Wachttijd tijdens opleiding VDAB

sektor
Topic Starter

Wachttijd tijdens opleiding VDAB

#1 , 02 feb 2016 10:24

Forumleden,

Sinds januari ben ik eindelijk gestart met een opleiding bij de VDAB, na ingeschreven te hebben in september.

Nu is het eerste deel van de opleiding voor 90% afgerond en hebben we al mails gekregen dat er hoogstwaarschijnlijk enkele maanden wachttijd zal zijn voor we aan het volgende deel kunnen beginnen.

Door die lange wachtrij hebben ze gevraagd actief te zoeken naar werk & moeten we halverwege de maand dit gaan aantonen door ingeschreven te zijn bij interimbureaus en/of sollicitatiegesprekken te hebben gedaan.

Mijn moeder heeft een bedrijfje en heeft ons enorm geholpen toen we vorig jaar failliet gingen (ook financieel) daarom zou ik nu ter compensatie haar wat helpen waar ze mij niet hoeft te vergoeden.

Enkel weet ik nu niet als dit zal aanvaard worden daar de VDAB en RVA?

Via interim zou haar meer kosten dan dat ze eraan verdient + dat ik er helemaal niet voor vergoed moet zijn.

Dus de kans is klein dat ze dat gaan goedkeuren waarschijnlijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2016 11:32

Als het een vennootschap is mag je het al vergeten, je kan nooit familie zijn van een vennootschap.

Als het een één man zaak is kan je dit even gaan voorleggen bij de RVA die daar toch zijn zegen zal moeten over geven..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sektor
Topic Starter

#3 , 02 feb 2016 11:37

Als het een vennootschap is mag je het al vergeten, je kan nooit familie zijn van een vennootschap.

Als het een één man zaak is kan je dit even gaan voorleggen bij de RVA die daar toch zijn zegen zal moeten over geven..
Het is een eenmanszaak.

Als ik dit voorleg, zou de kans op een controle bij mijn moeder dan groter worden?

Niet dat er dingen gebeuren die niet mogen maar je hebt ze natuurlijk liever niet aan de deur.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2016 11:41

Je mag je ouders altijd gratis helpen, dichter familie kan men nooit zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sektor
Topic Starter

#5 , 15 feb 2016 11:57

ook indien ik een werkloosheidsuitkering krijg?

Heb vorige week een mailtje gestuurd maar nog steeds geen antwoord gekregen van de RVA, zal eens moeten binnen gaan blijkbaar?

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 feb 2016 14:04

je kan onmogelijk gratis werken voor een zelfstandige en ondertussen werkloosheidsuitkeringen trekken.

sektor
Topic Starter

#7 , 09 mar 2016 02:12

Ben misschien beetje aan de late kant maar tijdje geleden had ik deze vraag ook gemaild naar de rva zelf en ben er ook naartoe gegaan en dit is dus het antwoord dat ik krag van de RVA:

Mijnheer,

Als u tijdens een periode van volledige werkloosheid (i.c. na de theoretische VDAB-opleiding) een vrijwillige actviteit wil uitoefenen moet u rekening houden met het volgende:
Het - zelfs vrijwillig en gratis - verlenen van hulp in de beroepsactiviteit van een privé-persoon (bv. de hulp verleend in een handelszaak of ten voordele van een handelsvennootschap) wordt door de RVA nooit aanvaard als een onbezoldigde activiteit.

Het werk – zelfs onbezoldigd - voor rekening van een werkgever of een handelsvennootschap wordt door de RVA nooit aanvaard als een cumuleerbare onbezoldigde activiteit.

Met vriendelijke groet,

Terug naar “Werkloosheid”