Beste forumleden,
Zouden jullie me kunnen helpen met een ietwat gecompliceerde situatie? Ik heb al een hele dag gegoogled maar ik vind enkel onvolledige of tegenstrijdige antwoorden.
De situatie:
Ik werkte als bediende met een deeltijds contract van bepaalde duur. Daarnaast was ik zelfstandige in bijberoep, maar die activiteit stond al een tijdje op een laag pitje (slechts 1000 euro inkomsten in 2016). Mijn contract als bediende liep eind juni af. Ik had echter al zicht op een volgende deeltijdse job die ik bijna zeker dacht te krijgen, zodat ik na enkele weken werkloosheid alweer een nieuwe job zou hebben. Wegens omstandigheden heb ik die andere job echter niet gekregen en ben ik dus sinds enkele dagen 'echt' werkloos, zonder onmiddelijk uitzicht op een nieuwe job.
Ik heb nog geen aangifte gedaan om een uitkering te krijgen want ik zou eerst enkele dingen willen uitpluizen.
Eerste kwestie: statuut van zelfstandige
- Ben ik vanaf nu (of vanaf 1 januari 2017 mss) dan automatisch zelfstandige in hoofdberoep? Dit zou dan normaal ook impliceren dat ik veel hogere sociale minimumbijdragen moet betalen, meer zelfs dan ik uberhaupt ga verdienen als zelfstandige dit jaar. In bijberoep zou ik normaal geen sociale bijdragen betalen omdat ik onder de 1500 euro inkomsten blijf.
- Indien 'ja' op de bovenstaande vraag: Kan ik dit nog ontlopen (in elk geval voor de volgende kwartalen/jaren) door mijn eenmanszaak nu op te doeken? De activiteit opbouwen naar een volledig inkomen is niet realistisch nu.
Tweede kwestie: terug gaan studeren?
- Normaal zou ik nu een uitkering aanvragen terwijl ik naar een nieuwe job zoek. Ik heb een universitair diploma waarmee ik gemakkelijk een nieuwe, voltijdse job kan vinden. Ik wil mijn carriere echter graag een nieuwe wending geven, en daarvoor moet ik terug gaan studeren in het dagonderwijs, en daardoor is een voltijdse job niet haalbaar (en de sector heeft geen deeltijdse jobs).
Ik ben nu dan ook op zoek naar een deeltijdse job buiten mijn eigen sector, en aangenomen dat ik die vind is het probleem opgelost. Dan werk ik deeltijds terwijl ik de studie volg en ga daarna weer voltijds werken in de nieuwe sector.
STEL nu echter dat ik echt geen deeltijdse job kan vinden in de komende maanden, en toch bewust kies om GEEN voltijdse job in de eigen sector te nemen zodat ik de nieuwe opleiding kan volgen. Ik vermoed dat de RVA dan wellicht zal weigeren mij een uitkering te geven. Begrijpelijk ook aangezien ik een job in mijn eigen sector zou kunnen aannemen maar dit weiger (al is het dan zodat ik kan gaan studeren). Correct?
Wat betreft het overbruggen van een jaar zonder job en zonder uitkering: Financieel gezien is dat een prijs die ik eventueel bereid ben om te betalen (zowel het leven op spaargeld, als een iets lager pensioen later). Ik maak me echter zorgen of er geen andere negatieve implicaties zijn?
- Zal de RVA 'boos' zijn? Wordt mijn weigering om te werken (al is het zonder uitkering en om te gaan studeren) als iets negatief gezien dat gevolgen kan hebben in de toekomst?
- Wat als ik ziek word of in het ziekenhuis beland tijdens dit jaar, worden die kosten dan nog terugbetaald zoals normaal?
- Andere negatieve gevolgen van bewust werkloos zijn (terug gaan studeren) zonder uitkering?
Aangenomen dat ik geen uitkering krijg: Heeft het zin om aan de RVA te laten weten dat ik terug studeer en een soort 'studentenstatuut' aan te vragen (Het is namelijk niet zo dat ik in mijn gat ga zitten tijdens dat jaar. Het gaat om 75% van een voltijdse opleiding. De overige 25% waren algemene vakken die wel in het avondonderwijs konden en die ik al behaald heb. Al kan ik nog vakken bijnemen om aan 100% te geraken als dat moet.)
PS: Ik weet dat je van de RVA terug voltijds studeren mag, zelfs MET uitkering, maar enkel als je nog geen diploma met goede jobkansen hebt, en dat is niet van toepassing op mij. De nieuwe opleiding geeft me andere jobkansen (die ik veel liever wil), maar niet beter jobkansen.
Tenslotte nog: In beide scenario's ben ik enkele maanden of misschien zelfs een heel jaar bewust werkloos (zonder uitkering). Moet ik dat aan de mutualiteit / RVA / overheid / belastingsdienst melden of maakt hen dat niet uit zolang ik geen uitkering aanvraag?
Alvast zeer hartelijk bedankt voor jullie hulp!