vdab en gevoelige gegevens doorspelen aan derden

LG
Topic Starter

vdab en gevoelige gegevens doorspelen aan derden

#1 , 11 okt 2007 22:49

Beste,

Zaterdag 29 september had ik op de site van de vdab een opleiding gevonden die mij aansprak(matroos Rijn en binnenvaart).
Maandag 1 oktober moest ik bij de vdab komen i.v.m. een openstaande vacature,een wep+ als groenarbeider.
Dus omdat ik toch bij de vdab moest zijn nam ik het nummer van de opleiding matroos mee om wat uitleg te vragen omtrent deze scholing bij cenflumarin KTA- Zwijndrecht .De vdab consulente vroeg mij waarom ik al drie jaar werkloos was en waardoor dat kwam,waarop ik antwoorde dat mijn GGZ(goed gedrag en zeden)niet blanco is en dat hierdoor de bedrijven mij niet willen aannemen.Dan begon zij plots over de cursus aan het KTA,waarop ze mij zei dat ze eerst zou horen of ik voor deze cursus geen blanco GGZ moest hebben.Ze zei me dat ze zou bellen met de persoon die verantwoordelijk is voor deze opleiding en selectie.Hierop antwoorde ik dat zij dit niet mocht doen omdat ik dat niet wilde.De dag erna 2 oktober heeft zij naar de verantwoordelijke van deze cursus gebeld en gevraagd of ik een blanco strafregister nodig had.
Waardoor ik mij nu moet gaan verantwoorden bij de verantwoordelijke van deze cursus waarvoor ik ooit veroordeeld ben geweest(de feiten dateren van 1989/1990).

Mijn vraag is nu of dit geen schending is van mijn privacy omdat zij mijn gerechterlijk verleden aan derden heeft bekend gemaakt zonder mijn toestemming en of ik hier tegen iets kan beginnen.Heb nooit geweten dat men voor studies een blanco GGZ nodig had.

Mvg
LG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 okt 2007 17:53

“Art.458.Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en ALLE andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van GEHEIMEN die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte of voor een parlementaire onderzoekscommissie getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderd frank.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Het is evenwel niet zeker dat het al dan niet bestaan van een blanco strafregister een GEHEIM is.Wel geldt terzake minstens een discretieplicht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Elfje

#3 , 16 okt 2007 17:13

Ik heb al meermaals mijn bedenkingen gehad i.v.m privacy rechten naar de vdab toe.

Zo vroeg een VDAB medewerkster hoeveel uitkering ik ontvangde .

Sorry maar ik vind dat deze mevrouw hier absoluut geen zaken mee heeft.
Ik heb haar dan ook een fictief bedrag genoemd.

De VDAB verplicht je vaak ook om je hele werkverleden ( CV ) te publiceren op hun website , waar bedrijven rechtstreeks toegang tot hebben .

Iemand zomaar verplichten om je C.V openbaar op het internet te zetten :roll:

De kans bestaat erin dat een exwerkgever die per toeval in dit bestand kan zoeken naar een persoon die een job zoekt , netjes op jou naam terecht komt.
Hioj kan zien wat je zoal na bij hem te zijn weggegaan gedaan hebt , hij kan ook alles aan de grote klok hangen wanneer hij bepaalde personen uit jou contacten kent.

Mooi is dat niet.

Zodus eerlijk gezegt vind ik dat devdab flirt op het randje van de schending op de privacy.

Ik dacht dat enkel beêdigde ambtenaren een verplichting konden opleggen om je privacy vrij te geven .

Maar natuurlijk indien je weigert iets aan de vdab mee te delen , dan kunnen ze jou nog een lekkere loer draaien en je aangeven aan de RVA .

Reclame

djanodive

#4 , 13 apr 2008 12:38

Zorg ervoor dat je met alles in orde bent, of toch zoveel mogelijk, dan kunnen ze je geen loer draaien.

En inderdaad, ik geef ook niet altijd alle informatie door aan eender wie. En niet enkel bij de VDAB, maar op het gemeentehuis, ....stellen ze ook soms vragen die niet hoeven.

Zolang ze het niet op papier hebben dat je weigert een vraag te beantwoorden, kunnen ze je niets maken. Of toch, ze kunnen je wel veel werkaanbiedingen opsturen...

In het vervolg zou ik dergelijke info via iemand anders opvragen. Heb ik ook al enkele keren gedaan. Zo blijf je buiten schot, want een rechtzaak beginnen voor zoiets zou ik niet doen.

Hou wel je brief of zo, die aantoont dat je u hebt meoten verantwoorden bij die cursus. Je weet maar noioit dat je die nodig hebt bij de RVA om jouw te verdedigen.

mapleleiah

#5 , 13 apr 2008 20:38

Ik heb al meermaals mijn bedenkingen gehad i.v.m privacy rechten naar de vdab toe.

Zo vroeg een VDAB medewerkster hoeveel uitkering ik ontvangde .

Sorry maar ik vind dat deze mevrouw hier absoluut geen zaken mee heeft.
Ik heb haar dan ook een fictief bedrag genoemd.

De VDAB verplicht je vaak ook om je hele werkverleden ( CV ) te publiceren op hun website , waar bedrijven rechtstreeks toegang tot hebben .

Iemand zomaar verplichten om je C.V openbaar op het internet te zetten :roll:

De kans bestaat erin dat een exwerkgever die per toeval in dit bestand kan zoeken naar een persoon die een job zoekt , netjes op jou naam terecht komt.
Hioj kan zien wat je zoal na bij hem te zijn weggegaan gedaan hebt , hij kan ook alles aan de grote klok hangen wanneer hij bepaalde personen uit jou contacten kent.

Mooi is dat niet.

Zodus eerlijk gezegt vind ik dat devdab flirt op het randje van de schending op de privacy.

Ik dacht dat enkel beêdigde ambtenaren een verplichting konden opleggen om je privacy vrij te geven .

Maar natuurlijk indien je weigert iets aan de vdab mee te delen , dan kunnen ze jou nog een lekkere loer draaien en je aangeven aan de RVA .
Het is de taak van de VDAB om mensen die geen werk hebben aan werk te helpen ... met alle mogelijke middelen.

Als ik werkzoekende was zou ik totaal geen problemen hebben met het publiceren van mijn CV ... het kan alleen maar helpen om rapper aan een baan te geraken.

Het is mijn indruk dat degene die het meest zeuren over privacy meestal zij zijn die iets te verbergen hebben of die niet willen werken. Dat is misschien niet altijd zo, maar het komt wel zo over.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

djanodive

#6 , 13 apr 2008 22:22

ik vind dat je niet altijd al jouw info moet vrijgeven. En daar kunnen gegronde redenen voor zijn.

Stel dat je een periode veel tijdelijke jobs hebt gedaan (de reden is niet beangrjik), dan is dit niet interessant om op de vdab-site te plaatsen ten aanzien van toekomstige werkgeveres, want dan denken ze dat je nergens lang blijft, oko al is dit de reden niet.

En als je graag een job wil doen met je hoogstbehaalde diploma, dan is het niet verstandig om al jouw diploma's door te geven, want dan krijg je ook al die werkaanbiedingen naar jouw hoofd geslingerd.

Ik vind trouwens niet dat je de eerste beste werkaanbieding moet aannemen. Je bent daarom nog niet onwillend.

XPke

#7 , 08 mei 2008 23:43

Ik kan djanodive enkel maar gelijk geven .

Niet iedreen is bereid zijn werkverleden tentoon te stellen aan alle bedrijven die toegang hebben tot jou online C.v van de VDAB .

Trouwens wettelijk gezien denk ik dat je dit mag weigeren en je kan hier een formulier invullen bij de vdab dat je dit niet wil.

Terug naar “Werkloosheid”