schorsing RVA

monique20
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schorsing RVA

#1 , 14 jun 2016 08:23

Goedemorgen,
3 jaar geleden ben ik geschorst geweest door de RVA omdat ik mijn werk had opgegeven, ik had problemen met bepaalde collega's.
Ik ben toen depressief geworden en ben nu 3 jaar thuis. Nu denk ik eraan terug werk te zoeken, hoewel ik er nog niet klaar voor ben, maar de dokter vind van wel. Ik weet nu goed hoe ik nu werk moet zoeken omdat ik nog altijd wat depressief ben en heel moe door altijd te zitten piekeren.
Ik ben een alleenstaande moeder met een zoon van 14, dus veel kosten voor school. Als ik ga doppen krijg ik dus normaal geen uitkering gedurende 3 maand omdat ik toen geschorst was. Kan dit zomaar, mij helemaal zonder inkomen zetten.
Denk niet dat de OCMW mij zou helpen omdat ik eigenaar ben van een appartement.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jun 2016 11:46

Het OCMW zal u wel degelijk helpen.

De schorsing van de RVA kan perfect, het OCMW is net daar om het op te vangen. Zij kunnen u wel verplichten een tewerkstelling van hen te aanvaarden.

thanthalis
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2016 15:59

Goedemorgen,
3 jaar geleden ben ik geschorst geweest door de RVA omdat ik mijn werk had opgegeven, ik had problemen met bepaalde collega's.
Ik ben toen depressief geworden en ben nu 3 jaar thuis. Nu denk ik eraan terug werk te zoeken, hoewel ik er nog niet klaar voor ben, maar de dokter vind van wel. Ik weet nu goed hoe ik nu werk moet zoeken omdat ik nog altijd wat depressief ben en heel moe door altijd te zitten piekeren.
Ik ben een alleenstaande moeder met een zoon van 14, dus veel kosten voor school. Als ik ga doppen krijg ik dus normaal geen uitkering gedurende 3 maand omdat ik toen geschorst was. Kan dit zomaar, mij helemaal zonder inkomen zetten.
Denk niet dat de OCMW mij zou helpen omdat ik eigenaar ben van een appartement.
Wat JVP zegt is correct. Maar.. uw schorsing is drie maand? Dan is deze toch al 33 maand voorbij?
Als rva u schorst omdat je uw werk hebt opgegeven (en dis is gemiddeld 13 weken a.k.a 3 maand) is dit omdat je op dat moment een aanvraag hebt gedaan.
U moet, in zo een geval, 13 weken later een c109 laten invullen en dossier na sanctie opmaken bij een uitbetalingsinstelling en u ontvangt uitkeringen.
Tenzij u door deze depressiviteit op de mutualiteit bent gevallen en hiervoor vergoed bent ( wat vermoedelijk van toepassing is). Dit schuift uw sanctieperiode helaas gewoon op. Dan nog zal het OCMW u eerst doorwijzen naar een uitbetalingsinstelling (vakbond of hvw) voor een aanvraag te doen. Tijdens deze schorsing bestaat de mogelijkheid(!) dat het OCMW u als alleenstaande moeder kan bijstaan. Indien u na deze periode van drie maand nog geen werk zou gevonden hebben én niet terug op de mutualiteit komt kan u vervolgens uitkeringen ontvangen.
Verder is er nog een bijkomende mogelijkheid. Indien u wordt afgeschreven kan u hier tegen in beroep gaan, maar hiervoor zou ik uw zaak eerst voorleggen aan een dienst sociaal recht die u daarbij kan bijstaan/ kijken of deze zaak zou gewonnen kunnen worden.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”