Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Gebruiker34
Berichten: 334

#181 , 22 apr 2009 18:04

Geen goed nieuws. Ik kom net terug van mijn vakbond. Ze verwachten dat ik door de RVA voor drie maanden zal worden geschorst. Ik zal zelfs in die periode geen recht hebben op OCMW geld. Dat wordt een regelrechte ramp. Ik hoop dat de RVA in haar beslissing alsnog mild zal zijn. Verschrikkelijk!

Mensen, misschiens tot hoors. Doei.
Drie maand vind ik wat veel voor een eerste schorsing. Was je al eerder geschorst in het laatste jaar?

Ik moet wel zeggen dat ze op de vakbond Dienst Sociaal Recht onheilspellender waren, dan een personeelslid van de RVA, die mij inderdaad geantwoord heeft dat het nogal hard was van de VDAB om mij zomaar direct te schorsen i.p.v. eerst een verwittiging te sturen.

De rechtbank is eveneens van oordeel dat het geven van een verwittiging gepaster zou zijn geweest. Derhalve werd de bestreden beslissing vernietigt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34
Berichten: 334

#182 , 24 apr 2009 10:01

Ik zit weer in een depressie omdat mijn gezondheidstoestand maar niet wil verbeteren. Een hekel heb ik aan mijn leven. Bah.

delady
Berichten: 547

#183 , 25 apr 2009 08:10

kop op walter, ik zit momenteel in beroep tegen rva nadat een dr mij voor de 5de keer afkeurde voor 33%.Ondanks officiele papieren van dr's, reumatoloog, orthopedist en zelfs van leuven, referentiecentra
momenteel werd ik na trajectbegeleiding afgekeurd:"niet toeleidbaar"
ben benieuwd wat nu weer de uitslag gaat zijn(vorige keer was tijdelijk in afwachting van bijkomende medische stukken, was besluit van gerechtsarts), die medische stukken kwamen te laat en bij nieuwe aanvraag gewoon over het hoofd gelezen
en ja, dan komt nu en dan weer een depressie opsteken

Reclame

Gebruiker34
Berichten: 334

#184 , 28 mei 2009 09:49

Ik heb geen beroepsakte ontvangen en de termijn om in beroep te gaan is verstreken. De R.V.A. berust dus in het vonnis.

Ik ben benieuwd wanneer ik zal worden uitbetaald.

Gebruiker34
Berichten: 334

#185 , 28 mei 2009 14:30

Ik was er van overtuigd dat de R.V.A. niet in beroep zou gaan, omdat hun beroepsakte beschouwd zou worden als tergend en/of roekeloos, vanwege hun gebrek aan bewijzen en daarom vernietigt verklaard zou worden.

Die nederlaag moet pijnlijk zijn voor de ambtenaren (street level bureaucrats) van de R.V.A.

Gebruiker34
Berichten: 334

#186 , 28 mei 2009 15:05

Sommige ambtenaren bij de R.V.A. zijn onmensen.

Hun verdediging was een lachertje.

Gebruiker34
Berichten: 334

#187 , 28 mei 2009 18:37

Ik beschouw mijn zaak als afgedaan en verlaat dit forum.

De groeten aan iedereen. Vaarwel!

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#188 , 04 jun 2009 19:32

Ik was er van overtuigd dat de R.V.A. niet in beroep zou gaan, omdat hun beroepsakte beschouwd zou worden als tergend en/of roekeloos, vanwege hun gebrek aan bewijzen en daarom vernietigt verklaard zou worden.
Zowel de werkloze als de RVA hebben het recht om in hoger beroep te gaan, wat wil zeggen dat het proces gewoon volledig wordt herdaan. Ze moeten daarvoor zelfs geen reden opgeven.
Die nederlaag moet pijnlijk zijn voor de ambtenaren (street level bureaucrats) van de R.V.A.
Ze vinden dat je verloren hebt, want je hebt geen werk.

Gebruiker34
Berichten: 334

#189 , 04 jun 2009 21:51

Ik was er van overtuigd dat de R.V.A. niet in beroep zou gaan, omdat hun beroepsakte beschouwd zou worden als tergend en/of roekeloos, vanwege hun gebrek aan bewijzen en daarom vernietigt verklaard zou worden.
Zowel de werkloze als de RVA hebben het recht om in hoger beroep te gaan, wat wil zeggen dat het proces gewoon volledig wordt herdaan. Ze moeten daarvoor zelfs geen reden opgeven.
Een studie van de literatuur heeft mij geleerd dat afwezigheid van ernstige grieven in een beroepsakte kan leiden tot nietigheid, tot onontvankelijkheid van het hoger beroep.

Gebruiker34
Berichten: 334

#190 , 05 jun 2009 11:31

Ik was er van overtuigd dat de R.V.A. niet in beroep zou gaan, omdat hun beroepsakte beschouwd zou worden als tergend en/of roekeloos, vanwege hun gebrek aan bewijzen en daarom vernietigt verklaard zou worden.
Zowel de werkloze als de RVA hebben het recht om in hoger beroep te gaan, wat wil zeggen dat het proces gewoon volledig wordt herdaan. Ze moeten daarvoor zelfs geen reden opgeven.
juist om die redenen zou ik de afwijzing van het hoger beroep, tegen mij gericht, vragen, gelet op de afwezigfheid van grieven.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#191 , 16 jun 2009 18:44

Als je in beroep bent gegaan voor het Arbeidshof, dan stellen ze een datum vast voor het proces. 4-5 weken later stellen ze volledig schriftelijk het vonnis op. Een week later sturen ze het op. Op dat vonnis staat dan dat je in beroep mag gaan als je niet akkoord bent met het vonnis. Je moet dan binnen de maand een verzoekschrift sturen naar het adres dat er op staat. Je moet daar geen speciale reden voor opgeven. Dat mag zelfs hetzelfde verzoekschrift zijn als dat waarmee je het eerste proces hebt verloren.

De benamingen zijn wel anders. Als je in beroep gaat is de RVA verweerder. Als je in hoger beroep gaat is de RVA geïntimeerde.

Je mag zelfs in beroep gaan als je hebt gewonnen. Als ze bijvoorbeeld zeggen dat je gerechtvaardigd afwezig was maar dat je in het vervolg niet meer op dezelfde manier mag afwezig zijn, dan kun je in hoger beroep gaan omdat je in het vervolg op dezelfde manier afwezig wilt kunnen zijn.

Ik heb gezien dat mijn afbeeldingen verdwenen zijn. Je moet zoeken naar "rapport klachtenmanagement vdab".

piezewies
Berichten: 8

#192 , 04 jun 2011 15:50

hallo, ik heb ook problemen met de vdab en laat jullie niks wijs maken door de vdab, ik heb telefonisch contact met de RVA en mijne hele uitleg gedaan, die van rva zei, over de vdab moet je niet bij ons zijn want met de vdab hebben wij niks te maken. dit wou ik ff kwijt

piezewies
Berichten: 8

#193 , 05 jun 2011 11:59

ik kom hier eens vragen wat ik hier het beste kan mee doen ,kan beter van te voren ingelicht zijn. ik ben sinds 2005 medisch ontslagen bij mijn werkgever wegens zware rugklachten. ik heb me toen laten inschrijven op de vdab, ik zou in kort een opleiding moet volgen iets van traject begeleiding in geel (de kiem) ik heb duidelijk gezegd op de laatste afspraak van de vdab dat ik ook nog ander medische problemen heb. momenteel ben ik nu op ziekenverlof omdat ik er mentaal weer doorzit en volgens mijn huisarts heeft dat nu totaal geen nut dat ik die opleiding volg. maar ik kan natuurlijk niet op ziekenverlof blijven en zolang mijn medische problemen niet opgelost zijn ga ik dat mentaal niet aan kunnen en financieel ook niet, die opleiding word wel vergoed maar ik kan dat wel eerst allemaal uit mijn eigen zak betalen . ik moet al een lening afbetalen voor mijn huis, hoop rekeningen betalen en een hoop medsiche kosten en als ik dan ook nog elke maand geld moet gaan uitgeven voor die trein naar geel voor die opleiding, dat kost me elke maand rond de 52 euro, ik moet al sparen voor die medische kosten en anders raken mijn medische problemen nooit opgelost. versta wel me niet verkeerd want op moment heb ik nog niks gehoord of problemenvan de vdab maar dat gaat er wss wel van komen. daarom beter eerst vragen welke stappen ik hier kan tegen ondernemen. hier een opsomming van mijn medische problemen weet niet dat het nodig is omdat hier te schrijven.zoals vermeld al zware rugklachten ( heb attest dokter rva 33% )vlekken in aangezicht haartransplantatie en dat kost zowiezo al 500 euro elke behandeling, probleem is die behandeling mag maar 1 keer per jaar uitgevoerd worden.dan moet ik ook nog naar een dermatoloog en wie weet wat gaatme dat nog kosten? dan vraag ik me wel af wat is het belangrijkste is iemand zijn medische problemen of opleiding? ik vind wel er zijn er genoeg die al 15 a 20 jaar stempelen en niks mankeren en daar word niks aangedaan? ik heb nooit gestempeld buiten nu met mijn rugklachten. nu gaat de vdab wss zeggen dat ik weiger , ik weiger helemaal niet, ik vraag alleen uitstel zodat ik mijn medische problemen kan oplossen. ik heb al eens telefonisch contact opgenomen met de RVA en mijn uitleg gedaan en die zei ,meneer wij hebben met de vdab niks te maken, wie moet ik nu geloven want op wetgebied daarvan ben ik weinig van op de hoogte. ikwil gerust een opleiding of lessen of iets dergelijk volgen maar niet op deze manier. hopelijk krijg ik wat informatie hierover zodat ik van te voren al weet ik de nodige stappen kan ondernemen indien het ooit nodig moest zijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#194 , 06 jun 2011 07:50

Als je met medische problemen zit waardoor je uitstel vraagt, zit je met een probleem: Als je werkloosheidsuitkeringen wil aanvragen, moet je immers bereid zijn om werk te zoeken. Gezien De Kiem een vzw is die mensen helpt met een arbeidshandicap (bvb die rugklachten), is dat zeker geen argument om te weigeren. Ben je te ziek om werk te zoeken, zelfs via een aangepast traject (= >66% arbeidsongeschikt), dan kan je geen werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar moet je op ziekenverlof blijven.

Haartransplantatie en vlekken in aangezicht zijn (tenzij gecombineerd met nevenziektes) géén functionele beperkingen die je arbeidsongeschikt maken.

RVA heeft idd geen zeggenschap over VDAB of omgekeerd. Het is wel zo dat VDAB informatie kan/moet doorspelen aan de RVA, waarop de RVA een sanctie kan heffen indien je onterecht hulp van de VDAB weigert.

Als je mensen kent die 15 of 20 jaar stempelen, werkgeschikt zijn en weigeren om te werken, dan mag je die altijd melden aan de RVA. Zij zullen dan de gepaste maatregelen nemen.

piezewies
Berichten: 8

#195 , 06 jun 2011 23:30

dus komt er op neer dat opleiding belanrijker is dan iemand zijn medische problemen. ver gekomen, en financieel daar al aan gedacht? wie gaat dat betalen mijn medische kosten, vdab?????????? denk het niet.

Terug naar “Werkloosheid”