Werkloosheidsuitkering combineren met payrolling

Calypso13
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering combineren met payrolling

#1 , 27 mei 2016 23:30

Hallo,

Vaak zoek ik op dit forum naar antwoorden, maar deze keer vond ik niet echt uitsluitsel in de bestaande topics.

Korte situatieschets: 2 jaar geleden (ben nu 23) studeerde ik af als pba journalistiek, en begon binnen de maand te werken in een groot telecombedrijf. Na een half jaar kreeg ik echter een burnout (heb ook sinds mijn 16e paniekaanvallen die me vaak serieuze parten spelen, zeker bij stress).

Noodgedwongen moest ik zes maanden thuisblijven, waarna ik besloot om een andere parttime job te zoeken met minder stress. Ik zocht en vond zo'n job in een cosmeticaspeciaalzaak. Ik gaf mijn ontslag bij mijn eerste job en begon meteen bij mijn nieuwe job.

De eerste maanden vond ik het super (was met kerstperiode dus er was altijd wel iets doen) en ik wilde er zeker blijven. ik werd na mijn proefperiode ook positief beoordeeld en kreeg een vast contract. Jammer genoeg begon ik na enkele maanden meer en meer te merken dat de werksfeer toch niet zo goed zat als ik dacht. Er was enom veel geroddel en vernedering, tot pestgedrag aan toe. Ook was er op een gegeven moment geld verdwenen uit de kassa, en was het heel duidelijk dat de anciens de nieuwere verdachten, oa mij. Ik leed hier echt onder want ik ben altijd goudeerlijk, zéker op vlak van geld. Met de gerante viel niet te praten, die beschouwde haar vaste team als haar beste vriendinnen. Fijn op zich, maar ze deed haar taken als bazin niet.

Na nog enkele maanden hield ik het niet meer vol, ik had weer meer last van paniekaanvallen en stond stijf van de spanning. Rond die tijd verhuisde ik ook een stuk verderop, waardoor het ook nog eens ver werd om te rijden. Ik was op en wilde er echt stoppen, dus gaf ik mijn ontslag in maart dit jaar.

Mijn wens is nu om van thuis uit als freelancer te werken, dit doe ik het liefste en hiervoor heb ik ook gestudeerd. Ik heb in april ook al via payrolling als freelancer gewerkt, en dit viel super mee. Het payrollingkantoor zei me ook dat je dit kan combineren met een werkloosheidsuitkering. Deze heb ik nu aangevraagd, en ik moet op 6 juni op gesprek bij de rva om mijn vrijwillig ontslag te motiveren. Maar natuurlijk heb ik kans op schorsing..

Ik wil eigenlijk proberen om weer volledig aan de bak te raken als freelancer, liefst via payrolling omdat je dan eigenlijk gewoon werknemer bent.

Nu is mijn vraag enerzijds: hoe vertel ik dit best aan de rva zodat ik een minimale of geen schorsing krijg?

Hoelang kan je uitkeringen krijgen terwijl je werkt via payrolling? Er vanuitgaande dat ik steeds meer opdrachten krijg, dus ook steeds minder moet terugvallen op uitkeringen.

Kan de rva je nog dwingen om andere jobs aan te nemen terwijl ik grotendeels via payrolling werk?

Als ik geen uitkeringen meer wil/kan ontvangen, mag ik dan nog werken via payrolling?

Heeeeel erg bedankt alvast, ik heb jullie antwoord echt nodig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 mei 2016 08:20

1) Je eerste zaak is het feit dat je werkloosheidsuitkering aanvraagt na vrijwillig ontslag genomen te hebben. Je had beter om medische redenen de arbeidsovereenkomst proberen te verbreken. De afstand speelt géén rol, gezien je vrijwillig verhuisd bent (tenzij je kan aantonen dat er speciale redenen waren waarom je MOEST verhuizen). Enkel de medische redenen of het feit dat je héél veel gewerkt hebt sinds je ontslag, kunnen meespelen als verzachtende omstandigheden. De RVA zal je in principe verplicht minimaal 4 weken sanctie geven.

2) je tweede zaak is dat je uitkeringen wenst te krijgen bij contracten van bepaalde duur. Dat is géén probleem, tenzij het duidelijk is dat je eigenlijk "vast" werkt bij dat payrollbedrijf en ze misbruik maken van je recht op werkloosheid. Dat is een feuitenkwestie, geen exacte regel ervoor.

Zolang je werkloosheidsuitkeringen krijgt, kan de RVA je verplichten om werk te zoeken véél ruimer dan puur "payrolling" (je kan trouwens niet studeren voor "freelancer" of "payroller", gebruik aub niet dergelijke argumenten, want dat is onzin). Zolang je voldoende werk vindt, is er geen probleem, als je weinig werk vindt, kan de RVA/VDAB je schorsen indien je werk weigert.

Als je geen uitkeringen meer wil ontvangen, heeft de VDAB/RVA je niks te zeggen.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”