Heb ik recht op uitkering?

Jokekoekie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Heb ik recht op uitkering?

#1 , 03 jun 2016 14:45

Dag allemaal,

Ik heb 4 jaren vast gewerkt als arbeidster. Ik kreeg mijn ontslag op mijn 4 de jaar en op mijn C4 staat als reden "werknemer voldoet niet meer".

Ik heb een vastcontract getekend en daarin stond van 07.45u -12.00 en 12.30- 16.00u, maar mijn werkgever wilde mij verplichten om in ploegen te werken. Ik heb eerst niet willen toegeven omdat het niet zo in het contract stond. Ik heb toch toegegeven omdat het voor een periode was en gezegd dat ik wel kan in de vaste vroege ploeg. Nu ik weet zelf ook dat het niet eerlijk is voor andere collega's, maar ik heb er niet voor gekozen om in ploegen te werken, anders heb ik mijn contract daar niet getekend. Ik kreeg een aangetekend brief daarin stond dat hij niet meer tevreden is met mij enz... Ik heb zelf besloten om zelf ontslag te nemen. Ik heb daarna een aangetekend brief opgestuurd, maar mijn werkgever heeft mij 1 dag voor geweest: hij heeft mij al ontslag gegeven. Ik heb raad gevraagd bij de vakbond en ik kreeg een brief met daarin stond, dat mijn werkgever akkoord is om zijn brief te nemen en mijn brief als niet verstuurd te beschouwen. Dus ik heb zijn opzegperiode uitgedaan. Maar nu neemt RVA mij in twijfel of het niet mijn fout was dat ik ontslag heb gekregen. Mijn laatste dag ben ik bij hem geweest voor de beleefdheid om DAG te zeggen en hij zei tegen mij dat hij mij nog wil aannemen maar onder een ander contract!!! Dat ik zeker mag terugkomen!!!! Mijn vraag is: IS DIT MIJN EIGEN FOUT?

Met vriendelijke groeten

Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 03 jun 2016 15:08

Als ik dit verhaal zo lees heeft uw baas u ontslagen (of dit al dan niet terecht was, laat ik even in het midden). Dit is uw geluk geweest, want indien jij je ontslag had gegeven (dus als uw werkgever uw brief had aanvaard), had je zeker geen recht op een uitkering gehad. In dat opzicht heeft uw werkgever u een gunst gedaan door u te ontslaan.

Normaal gezien heb je recht op een uitkering als uw werkgever u gewoon ontslaat (en voor zover ik lees ben je niet op staande voet ontslagen). Ik zie dus niet in waarom de RVA moeilijk zou doen? Waarop baseren zij zich? Wat is hun officiële reden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jokekoekie
Topic Starter

#3 , 03 jun 2016 15:16

Ik heb geen idee waar zij zich op baseren. Ik denk dat mijn baas mijn ontslagbrief nog bijhoudt voor de RVA zodat ik geen uitkering krijg. Want ik ben niet de enigste die ontslag heb gekregen. Er zijn nog 4 collega's die ontslag hebben gekregen en de anderen hebben zelf ontslag genomen. Omdat het zo slecht ging. Het kwam gewoon goed uit voor mij dat hij 1 dag voor mij had gestuurd. Ik heb hem ook gevraagd als hij wilt, zal ik mijn opzegtermijn uitdoen en geldt mijn ontslagbrief, maar hij wou niet omdat hij geen personeel kon missen.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 03 jun 2016 16:08

Best bij de RVA eens navragen waarop ze zich baseren om te twijfelen over uw ontslag. Meld hen ook dat u hen de ontslagbrief die u gekregen hebt kan voorleggen, indien zij twijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jokekoekie
Topic Starter

#5 , 03 jun 2016 16:24

Dank u voor de reacties ;) ik zal maandag zeker bellen naar rva

JPV

#6 , 03 jun 2016 18:04

Wat stond op de c4?

Jokekoekie
Topic Starter

#7 , 03 jun 2016 20:07

Op de C4 staat als reden : werknemer voldoet niet meer.

JPV

#8 , 03 jun 2016 22:55

dan zal de RVA een brief gestuurd hebben naar de werkgever om meer details (gezien de reden nogal vaag is). Werkgever dient dit in te vullen en terug te bezorgen. Op basis daarvan zal de RVA je uitnodigen en verhoren.

Jokekoekie
Topic Starter

#9 , 04 jun 2016 09:08

Dus d.w.z. dat mijn werkgever iets heeft geantwoord en RVA houdt mijn uitkering in om mij nog te verhoren? Is dit dan definitief beslist dat ik geen recht meer op hebt?

Jokekoekie
Topic Starter

#10 , 04 jun 2016 09:24

Ik vraag mij af wat hijnzal gezet hebben dat de rol nu omgedraaid is. Dat het mijn eigen fout is dat ik ontslag heb gekregen.

Jokekoekie
Topic Starter

#11 , 04 jun 2016 09:39

Mijn vakbond zegt dat rva mij zal uitnodigen voor een gesprek en er zal iemand mee gaan va' vakbond om mij te verdedigen. Ik ben aan het denken kan ik niet beter een advocaat nemen om mij te verdedigen?

Jokekoekie
Topic Starter

#12 , 04 jun 2016 09:40

Want eigenlijk ben ik buiten gepest omdat ik een ander contract moet tekenen. En ik wil het niet!

denlowie

#13 , 04 jun 2016 09:49

. Ik heb zelf besloten om zelf ontslag te nemen. Ik heb daarna een aangetekend brief opgestuurd, maar mijn werkgever heeft mij 1 dag voor geweest: hij heeft mij al ontslag gegeven.
Joke
Ik denk dat dit tegen u zal kunnen gebruikt worden dat u de tegen opzeg heeft gedaan.

Zo interpreteer ik het persoonlijk, maar JPV is hier wel beter van op de hoogte .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jokekoekie
Topic Starter

#14 , 04 jun 2016 10:06

Hey Lowie :),

Dat klopt dat ik zelf ontslag heb genomen. Maar mijn baas wou niet dat ik mijn opzegtermijn doe omdat het korter is dan dat van hem. Dan kon ik DIRECT ergens anders beginnen. Daarom heeft hij een overeenkomst getekend dat hij mijn brief zal beschouwen als niet verstuurd. En dat ik zijn tijd moet uitdoen. En uiteindelijk was zijn ontslagbrief toch eerst verzonden vandaar dat mijn vakbond zegt dat zijn brief toch zal tellen.

Jokekoekie
Topic Starter

#15 , 04 jun 2016 10:14

Als ik zeg dat ik terug ga bij hem zal hij mij zeker direct een contract geven. Terwijl dat hij als reden gaf dat ik niet meer voldoet. Hij zal mij dan een contract geven met andere uurregeling. Want hij heeft mij verschillende keren gevraagd om terug te komen. Als hij een goeie baas is ontslaat je niet iemand die al 14 j.- 15 j. ervaring heeft die niets verkeerd gedaan heeft zelfs. Hij ontslaat alle mensen die niet wou doen met de ploegen. De mensen die de ploegen deden krijgen geen ontslag. Maar ze hebben zelf dan ontslag genomen. Omdat er nog maar 3 vaste mensen zijn die toegeven om de ploegen te doen.

Terug naar “Werkloosheid”