Hoe lang werken om recht op hogere uitkering?

MissChilli
Topic Starter

Hoe lang werken om recht op hogere uitkering?

#1 , 21 jun 2015 14:39

Besten,

Ik zit dus (nog steeds) in mijn opzegperiode, heb de nodige informaties opgevraagd om te weten waaraan ik me kan verwachten.
Binnenkort ben ik de gelukkige winnaar van een dagbedrag gelijk aan de helft van 65% van mijn huidig loon. +/- 13€ dagbedrag. Onvrijwillig deeltijds met behoud van rechten (zonder IGU sinds 2009) maar ik ben mijn rechten ergens kwijtgespeeld in de nieuwe regelgeving.
Dat is een kleine streep door mijn rekening.

Ik werk tijdens mijn opzeg, volg outplacement, heb een degelijke en realistische planning, degelijk CV (mits enige bijscholing)
Ik heb specifieke kennis voor mijn huidig beroep, kan in verschillende sectoren terecht mits de nodige bijscholing om enkele kennisgaten op te vullen.
MAAR! Ik werk tijdens mijn opzeg en kan dus niet bijscholen (via Cevora, 2 tot 5 dagen per bijscholing, opleidingen voor werknemers zijn dat, ik heb recht op 1 dag per week)

Na mijn opzeg is ook niet mogelijk en ik moet direct na mijn opleiding aan het werk zijn om een inkomen te hebben (wat ik niet heb met zulk een degressief dagbedrag) Ik kan niet eens mijn persoonlijke kosten dekken, mijn echtgenoot is SWT, heeft +/- 940€ totaal inkomen, huishuur is berekend op ons huidig loon, sociale woning, kan pas herzien worden voor maart 2016. Tel daarbij de nutsvoorzieningen, verplichte verzekeringen, voeding en we hebben een dificit.
Telenet (probleem, zit een opleiding via afstandsleren bij waarvoor ik uitkeringsgerechtigd moet zijn en dat ben ik nog niet) Bijkomende verzekeringen zoals pensioensparen, hospitalisatie, familiale, syndicaat. Alles moet ik opzeggen met zulke dagbedragen of de deurwaarders staan nog eens ruzie te maken voor de deur over wie er het eerst was (dat is ooit eens gebeurt)
Huisdieren moeten weg, gelukkig geen abonnementen op kranten of tijdschriften, geen geld voor openbaar vervoer en geen VDAB computer in de buurt.
Ja dat kan niet hé. Ga toch werken in zo'n geval en steek jezelf niet in de shit.

Ik zal dus moeten werken en dat werk zal dus fysieke arbeid zijn via een uitzendkantoor. Tot ik niet meer kan.
Ik wil hier niet de sukkel uithangen of een reden zoeken om op ziekenkas te staan want dat is helemaal niet nodig laat staan dat dat mijn bedoeling is. Ik heb een misvorming aan mijn ruggengraat waardoor lang rechtstaan uitdraait in door mijn benen zakken zelfs met een harnas. Dat is helemaal geen probleem, ik heb daar geen last van, ken mijn beperking en ik kan perfect werken. Aan een buro of combinatie van de 2. Doe ik al 14 jaar (13 jaar vast contract) en daar zit ook zware fysieke arbeid bij zoals containers lossen. Dat kan hé, maar geen dagenlang.
Vandaar die werknemersopleidingen om mijn gaten op te vullen maar helaas, dat kan momenteel niet. Een klein beetje realist zijn als je zo een dagbedragen ziet.

Mijn vraag is: Hoe lang moet ik dan fulltime werken om recht te hebben op een hogere uitkering zodat ik mij ook kan bijscholen en kans heb op een nieuwe job?

Let op, het is niet mijn bedoeling in een hangmat te kruipen en te berusten in mijn situatie. Ik wil vooruit maar moet daar wel de kans voor krijgen.

En kan er ooit eens iets gedaan worden aan die VDAB? Het is niet de eerste keer dat mijn vraag om hulp genegeerd wordt en men melding maakt van 'druk op de knoppen' en consoorten om mijn uitkering te kunnen behouden! Ik vraag dat niet!!! Ik vraag of ik achteraf, gezien ik nu uit de boot val met werknemersopleidingen, nog aanspraak kan maken hierop. Ik zal immers een bepaalde tijd moeten werken en dan ben ik outplacement kwijt.
VDAB geeft diezelfde vakgerichte werknemersopleidingen ook, al dan niet in uitbesteding.

Ik zal opleidingen volgen, ik zal die ook wel betalen als men niet meewerkt maar ik moet eerst een hogere uitkering bekomen daarvoor. Vandaar mijn vraag hoe lang ik fulltime moet werken om recht te hebben op een hoger inkomen.

Mocht iemand weten wat ik kan doen om na die arbeid toch nog in aanmerking te komen op die werknemersopleidingen dan hoor ik het graag. Dat zou een hele tijdswinst zijn want andere opleidingen duren te lang en ik heb kennis opgebouwd door ervaring, heb gewoon enkele gaten omdat mijn opgebouwde vakkennis, die verschillende sectoren omvat, bedrijfsgericht is.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 jun 2015 08:39

Wat is je leeftijd, hoeveel uur per week werk je momenteel?

MissChilli
Topic Starter

#3 , 22 jun 2015 17:42

Ik zal dan 44 zijn.
Werk nu 19u / week.

Reclame

JPV

#4 , 22 jun 2015 19:57

dan is 13 euro dagbedrag onmogelijk, je zal eerst dat moeten oplossen.

MissChilli
Topic Starter

#5 , 23 jun 2015 18:45

Ik zal een afspraak maken bij de RVA. Dan weet ik waarschijnlijk wat correct is.
Indien nodig trek ik mijn conclusies.

Tegenover december vorig jaar zie ik de zaken zowizo veel positiever in en dat is dankzij outplacement.

Terug naar “Werkloosheid”