Hallo iedereen,
Ik had jullie graag het volgende verhaal verteld. Mochten jullie over de juiste informatie beschikken mag u mij dit met plezier meedelen.
In 2012 besloot ik terug te gaan studeren in combinatie met mijn voltijds werk.
Ik volgde via hogerafstandonderwijs de opleiding leerkracht lager onderwijs.
Al snel bleek dat deze combinatie enorm zwaar was.
Ik heb toen mijn ontslag gevraagd in overeenkomst met mijn werkgever zodat ik een uitkering kon aanvragen.
Via het ACV vernam ik dat je een knelpuntberoep kon volgen in dagonderwijs en je hiervoor een blijvende uitkering zou krijgen.
Het voordeel was dat ik er nu nog maar 2 jaar moest doen i.p.v nog 4 jaar en dat mijn uitkering behouden bleef.
'Het financieel plaatje zou dan kloppen!' en ik zou snel terug kunnen gaan werken.
Zo blij als ik was startte ik meteen in september 2013 aan mijn 2de jaar voor leerkracht lager onderwijs.
Eind juni kreeg ik mijn resultaten en ben ik geslaagd van het 2de jaar.
Tijdens dit schooljaar was er al een probleem met mijn vakantiedagen.
Ik had geen enkel idee dat je tijdens je werkloosheid recht had op vakantie.
Hierdoor had ik in de maand december nog maar 100€ uitkeringsgeld over.
Buiten dit leek alles van een leien dakje te gaan. Maar helaas...
Vandaag vernam ik dat mijn uitkering gedaald is met 400 euro. Dit zou nu zo blijven voor mijn laatste schooljaar.
Hierdoor kan ik mijn facturen, huis, eten, knutselgerief, inschrijvingsgeld, telefoon, openbaar vervoer niet meer betalen!
Ik moet nog maar 1 jaar studeren en dan ben ik in het bezit van mijn DIPLOMA voor een knelpuntberoep!
Ze 'moedigen' de jongeren aan om terug te studeren. Maar je uitkering laten dalen met 400€ is absurd en geen stimulans.
Het probleem is ook dat ik samenwonende ben met mijn vriend. Was ik alleen dan kreeg ik een studiebeurs. NU moet ik op kosten van mijn vriend leven.. De eigenheid van elk individu gaat hier dus verloren.
Wat zijn mogelijke oplossingen. Wat zegt de wetgeving hierover? Kunnen ze eerst beloven dat onze uitkering hetzelfde zou zijn gedurende de hele studie en dit nadien toch aanpassen? Het ACV is hier onduidelijk over geweest. De te vele regeltjes in ons land zijn zich aan het wreken.
Wou dit land er nu niet voor zorgen dat jongeren gestimuleerd worden om een job te vinden? Dat wij jongeren terug gaan studeren om de knelpuntberoepen op te lossen? Ik heb alles gedaan om mij 200 procent in te zetten en mee te kunnen werken aan een nieuwe economische opbloei!
Ik vraag me af of er nog onder jullie zijn die dit meemaken? Of zijn er wel degelijk oplossingen?
Het is wat kort samengevat.
Dank jullie wel om mijn verhaal te lezen
Aurelie