Werkloosheidsuitkering na opleiding (als volwassene)

MoonlightDust
Topic Starter
Berichten: 6

Werkloosheidsuitkering na opleiding (als volwassene)

#1 , 24 okt 2015 13:38

Hallo,

Ik verlies binnen een maand mijn job.

Ik heb voorlopig nog niets anders gevonden. Ik denk erover na een carrièreswitch te doen en iets anders te gaan studeren.
De opleiding die ik wil volgen kan ik echter niet combineren met een werkloosheidsvergoeding.

Na allerlei dingen te hebben berekend en met mijn partner te hebben besproken, kunnen we het wel overbruggen om gedurende de duur van de opleiding (1jaar) enkel op mijn partner's loon rond te komen, zonder werkloosheidsvergoeding.

Mijn vraag: wat daarna? Ik heb recht op werkloosheidsvergoeding vòòr de start van de opleiding, maar zal deze verliezen doordat ik 1 jaar niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt. Wanneer ik afstudeer, kan ik dan terug beroep doen op werkloosheidsvergoeding? Volgens welke voorwaarden en hoe werkt dit?

Natuurlijk hoop ik een job te vinden na mijn opleiding, maar ik kan hier natuurlijk niet rekenen op 'goed geluk' en moet voorbereid zijn op alle scenario's. Stel dat ik na mijn opleiding pakweg nog een jaar werkloos ben voor ik een job vind - dit kunnen we financieel niet aan, 1 jaar zonder vergoeding is echt wel het maximum. Dus ik wil goed geïnformeerd zijn voor ik beslissingen neem...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MissChilli
Berichten: 63

#2 , 26 okt 2015 12:02

Indien de vakbond mij voor 1 keer geen blaaskes wijsgemaakt heeft dan moet u na uw opleiding voldoende arbeidsdagen bewijzen om opnieuw recht te hebben op uitkeringen.

Belangrijk: Indien de vakbond mij voor 1 X geen blaaskes wijsgemaakt heeft. (ligt niet aan de vakbond maar aan 'die van het loket')

In mijn geval zou het gaan over een meerjarige voltijdse dagopleiding inclusief stages.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 okt 2015 09:01

Als je maakt dat je minstens 1 dag werkloosheidsuitkeringen krijgt, daarna vrijwillig afstand doet en na je opleiding opnieuw een uitkeringsaanvraag doet, is er geen probleem.

Zonder die aanvraag van die "minstnes 1 dag", is er wél een probleem.

@MissChilli: gelieve je persoonlijke ervaring niet te delen als je geen juridische ervaring hebt. Het kan idd zijn als je een 3-jarige opleiding volgt, dat er wél een groot probleem is.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”