Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#151 , 24 okt 2008 18:14

Als het volgende even lang duurt, dan krijg ik in mei 15.000 euro.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#152 , 03 nov 2008 17:17

Volgens mijn advocaat zal de RVA waarschijnlijk verstek laten gaan.

Gebruiker34
Berichten: 334

#153 , 04 nov 2008 09:14

Mijn verzoekschrift ligt inmiddels neer op de griffie van de arbeidsrechtbank.

Reclame

Gebruiker34
Berichten: 334

#154 , 04 nov 2008 13:43

Arkan, wat was de oorzaak van uw tweede schorsing?

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#155 , 05 nov 2008 16:06

Voor mijn tweede schorsing ging het zo.

Ik had het op blz 3 al eens samengevat:
Ik ben ondertussen geschorst voor onbepaalde duur. Ik ben uitgenodigd geweest door de VDAB. Dan heb ik per brief een reden opgegeven voor mijn afwezigheid. Daarna kreeg ik een dikke brief: "Dit is het dossier dat we gaan doorgeven aan de RVA." Mijn brief zat er niet in. Daarna ben uitgenodigd bij de RVA. Ik heb mij laten vertegenwoordigen door mijn advocaat. Toen kreeg ik de brief van de RVA: "U bent uitgenodigd door de VDAB. U hebt niet gereageerd. U bent uitgenodigd door de RVA. U hebt niet gereageerd, evenmin hebt u zich laten vertegenwoordigen. Geschorst voor onbepaalde duur." Er staat geen woord in over mijn advocaat, noch over zijn argumenten. Volgens mijn advocaat hebben ze hara-kiri gepleegd om mij te kunnen schorsen. Ze kunnen het onmogelijk halen, maar ze zijn er van uitgegaan dat mijn geld op was en dat ik nu dikke problemen zou hebben. Daar zijn ze dus mis geweest: ik kan nog 6 jaar voort zonder inkomen.
Ik kreeg een uitnodiging voor een screening. Ik stuurde dan een brief om te zeggen dat ik verlof had.

Dan deden ze alsof ze die brief niet hadden gekregen, dus sindsdien steek ik ze zelf in de bus.

Dan vroegen ze dus om een reden op te geven, dus stuurde ik nog een brief.

Daarna ben ik nog zo twee keer uitgenodigd en ik heb een brief in de bus gestoken om te zeggen dat ik verlof had.

Daarna vroegen ze mij om zelf een dag uit te kiezen die ging passen, wat wil zeggen dat ik dus een dag moest aanduiden waarop ik geen verlof had.

Ik heb dan een dag voorgesteld.

Daarna stuurden ze een uitnodiging voor die dag en ze zeiden er bij dat als ik verlof nam dat ze het dan gingen doorgeven aan de RVA.

Alle uitnodigingen waren aangetekend, wat laat veronderstellen dat ze er op uit waren van mij te schorsen.

Ik had mijn advocaat vanaf de eerste uitnodiging op de hoogte gebracht en die vond dat mij niets te verwijten viel.

Op die dag was ik ziek en heb ik verlof genomen, en daarna heb ik een brief in de bus gestoken om het uit te leggen.

Daarna gaven ze dat door aan de RVA.

Mijn advocaat heeft mij schriftelijk verdedigd bij de RVA.

Daarna bleek dus dat mijn advocaat niet eens werd vermeld in de beslissing van de RVA.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#156 , 05 nov 2008 16:11

Ik ga jullie nu een gecensureerde versie geven van het vonnis van de eerste zaak. Alle namen en nummers zijn geschrapt, maar je hebt dan de details waar het over ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruiker34
Berichten: 334

#157 , 06 nov 2008 12:35

Als je als gevolg van je arbeidsongeschiktheid niet wenst in te gaan op een trajectbegeleiding en/of jobaanbieding, dan dien je dat te staven met medische attesten. Dit is althans het advies dat ik heb meegekregen van de Vlaamse ombudsman.

Mijn dossierbeheerder van de vakbond heeft een goed geschreven verdediging gemaakt. Het dossier zal afgehandeld zijn tussen de 6 maand tot 1 jaar.

hms
Berichten: 2

#158 , 07 nov 2008 14:10

Als je als gevolg van je arbeidsongeschiktheid niet wenst in te gaan op een trajectbegeleiding en/of jobaanbieding, dan dien je dat te staven met medische attesten. Dit is althans het advies dat ik heb meegekregen van de Vlaamse ombudsman.

Mijn dossierbeheerder van de vakbond heeft een goed geschreven verdediging gemaakt. Het dossier zal afgehandeld zijn tussen de 6 maand tot 1 jaar.
beste,
Volgens document in onderstaande link kan je vrijstelling krijgen.
http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf

mvg

Gebruiker34
Berichten: 334

#159 , 07 nov 2008 14:46

Als je als gevolg van je arbeidsongeschiktheid niet wenst in te gaan op een trajectbegeleiding en/of jobaanbieding, dan dien je dat te staven met medische attesten. Dit is althans het advies dat ik heb meegekregen van de Vlaamse ombudsman.

Mijn dossierbeheerder van de vakbond heeft een goed geschreven verdediging gemaakt. Het dossier zal afgehandeld zijn tussen de 6 maand tot 1 jaar.
beste,
Volgens document in onderstaande link kan je vrijstelling krijgen.
http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf

mvg
Beste,
Die vrijstelling heb ik, hoor. Maar desalniettemin moet men beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. De werkaanbiedingen die men van de VDAB krijgt moet men verplicht gevolg aan geven, ook als is men 33 blijvend werkonbekwaam. Evenwel kan men die jobaanbieding weigeren mits voorlegging van een medisch attest.

hms
Berichten: 2

#160 , 07 nov 2008 15:40

Beste,
Die vrijstelling heb ik, hoor. Maar desalniettemin moet men beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. De werkaanbiedingen die men van de VDAB krijgt moet men verplicht gevolg aan geven, ook als is men 33 blijvend werkonbekwaam. Evenwel kan men die jobaanbieding weigeren mits voorlegging van een medisch attest.[/quote]

Kzal hier ongeveer schetsen hoe de trajectbegeleiding tussen mijn echtgenote en de vdab verloopt.
Ze heeft +- 13 jaar in de groep Colruyt gewerkt en door medische overmacht is het contract opgeschort door beide partijen.
Nadien heeft ze een erkenning gehad voor +33% blijvende arbeidsongeschiktheid door arts van RVA.
Ondertussen is ze al een paar keer opgeroepen door vdab ivm de trajectbegeleiding maar steeds print de begeleidster jobs af van verkoopster, het is niet alleen verkopen maar ook goederen verwerken en rekken vullen enz.... en ze dreigde ook met een eventuele schorsing van haar uitkering.

Ik heb daarnet naar de klachtenlijn van vdab gebeld en ze raden mij aan haar dossier aan te passen en er een job als telefoniste of onthaalbediende in te zetten.
In haar cv hadden we ook vermeld dat ze +33% arbeidsongeschikt was en dat heeft ze gewist :roll: ze zei als dat er in staat ga je nooit geen werk meer vinden.
Als je solliciteert en ze vragen waarom dat je weg bent gegaan bij de groep Colr dan moet je toch de waarheid zeggen!!

Vanavond gaan we het formulier (c47) versie 3/4/2008 om definitief vrijgesteld te worden inzake het actief zoekgedrag naar werk (maar wel beschikbaar blijven)invullen en ook haar dossier aanpassen en van deze keer zal ze er niets meer moeten aan veranderen.
Ze heeft ook een afspraak genomen met een medewerker van het ABVV en verder zien we dan wel.
Ze wil absoluut nog 2 dagen per week werken want zo alle dagen thuis zijn is ook gene cadeau!!!

mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#161 , 08 nov 2008 11:04

Als je als gevolg van je arbeidsongeschiktheid niet wenst in te gaan op een trajectbegeleiding en/of jobaanbieding, dan dien je dat te staven met medische attesten. Dit is althans het advies dat ik heb meegekregen van de Vlaamse ombudsman.

Mijn dossierbeheerder van de vakbond heeft een goed geschreven verdediging gemaakt. Het dossier zal afgehandeld zijn tussen de 6 maand tot 1 jaar.
beste,
Volgens document in onderstaande link kan je vrijstelling krijgen.
http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf

mvg
Je moet oppassen met het woord "vrijstelling". Die vrijstelling slaat enkel op de "procedure inzake het actieve zoekgedrag naar werk" (met andere woorden: de DISPO-procedure bij de RVA), maar geeft je geen enkele vrijstelling voor de VDAB. Het enige wat ze bij de VDAB moeten doen is aangepast werk zoeken, dus rekenign houden met de problemen. Indien een job/opleidingstraject niet aangepast is, kan je TER PLEKKE, bij de VDAB, laten weten dat je dit niet kan volgen, je moet echter blijven gaan, zodat je ter plekke kan zien of het werk al dan niet geschikt is.

Deze bepaling staat expliciet in de link die hierboven staat, op pagina 2:
"Indien de vrijstelling beoogt in punt A of B wordt toegestaan, moet u
ingeschreven blijven als werkzoekende en beschikbaar zijn voor de
arbeidsmarkt. Dit betekent dat u actief moet meewerken aan de
begeleidings-, opleidings-, werkervarings- of inschakelingsacties die u
aangeboden worden door de gewestelijke tewerkstellingsdienst (VDAB,
ACTIRIS). De RVA zal de tewerkstellingsdienst hierover informeren met
het oog op een aan uw gezondheidstoestand aangepaste begeleiding en
passende dienstbetrekking."

Gebruiker34
Berichten: 334

#162 , 08 nov 2008 15:52

Mijn gezondheidstoestand maakt eender welke beroepsactiviteit onmogelijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#163 , 09 nov 2008 11:34

Mijn gezondheidstoestand maakt eender welke beroepsactiviteit onmogelijk.
Als je dit verklaart aan de RVA, zullen ze je werkloosheidsuitkering definitief ontnemen en moet je op de mutualiteit.

Dan zou je immers geen 33%, maar 66% arbeidsongeschiktheid hebben en heb je geen recht meer op werkloosheidsuitkeringen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#164 , 09 nov 2008 14:06

Ik zou nog wel bepaalde arbeidsprestaties kunnen leveren, maar zeer onregelmatig.

In mijn directe omgeving ken ik enkele personen die ook 33 % arbeidsonbekwaam zijn. Zij worden door de bemiddelingsdienst van de VDAB niet meer uitgenodigd voor een gesprek, vanwege hun meervoudige handicap.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#165 , 09 nov 2008 15:45

Ik zou nog wel bepaalde arbeidsprestaties kunnen leveren, maar zeer onregelmatig.
vandaar ook "minstens 66%" en niet 'minstens 100%'
In mijn directe omgeving ken ik enkele personen die ook 33 % arbeidsonbekwaam zijn. Zij worden door de bemiddelingsdienst van de VDAB niet meer uitgenodigd voor een gesprek, vanwege hun meervoudige handicap.
de VDAB heeft idd de mogelijkheid om mensen te "parkeren". Dat gaat dan om mensen waarbij ze, op basis van die 33%, eventuele andere problematieken, ... van oordeel zijn dat de VDAB geen gepaste begeleiding kan geven en ook eventueel andere trajecten niet mogelijk zijn. Als ze je echter niet "geparkeerd" hebben en je krijgt nog brieven met uitnodigingen van de VDAB, dan moet je alvast naar die afspraak gaan.

Terug naar “Werkloosheid”