Studeren & beschikbaarbaar voor de arbeidsmarkt

JozefVanMelle
Topic Starter

Studeren & beschikbaarbaar voor de arbeidsmarkt

#1 , 11 okt 2014 16:19

Hoeveel moet je werken? Er vanuit gaande dat men geen vrijstelling krijgt.

In de week voltijds (erkend Bachelor-Master) studeren. De zaterdag of zondag werken. (Beide is onmogelijk, tenslotte moet je ook studeren, ik toch. Enkel blokken twee weken voor het examen kan ik niet, ik MOET mijn stof constant bijhouden of ik ben gebuisd (lees: veel taalvakken). Is dit voldoende?

Als mijn baas mij meer betaald dan mijn uitkering. Dan mag het RVA hun uitkering houden toch?

Het zal 4 jaar zonder luxe zijn maar zolang ik m'n basisbehoeften heb, eten, drinken, internet, pc, dak boven mijn hoofd, vervoer.
Bovendien goede studietoelage als zelfstandig student.
Laatst gewijzigd door JozefVanMelle op 11 okt 2014 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2014 16:25

Versta niet goed wat je bedoeld.
Hoeveel moet je werken?
In Belgie ben je niet verplicht om te werken, je mag op je rente leven.
Als mijn baas mij meer betaald dan mijn uitkering. Dan mag het RVA hun uitkering houden toch?

Als je van je baas een loon krijgt, dan krijg je sowieso geen uitkering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JozefVanMelle
Topic Starter

#3 , 11 okt 2014 16:29

Versta niet goed wat je bedoeld.
Hoeveel moet je werken?
In Belgie ben je niet verplicht om te werken, je mag op je rente leven.

Als je van je baas een loon krijgt, dan krijg je sowieso geen uitkering.
Hoeveel loon moet ik verdienen zodat VDAB & RVA niet mijn op kap gaan zitten?

Of maakt dat uit? Als ik 200 euro netto verdien per week, komt dat hoger uit dan m'n uitkering. Dus geen probleem dan?

Geldt dit als zelfstandige in bijberoep? (consultant). Kan ik wel zelfstandige in bijberoep zijn? Want de term "bijberoep" impliceert dat je een hoofdberoep hebt.

Of laat ik mij als "consultant" beter gewoon in dienst nemen? Ik zou ergens kunnen beginnen en qua uren zou het beperkt zijn maar wel flexibel. "Zolang het maar gedaan wordt". (als ik bv examens heb)

Ideaal om te combineren met studies in feite. In principe zou het dus gewoon de zaterdag zijn.

Reclame

jefke007

#4 , 11 okt 2014 18:45

Denk dat de vraag als volgt werd bedoeld ? Hoeveel mag ik verdienen om nog dop te krijgen.

vereenvoudigd gesteld gelden er daarvoor een paar princiepes
- je moet beschikbaar voor de arbeidsmarkt zijn
- je mag niet zonder loon zijn
- rva moet voorafgaandelijk verwittigd worden van al je activiteiten

verdien je zaterdag iets, dan zaterdag geen dop
( niet proberen slim te zijn door dan op een zondag te werken )

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 okt 2014 06:38

zonder vrijstelling een voltijdse studie aanvatten betekent simpelweg dat men géén uitkering van de RVA zal kunnen krijgen. De RVA zal je dan ook enkel gerust laten als je geen uitkering aanvraagt gedurende die maanden, de VDAB zal je gerust laten indien je aangeeft dat je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Terug naar “Werkloosheid”