Incompetentie syndicaat
Geplaatst: 12 nov 2014 23:37
Hallo,
Ik word momenteel gek van mijn syndicaat.
Dit is de situatie: ik studeer met een vrijstelling, mijn tweede jaar. Omwille van de tweede zit heb ik mijn vrijstelling twee weken na het einde van de vorige vrijstelling aangevraagd. Ik heb me ondertussen netjes ingeschreven bij de dienst voor arbeidsbemiddeling, ben naar infosessie geweest enz.
Eind september breng ik mijn blauwe kaart binnen bij mijn syndicaat, samen met het bewijs van inschrijving bij de dienst voor arbeidsbemiddeling. Ik word netjes uitbetaald binnen de 2-3 dagen, maar ontvang een week later een brief van mijn syndicaat: omdat ze geen bewijs hebben van inschrijving bij de dienst arbeidsbemiddeling, kunnen ze mijn uitkering niet betalen. Verwonderd, gezien ze me reeds betaald hebben, bel ik hen op. Men vertelt me dat ze ondertussen het nodige document teruggevonden hebben, maar dat ik me te laat heb ingeschreven: 5 dagen na het einde van mijn vrijstelling. Bovendien heb ik mijn vrijstelling te laat aangevraagd. De dame aan de andere kant meldt me dat ik daarom waarschijnlijk mijn uitkering ga moeten terugbetalen. Ze zegt me dat ik zo snel mogelijk moet langskomen met een bewijs van inschrijving van de dienst arbeidsbemiddeling.
ik bel onmiddellijk naar de RVA: daar zegt men dat alles in orde is, dat ik me wel degelijk op tijd heb ingeschreven en dat het slechts een kwestie van tijd is eer ik positief bericht zal krijgen over mijn vrijstelling.
Een beetje boos maar opgelucht vergeet ik het hele verhaal.
Op 22 oktober wordt wordt mijn vrijstelling goedgekeurd, enkele dagen later krijg ik de bevestiging per post.
Op 28 oktober breng ik mijn blauwe kaart naar het syndicaat. Gezien ik altijd heel snel betaald word en op 3/11 nog niets heb ontvangen, ga ik ter plaatse. Met het verhaal van de vorige maand in mijn achterhoofd wil ik het zekere voor het onzekere nemen. De dame met wie ik spreek verzekert me dat alles in orde is met mijn dossier, dat ze gewoon wat vertraging hebben opgelopen met de betalingen wegens 1 november. Ik wacht nog een paar dagen, nog steeds niets. Op 7 november bel ik weer, men verzekert me dat de betaling die dag, ten laatste maandag zal gebeuren. Maandag bel ik terug: gesloten. Gisteren ook uiteraard.
Vandaag weer gebeld: men zegt me dat mijn dossier geblokkeerd is omdat ze nog geen nieuws hebben over mijn vrijstelling. Ik vertel dat mijn vrijstelling reeds lang in orde is. De dame aan de andere kant zegt dat ze zal proberen mijn dossier te deblokkeren en zien of ze mijn blauwe kaart terugvindt. Als ik morgen niets op mijn rekening heb, dan moet ik langskomen met een nieuwe blauwe kaart.
Ik vraag me het volgende af:
- mijn bankrekening staat op nul, en onder andere mijn huur wordt niet betaald en een aantal andere dingen ook niet. Ik moet echter kosten betalen als een domiciliëring niet doorgaat. Kan ik dit op het syndicaat verhalen? (ik vermoed dat ik hier wat naïef ben...)
- Meer concreet ben ik mijn syndicaat beu en ga ik hen verlaten van zodra ze me betaald hebben. Ik wil dit echter niet zo laten. Is er een soort van ombudsman voor klachten over syndicaten? Ik vind dat ze veel te ver zijn gegaan, en me niet alleen financieel in de kou laten staan, maar gewoon verzaken in hun taak om mij degelijk in te lichten en juiste info te geven. Problemen uitvinden, me tot twee maal toe verzekeren dat mijn dossier in orde is (wat eigenlijk ook het geval is, zij zijn gewoon niet in orde), me zeggen dat ze gaan proberen mijn kaart terug te vinden... Dit kan toch niet?!
Wat denken jullie?
Ik word momenteel gek van mijn syndicaat.
Dit is de situatie: ik studeer met een vrijstelling, mijn tweede jaar. Omwille van de tweede zit heb ik mijn vrijstelling twee weken na het einde van de vorige vrijstelling aangevraagd. Ik heb me ondertussen netjes ingeschreven bij de dienst voor arbeidsbemiddeling, ben naar infosessie geweest enz.
Eind september breng ik mijn blauwe kaart binnen bij mijn syndicaat, samen met het bewijs van inschrijving bij de dienst voor arbeidsbemiddeling. Ik word netjes uitbetaald binnen de 2-3 dagen, maar ontvang een week later een brief van mijn syndicaat: omdat ze geen bewijs hebben van inschrijving bij de dienst arbeidsbemiddeling, kunnen ze mijn uitkering niet betalen. Verwonderd, gezien ze me reeds betaald hebben, bel ik hen op. Men vertelt me dat ze ondertussen het nodige document teruggevonden hebben, maar dat ik me te laat heb ingeschreven: 5 dagen na het einde van mijn vrijstelling. Bovendien heb ik mijn vrijstelling te laat aangevraagd. De dame aan de andere kant meldt me dat ik daarom waarschijnlijk mijn uitkering ga moeten terugbetalen. Ze zegt me dat ik zo snel mogelijk moet langskomen met een bewijs van inschrijving van de dienst arbeidsbemiddeling.
ik bel onmiddellijk naar de RVA: daar zegt men dat alles in orde is, dat ik me wel degelijk op tijd heb ingeschreven en dat het slechts een kwestie van tijd is eer ik positief bericht zal krijgen over mijn vrijstelling.
Een beetje boos maar opgelucht vergeet ik het hele verhaal.
Op 22 oktober wordt wordt mijn vrijstelling goedgekeurd, enkele dagen later krijg ik de bevestiging per post.
Op 28 oktober breng ik mijn blauwe kaart naar het syndicaat. Gezien ik altijd heel snel betaald word en op 3/11 nog niets heb ontvangen, ga ik ter plaatse. Met het verhaal van de vorige maand in mijn achterhoofd wil ik het zekere voor het onzekere nemen. De dame met wie ik spreek verzekert me dat alles in orde is met mijn dossier, dat ze gewoon wat vertraging hebben opgelopen met de betalingen wegens 1 november. Ik wacht nog een paar dagen, nog steeds niets. Op 7 november bel ik weer, men verzekert me dat de betaling die dag, ten laatste maandag zal gebeuren. Maandag bel ik terug: gesloten. Gisteren ook uiteraard.
Vandaag weer gebeld: men zegt me dat mijn dossier geblokkeerd is omdat ze nog geen nieuws hebben over mijn vrijstelling. Ik vertel dat mijn vrijstelling reeds lang in orde is. De dame aan de andere kant zegt dat ze zal proberen mijn dossier te deblokkeren en zien of ze mijn blauwe kaart terugvindt. Als ik morgen niets op mijn rekening heb, dan moet ik langskomen met een nieuwe blauwe kaart.
Ik vraag me het volgende af:
- mijn bankrekening staat op nul, en onder andere mijn huur wordt niet betaald en een aantal andere dingen ook niet. Ik moet echter kosten betalen als een domiciliëring niet doorgaat. Kan ik dit op het syndicaat verhalen? (ik vermoed dat ik hier wat naïef ben...)
- Meer concreet ben ik mijn syndicaat beu en ga ik hen verlaten van zodra ze me betaald hebben. Ik wil dit echter niet zo laten. Is er een soort van ombudsman voor klachten over syndicaten? Ik vind dat ze veel te ver zijn gegaan, en me niet alleen financieel in de kou laten staan, maar gewoon verzaken in hun taak om mij degelijk in te lichten en juiste info te geven. Problemen uitvinden, me tot twee maal toe verzekeren dat mijn dossier in orde is (wat eigenlijk ook het geval is, zij zijn gewoon niet in orde), me zeggen dat ze gaan proberen mijn kaart terug te vinden... Dit kan toch niet?!
Wat denken jullie?