Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#136 , 22 sep 2008 16:57

Ik ga jullie nu ook leren hoe je kunt voorkomen dat je je zaak verliest doordat iemand anders aan je voorbereiding van je brieven heeft geknoeid.

Dat is wel nodig. Ik heb zo een verhaal gelezen van een vrouw die dacht dat haar huisbaas binnenkwam tijdens haar afwezigheid. Ze installeerde een camera. Daarna zag ze op de video dat de huisbaas binnenkwam, de overschot van de pizza uit de frigo nam, er op piste en het terugzette. Toen mijn nicht pas getrouwd was zat ze met haar man in de keuken toen ze iemand hoorden binnenkomen. Toen ze in de living gingen kijken zagen ze dat de vrouw van de huisbaas op haar gemak alles aan het bekijken was. Het volgende ben ik zelf tegengekomen. Ik had drie dagen op mijn computer gewerkt en toen ik hem de volgende dag opzette, zag ik dat er juist hetzelfde op stond als drie dagen er voor. Het was alsof ik drie dagen niets had gedaan. Er was dus iemand binnen geweest om een kopie van mijn harde schijf te maken en drie dagen later was die teruggekomen om die kopie er terug op te zetten. Het is uiteindelijk voor dit soort streken dat ze hebben gezegd dat ik schizofrenie heb. Ze vinden dat het paranoia is.

Onder zulke omstandigheden is het toch nog mogelijk om je brieven voor te bereiden op de computer zodanig dat ze er niet kunnen aan prutsen.

Als je een document hebt opgesteld, dan geef je het een naam die begint met een datum in het formaat YYYYMMDD en een spatie, zodat je de verschillende versies kunt onderscheiden door de naam en zodat je gemakkelijk op datum kunt sorteren. Dat maak je read-only. Dan neem je een programma waarmee je een checksum (cyclische code) kunt berekenen. Je berekent de code. Dan neem je een blad. Je schrijft bovenaan de naam van het document zonder datum. Daaronder komt voor elke versie een lijntje met de datum en de checksum. Als je een nieuwe versie wilt maken dan controleer je de checksum van de laatste versie, je dupliceert ze, maakt read-only ongedaan, verandert de datum en je werkt er aan voort. Dat blijf je herhalen voor elke versie. M.a.w. op elk moment dat je niet aan je document werkt, moet je laatste versie read-only zijn, moet de code berekend en genoteerd zijn.

Als je je documenten wilt bewaren dan moet je dat blad ook archiveren zoals ik al eerder heb geschreven.

Als je de indruk hebt dat de berichten die je hebt gepost op een forum worden gewijzigd (dat is een veel gehoorde klacht dus zal dat ook veel gebeuren), dan kun je op dezelfde wijze je berichten voorbereiden en dan posten zonder een letter te wijzigen. Als ze er daarna iets aan veranderen dan kun je het vergelijken met het origineel en je beklag maken. Anders heb je geen poot om op te staan en meestal nog twijfel ook.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34
Berichten: 334

#137 , 22 sep 2008 17:44

Inmiddels heb ik de nodige informatie verzameld die nodig is voor de onderbouwing van mijn standpunt aangaande mijn schorsing door de RVA.

Indien de draagwijdte ervan correct is geïnterpreteerd , dan werd ik inderdaad ten onrechte geschorst.

Het opzoeken en verzamelen van die informatie, is mijn gezondheid niet ten goede gekomen.
Je zult je wel moeten gaan haasten want je termijn van drie maand om in beroep te gaan is ver om, denk ik.

Als je geschorst bent dan krijg je direct een hoop onzin: van hier naar daar lopen om papiertjes in te vullen en weg te dragen. Dat kost allemaal calorieën. Je eet een kleinigheid en dan ben je de hele dag op de baan: naar de VDAB, de vakbond, de bank, de ziekenkas, een sociaal huis, een juridisch huis, een advocaat, de bibliotheek, enz, door regen en wind. Dan moet je in wachtkamers zitten in de tocht. Je moet ook schoenen dragen die je voeten isoleren van koude vloeren. Verlies van warmte is verlies van energie. Zo wordt al je energie weggezogen. Neem zeker een drinkbus met limonade mee met 12% suiker en suikerwafels. Laat je niets wijsmaken over te veel suiker eten, dat je misschien diabetes hebt en geen suiker moogt eten. Suiker is levensenergie, de trots van de chemie. Als je een inspanning doet zonder de nodige energie dan krijg je op zijn minst koppijn. Die koppijn gaat over door suiker te eten. (Zeker geen Aspro's slikken: je bloed wordt er dunner van waardoor er minder cellen zijn die de energie kunnen vervoeren. Je krijgt er koppijn van.) Je moet in elke gemeente waar je komt het adres weten van een Aldi of Colruyt zodat je maar even moet binnenspringen om limonade en suikerwafels te kopen.
Ik heb nog een klein maand de tijd om in beroep te gaan. Het is nog eventjes wachten op de bevindingen van de Vlaamse Ombudsdienst.

Gebruiker34
Berichten: 334

#138 , 24 sep 2008 08:24

Mijn eerste schorsing is nog altijd niet afgerond. De RVA is niet in beroep gegaan tegen haar veroordeling, maar weigert er ook gevolg aan te geven.

Mijn advocaat had een deurwaarder willen sturen op mijn kosten. Ik dacht dat dat 500 euro ging kosten, dus ben ik naar de vakbond gestapt en ik heb het daar gevraagd om het in orde te brengen. Die deden daar moeilijk over en vonden dat ik het aan mijn advocaat moest vragen omdat ik niet via de vakbond in beroep ben gegaan, maar ik heb dan maar wat aangedrongen. Het zou binnen een week in orde moeten zijn om mijn vroegere dop uit te betalen.

Daardoor verliest de tweede schorsing veel van haar belang. De rechtsplegingsvergoeding voor de eerste zaak was 109 euro, voor de tweede 1200 euro. Dat wordt nu teruggebracht op 109 euro.

Zo word je dus systematisch ontmoedigd om je te verweren, want op het eerste gezicht kost het alleen maar geld, maar het is wel over je rechten dat het gaat, en die zijn meer waard dan een beetje geld.
De kosten van uitvoering moeten meestal niet vooraf aan de deurwaarder betaald worden. De deurwaarder heeft een zicht op de solvabiliteit van de RVA en rekent af wanneer de RVA u de achterstallige uitkering betaald.

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#139 , 24 sep 2008 18:20

Mijn advocaat had gezegd van een deurwaarder te sturen als ik eind augustus nog niet was uitbetaald. Dan ben ik naar de vakbond gestapt die zegden dat het tot vier weken zou kunnen duren. Daarjuist ben ik naar de bank geweest: saldo 666,04 euro. Slecht voorteken?

Gebruiker34
Berichten: 334

#140 , 24 sep 2008 19:15

Betekent niet direct een slecht voorteken. Uw advocaat of vakbond zal een speciale kopie van het vonnis (dit is de zgn. grosse) moeten aanvragen op de griffie van de rechtbank. Binnen de week wordt dat normaal bezorgd. Deze grosse moet uw advocaat of vakbond bezorgen aan de deurwaarder. Daarop moet de gerechtsdeurwaarder het vonnis gaan afgeven aan de tegenpartij, en dit noemen juristen het betekenen van het vonnis.

Vanaf de datum waarop de deurwaarder het vonnis officieel afgeeft aan de tegenpartij, heeft deze 1 maand de tijd om in beroep te gaan en na deze maand wachten mag de deurwaarder eindelijk zijn tanden laten zien.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#141 , 25 sep 2008 15:36

Zo'n vaart zal het bij de vakbond niet lopen. Al wat ze nodig hadden was een gewone fotokopie van het vonnis, zodat ze wisten wat ze moesten vragen aan de RVA. Welke procedure dat juist is weet ik niet. Ik veronderstel dat ze gewoon de herziening van de beslissing van de RVA vragen op basis van het vonnis. Dat is iets dat in het werkloosheidsreglement staat. Dat ging twee tot vier weken duren en die zijn nu bijna om, dus dat kan nu elke dag in orde zijn.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#142 , 25 sep 2008 16:04

Er is blijkbaar nogal wat verwarring over de verschillende ombudsdiensten. Ik heb het nog eens opgezocht:
  1. Als je je wilt beklagen over het feit dat de VDAB iets doorgeeft aan de RVA dan kun je je alleen beklagen bij een SERR-ombudsdienst, en alleen BINNEN DE VIJF DAGEN.
  2. Er zijn verschillende benamingen voor deze ombudsdienst:
    • SERR-ombudsdienst.
    • RESOC (Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité).
    • RESOC-SERR.
    • Subregionaal Tewerkstellingscomité.
  3. Er zijn twee normen waaraan je moet voldoen om klacht te kunnen indienen:
    • Je bent niet akkoord met het feit dat ze het doorgeven aan de RVA.
    • Je vindt dat ze je iets misdaan hebben.
    Er zijn eigenlijk 5 normen die op deze twee neerkomen.
Je mag het dus niet verwarren met de Vlaamse Ombudsdienst. Daar kun je je alleen beklagen als je niet tevreden bent over de afloop van je klacht bij de SERR-ombudsdienst.

Het volgende komt uit het Rapport klachtenmanagement 2007 van de Vlaamse Ombudsdienst. Ik heb er redelijk wat uit weggelaten om het leesbaarder te maken. Het origineel vind je in het Rapport Klachtenmanagement van 2007 van de VDAB op www.vlaamseombudsdienst.be (vdab.pdf blz 45 tot 51) dat ik hierna zou willen kopiëren onder de vorm van afbeeldingen. (Met T&O wordt bedoeld: Training en Opleiding.)

5. SERR KLACHTEN

De SERR adviseert de dienst i.v.m. transmissieklachten in functie van de rol van de dienst als eerstelijnsklachtenbehandelaar.

5.4. TYPE KLACHTEN

Code: Selecteer alles

Type Ontvankelijk Onontvankelijk Totaal Klacht ivm gegevenstransmissie 361 30 391 Beroep op 1ste lijn (*) 6 2 8 Andere (**) 6 3 9 Totaal 373 35 408
(*) In principe uitdovend; de tweedelijnsklachtenbehandeling gebeurt door de Vlaamse ombudsdienst.

(**) Hier gaat het over 2 mededelingen en 7 klachten die aan de SERR werden voorgelegd.

5.5. ONONTVANKELIJKHEIDSGRONDEN

Code: Selecteer alles

Beroepstermijn (5 dagen) verstreken (klachten gegevenstransmissie) 21 60,0 % SERR niet bevoegd 6 17,1 % Reeds behandeld 7 20,0 % Geen belang 1 2,9 % Totaal 35 100,0 %
DE GEGEVENS DIE HIERNA VOLGEN HEBBEN BETREKKING OP DE ONTVANKELIJKE BEZWAARSCHRIFTEN MET BETREKKING TOT DE GEGEVENSTRANSMISSIE (361 DOSSIERS)

5.6. MELDINGSMEDIUM

Alle klachten werden schriftelijk ingediend.

5.7. KANAAL

Alle klachten werden rechtstreeks door de klagers ingediend.

5.8. TYPE VERZOEKER

Alle klachten werden ingediend door werkzoekenden.

5.9. DOMEIN DIENSTVERLENING

Code: Selecteer alles

Trajectwerking 87,3 % Module 4: T&O 12,7 % Totaal 100,0 %
5.10. GEGRONDHEID

Code: Selecteer alles

ongegrond gegrond geen oordeel Trajectwerking 77,8 % 16,8 % 5,4 % Module 4: T&O 80,4 % 13,1 % 6,5 %
5.11. OMBUDSNORM

Alle klachten kunnen teruggebracht worden tot volgende normen:
  1. de burger gaat niet akkoord met de prestatie of beslissing van de bestuursinstelling.
  2. de burger voelt zich onheus bejegend.
5.12. SERR-ADVIES

De SERR-ombudsdiensten hebben 361 adviezen uitgebracht die als volgt kunnen ingedeeld worden.

Code: Selecteer alles

advies aantal % Transmissie 251 69,5 % A8 niet overmaken aan RVA 65 18,0 % Transmissie met opgave verzachtende omstandigheden 27 7,5 % RVA-dokter arbeidsongeschiktheid laten nagaan 8 2,2 % Verdeeld advies; VDAB beslist 7 2,0 % Geen advies; VDAB beslist 3 0,8 % 361 100,0 %
Het advies om de transmissie door te zetten werd in een beperkt aantal gevallen vergezeld van een aanbeveling. Volgende aanbevelingen werden opgetekend:
  • Verzoekster opleiding aanbieden die perspectieven biedt.
  • Begeleiding naar job die combineerbaar is met zware zorgtaak.
  • Passende hulp aanbieden, eventueel een screening MMPP (mentale, medische, psychologische, psychiatrische problematiek).
  • Rekening houden met gezondheid verzoeker; uitkijken naar mogelijkheden in sociale economie.
  • Tewerkstellingsmogelijkheden binnen WEP+ of sociale werkplaats nagaan.
  • Verzoeker vanuit Oostende begeleiden.
  • Klant in 50+-begeleiding opnemen.
  • Medische screening om beperktheden en mogelijkheden te kennen.
Het advies om de A8 niet over te maken aan de RVA is soms vergezeld van een argumentatie:
  • Gebrek aan harde feiten.
  • Klacht over dienstverlening: gegrond: interne communicatie liep fout.
  • Verzoeker heeft recht op een correcte informatie over het te verwachten loon en op begrip voor vervoersproblemen.
  • Verzoeker is opgenomen in de werfreserve.
  • Verzoeker is uitgeschreven; vestiging als zelfstandige.
  • Verzoeker leverde voldoende inspanningen om een geschikte job te vinden.
  • Verzoeker levert succesvolle inspanningen om werk te zoeken
  • Verzoekster heeft concrete werkvooruitzichten.
  • Verzoekster leverde voldoende inspanningen om een geschikte job te vinden.
  • Bewijs werkwilligheid is geleverd.
  • Eénzijdige stopzetting IBO door werkgever.
  • Ernst ziektetoestand.
  • Klager is aan het werk.
  • Klager ziet af van recht op werkloosheidsuitkeringen.
  • Tegenstrijdige info van werkgever; verzoeker krijgt het voordeel van de twijfel.
  • Verkeerde informatie.
  • Verzoeker krijgt 2e kans.
  • Verzoeker krijgt voordeel van de twijfel.
  • Verzoekster doet een IBO.
  • Verzoekster heeft zelf een deeltijdse job gevonden.
  • Verzoekster neemt zelf initiatief om voltijdse job te vinden.
  • Voorwaardelijk uitstel van transmissie tot eind 2007.
  • Werkgever heeft begrip 'werkonwillig' subjectief ingevuld; verzoeker werd niet uitgenodigd om een proef af te leggen.
  • Werkzoekende verplichten om zelf een stageplaats te zoeken is een brug te ver.
Het advies om de A8 niet over te maken aan de RVA neemt soms de vorm van een aanbeveling aan:
  • Als voorwaarde stellen dat klager deelneemt aan de test voor bediendenopleiding en de opleiding volgt.
  • Eerst art.6 van de trajectovereenkomst verduidelijken aan verzoeker.
  • Geen IBO's meer toestaan aan deze werkgever.
  • Intensief traject met attitudetraining aanbieden; indien betrokkene niet ingaat op het aangeboden traject overgaan tot transmissie.
  • Opnemen in 50plus-werking; actieplan opstellen en traject gedurende maximaal 6 maanden nauwlettend opvolgen.
  • Stage koppelen aan de opleiding tekstverwerking die klager momenteel volgt om werkbereidheid te testen.
  • Verzoeker gedurende een maand zeer intensief begeleiden, indien geen tewerkstelling, transmissie.
  • Kans op 2e IBO geven en zorgvuldig opvolgen; transmissie helpt verzoeker niet vooruit.
  • Passend traject uitwerken.
  • Zorgen voor individuele sollicitatietraining.
  • Verzoeker kans geven om stage en opleiding te volgen.
  • Dossier opnieuw bespreken bij onregelmatigheden.
  • Op korte termijn mogelijkheden uitklaren met trajectbegeleider.
Bij het advies 'Transmissie met opgave verzachtende omstandigheden' werden volgende argumenten genoteerd:
  • Communicatie tussen klager en IBO werkgever diende via een tolk te verlopen.
  • Enige bereidheid vastgesteld.
  • Misvattingen en miscommunicatie hebben rol gespeeld.
  • Positieve evaluatie RVA.
  • Trajectbegeleider had kunnen bemiddelen in functie van afstemming werktijden en vervoersmogelijkheden.
  • Verzoeker is minder begaafd.
  • Verzoeker solliciteert actief en met succes.
  • Vragen bij waarde toelatingsproef (inschattingsfout?).
  • Werkaanbod 2 weken voorafgaand aan recht op maximale vrijstelling vanaf 58 jaar.
  • Werkdruk was te hoog geworden.
  • Werkloosheidsval: inkomen verzoekster zal dalen wanneer ze de aangeboden job aanvaardt.
  • Werkmotivatie is bewezen.
  • Slachtoffer langdurige juridische procedure.
  • Bijzondere medische problematiek.
  • Jonge leeftijd verzoeker; eerste werkervaring; solliciteert actief en met succes.
  • RVA laten oordelen over redelijke loonsverwachting.
  • RVA vragen rekening te houden met beroepsverleden.
  • Verzoeker heeft veel opleidingen gevolgt, maar ziet geen direct resultaat.
  • Verzoeker heeft wel degelijk gesolliciteerd en is effectief arbeidsongeschikt verklaard; ongelukkige communicatie.
  • Verzoeker is schoolverlater en niet vertrouwd met de procedurele gevolgen van zijn houding.
  • Verzoeker levert alternatieve inspanningen om tot werk te komen.
  • Verzoekster gaat opleiding volgen om zich te vestigen als zelfstandige.
  • Verzoekster is opnieuw aan het werk.
  • Werkaanbod was niet volwaardig.
5.13. OPVOLGING SERR-ADVIEZEN

In 85,4 % volgde VDAB het advies van de SERR; in 11,9 % legde de dienst dit advies naast zich neer. In 2,7 % diende de dienst zelf te beslissen. Dit leidde ertoe dat VDAB de transmissie bevestigde in 79,9 % en dat de transmissie in 20,1 % werd herroepen.

51,8 % kregen een RVA-sanctie; 48,2 % werden niet gesanctioneerd.

Code: Selecteer alles

SERR-advies Advies Transmissie Sanctie Aantal gevolgd doorgestuurd RVA Transmissie Ja Ja Ja 146 Transmissie Ja Ja Nee 65 Transmissie Nee Nee Ja 5 Transmissie Nee Nee Nee 13 A8 niet overmaken aan RVA Ja Nee Ja 1 A8 niet overmaken aan RVA Ja Nee Nee 39 A8 niet overmaken aan RVA Nee Ja Ja 5 A8 niet overmaken aan RVA Nee Ja Nee 13 A8 niet overmaken aan RVA Nee Nee Nee 2 Transmissie met opgave verzachtende omstandigheden Ja Ja Ja 9 Transmissie met opgave verzachtende omstandigheden Ja Ja Nee 13 Transmissie met opgave verzachtende omstandigheden Ja Nee Nee 1 RVA-dokter arbeidsongeschiktheid laten nagaan Ja Ja Nee 5 RVA-dokter arbeidsongeschiktheid laten nagaan Ja Nee Nee 1 RVA-dokter arbeidsongeschiktheid laten nagaan Nee Ja Nee 1 Verdeeld advies; VDAB beslist - Ja Nee 2 Verdeeld advies; VDAB beslist - Nee Ja 1 Verdeeld advies; VDAB beslist - Nee Nee 3 Geen advies; VDAB beslist - Ja Ja 3 328
Laatst gewijzigd door Arkan op 03 okt 2008 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#143 , 25 sep 2008 16:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#144 , 03 okt 2008 19:42

Ik ben nog altijd niet uitbetaald. De veroordeling van de RVA is nu bijna 4 maand geleden.

Ondertussen heb ik al een nieuwe uitnodiging gekregen van de VDAB.

Dat is te vergelijken met een werkgever die je niet wilt betalen, die veroordeeld wordt en nog niet wilt betalen en dan een brief stuurt om te zeggen dat je moet komen werken.

Gebruiker34
Berichten: 334

#145 , 04 okt 2008 17:07

Bij uw vakbond informeren hoe het staat met de uitvoering van het vonnis. Het vonnis laten betekenen aan de RVA en voor de uitvoering ervan te laten zorgen.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#146 , 06 okt 2008 15:21

Ik kom juist van de vakbond. Ze zeggen dat de RVA mij terug een normale code heeft gegeven voor de periode van de eerste sanctie, maar dat ze "vergeten" zijn van de sanctie uit de computer te wissen. Ze gaan er voor bellen naar de RVA en dan krijg ik over een paar dagen de eerste vier weken uitbetaald.

Nu verwondert mij dat in die zin dat ik had verwacht dat de tweede schorsing (voor onbepaalde duur) zou worden herzien op basis van het eerste vonnis. De schorsing voor onbepaalde duur is gebaseerd op het feit dat ik al eens geschorst was in de 12 maanden daarvoor, maar voor die schorsing hebben ze ongelijk gekregen. Hun tweede beslissing is dus eigenlijk niets meer waard (waardoor dus ook de rechtsplegingsvergoeding voor het tweede proces zeer klein wordt) waardoor ze die dus eigenlijk zouden moeten omzetten in een kleinere sanctie die dan zal bestreden worden in het tweede proces. Ik had gedacht dat het zo ging gaan.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#147 , 07 okt 2008 17:17

Ik snap niet dat ze maar vier weken uitbetalen en dat tegelijk de rechtsplegingsvergoeding voor het tweede proces zakt van 1200 naar 109 euro. Dat spreekt elkaar tegen. Hier zou toch iemand moeten zijn die dat weet. Er zijn er elk jaar 10.000 geschorst.

Gebruiker34
Berichten: 334

#148 , 08 okt 2008 08:34

Deponeer uw vraag eens op het forum van het vierde wereld syndicaat http://forum.vierdewereldsyndicaat.org/ ... tion=forum

Wellicht zijn er mensen op dit forum die een gelijkaardige schorsing hebben meegemaakt en u hierover meer kunnen vertellen.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#149 , 08 okt 2008 17:59

Deponeer uw vraag eens op het forum van het vierde wereld syndicaat http://forum.vierdewereldsyndicaat.org/ ... tion=forum

Wellicht zijn er mensen op dit forum die een gelijkaardige schorsing hebben meegemaakt en u hierover meer kunnen vertellen.
Als ik mijn vraag ga stellen op het armenforum dan gaan ze geschokt zijn want ik heb ook nog een spaarrekening.

Ik heb mijn vraag ook gesteld aan mijn advocaat, maar ik krijg geen verbinding met mijn virtuele mailserver.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#150 , 24 okt 2008 18:12

De vakbond heeft 4 weken uitbetaald. Het heeft juist 4 maand geduurd.

Terug naar “Werkloosheid”