degressiviteit uitkering tijdens bevallingsrust

Ernest_
Topic Starter

degressiviteit uitkering tijdens bevallingsrust

#1 , 02 aug 2016 23:24

Ik ben zwanger en zal bevallen in november. Mijn contract loopt ten einde in september. Op het moment van de start van mijn bevallingsrust zit ik dus in de eerste fase van mijn werkloosheid en zal ik normaal het hoogste dagbedrag ontvangen. Die periode duurt 3 maanden.
De 2 maanden voor mijn bevallingsverlof ontvang ik dus de hoogste dop. Loopt de eerste fase van mijn werkloosheid dan verder na mijn bevallingsrust en krijg ik dan nog de resterende maand hoge dop ? Of tikt de klok verder tijdens de bevallingsrust en val ik dan na mijn bevallingsrust meteen midden in de tweede fase met een lagere dop?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 aug 2016 08:01

de klok tikt in principe verder. Indien mogelijk dus géén wlh aanvragen en direct naar bevallingsrust overgaan (kan 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum) en pas daarna uitkeringen aanvragen.

Ernest_
Topic Starter

#3 , 03 aug 2016 11:08

Bedankt voor uw reactie.
Tussen de laatste dag van mijn contract en de vroegst mogelijke datum voor mijn bevallingsrust zit nog een periode van 1,5 week.
Is het mogelijk om, zonder sanctie, me pas in te schrijven als werkzoekende na einde bevallingsrust? Zal ik dan recht hebben op de hoogste uitkering?
De kans is groot dat dat ik niet meer zal kunnen werken tot aan de bevalling. Ik heb nu immers platte rust tot september. Zou mijn situatie beter zijn als ik gedurende die 1,5 week op ziekte sta? Begint mijn dop dan pas te lopen (en de klok te tikken) vanaf einde bevallingsrust?
Alvast bedankt

Reclame

JPV

#4 , 03 aug 2016 11:14

klok tikt pas vanaf eerste uitkeringsaanvraag, nooit ervoor. In de praktijk dus:
- ofwel 1,5 "gewone" ziekte gevolgd door bevallingsrust (als u ook effectief minstens 66% arbeidsongeschikt bent in de 1,5 week ervoor)
- ofwel 1,5 week niks en daarna bevallingsrust.

platte rust lijkt me logisch dat je dan gewoon je ziekte laat verlengen.

Ernest_
Topic Starter

#5 , 03 aug 2016 12:31

Bedankt voor jouw reactie.
Ik wist niet dat het een optie was om geen werkloosheidsuitkering aan te vragen gedurende die 1,5 week. Als ik dan na mijn bevallingsrust werkloosheid aanvraag zal ik mijn recht op werkloosheidsuitkering niet verloren hebben?

JPV

#6 , 08 aug 2016 13:44

Nee

Terug naar “Werkloosheid”