wachtuitkering onwettelijk samenwonend

kimbely1994
Topic Starter

wachtuitkering onwettelijk samenwonend

#1 , 17 feb 2015 15:19

ik geniet van een wachtuitkering en krijg de volle pot omdat ik nog samenwoon met mijn ex vriend en hij heeft geen werk.Maar ik ben van plan te verhuizen bij een vriendin en zij werkt full time,mijn vraag is nu of ik verlies zou maken op mijn wachtuitkering,ik ga namelijk terug naar school en het is dus wel belangerijk om te weten of ik verlies zou maken op mijn uitkering of niet.Ik heb gehoord dat als je niet wettelijk samenwonend bent,dat je geen verlies maakt op je wachtuitkering,klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2015 08:26

Bij wachtuitkering kijkt men naar de feitelijke situatie, niet naar de burgerlijke staat. Of u dus wettelijk samenwonend, feitelijk samenwonend of getrouwd was, maakt niets uit. Als u dus samenwoont met iemand die een inkomen heeft, terwijl je vroeger samenwoont met iemand die géén inkomen heeft, zal dat effectief een verschil maken.

Zeker indien u gezinshoofd (allez, "samenwonende met gezinslast") was (wegens uw ex-vriend zonder werk), kan het zijn dat u uw uitkeringe zelfs volledig verliest.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”