tweede gesprek RVA

Kelly_pl
Topic Starter

tweede gesprek RVA

#1 , 28 nov 2013 12:12

Gisteren kreeg ik een brief in de bus van RVA, een oproeping voor het tweede gesprek op 12-12-2013 voor de controle naar mijn zoekgedrag naar werk.
Het eerste gesprek dateert van 9-08-2010, dus er zit meer dan 3jaar tussen het eerste en tweede gesprek.
Dus na het eerste gesprek heb ik reeds deeltijds gewerkt maar jammer genoeg mijn ontslag gekregen wegens medische overmacht.

Nu staat er in de brief dat het gesprek dient om na te gaan of ik mij gehouden heb aan de overeenkomst die na het eerste gesprek is opgemaakt.
In de overeenkomst stonden de standaard dingen zoals naar de vdab gaan voor een individueel gesprek, inschrijven in een intrimkantoor, elke week zoveel vacatures versturen,...
Volgens mij heb ik mij hier zeker wel aan gehouden gezien ik na het eerste gesprek aan het werk ben gegaan.
Ook heb ik mij toen ingeschreven in een interimkantoor en ben ik ook naar vdab gegaan voor dat individuele gesprek (daar heb ik ook bewijs van met datum en stempel van vdab).

Is het normaal dat ze je meer dan 3jaar na het eerste gesprek oproepen voor het tweede gesprek zelfs nadat je gewerkt hebt en het dus volgens mij wel duidelijk is dat je alles in het werk hebt gesteld om werk te vinden, gezien ik na het eerste gesprek werk had gevonden.

En ik heb momenteel samen met vdab een trajectovereenkomst waarbij ik maandelijks op gesprek moet die gestart is in juli 2013.
Ik heb mij laten vertellen dat RVA je niet kan oproepen tijdens een traject bij vdab. Maar blijkbaar gebeurt dit dus wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kelly_pl
Topic Starter

#2 , 10 dec 2013 11:45

Niemand die hier iets over weet?
Misschien nog wat meer data meegeven.

Het eerste gesprek dateert van 09/08/2010.
Ik heb gewerkt van 28/11/2011 tot 06/11/2012.
Vanaf 29/10/2012 stond ik op ziekenkas tot en met 02/12/2012.
Vanaf 03/12/2012 ben ik terug ingeschreven als volledig werkloos bij VDAB.
Nu moet ik op 12/12/2013 naar RVA voor het tweede gesprek om te kijken of ik mij gehouden heb aan de overeenkomst die opgemaakt werd op 09/08/2010 na het eerste gesprek.

Kan het dat ik meer dan 3jaar na het eerste gesprek wordt opgeroepen om na te gaan of ik mij aan het contract heb gehouden?

Nu sinds 04/07/2013 heb ik een trajectovereenkomst met VDAB waarbij ik maandelijks contact heb met de begeleider.
Volgens wat ik overal lees heb ik recht op opschorting of uitstel van het gesprek als ik in begeleiding ben bij VDAB.

Ik heb reeds een e-mail verstuurd naar RVA, met mijn argumenten voor opschorting van het tweede gesprek, maar tot hier toe heb ik nog geen antwoord ontvangen.

JPV

#3 , 10 dec 2013 20:24

Dat is niet abnormaal dat je 3 jaar later nog uitgenodigd wordt, maar men zal zeker rekening houden met het feit dat het al zo lang geleden is. Ook je tewerkstelling (deeltijds/voltijds?) en je periode ziekte zal positief geevalueerd worden (niet misbegrijpen, men vindt het natuurlijk niet leuk dat je ziek was, maar dat heeft wordt beschouwdt als "die periode meegewerkt").

Opschorting/uitstel is er enkel voor bepaalde intensieve trajecten. Niet voor elke begeleiding.

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter

#4 , 11 dec 2013 11:33

Toen ik aan het werk was heb ik ook alle sollicitaties en andere documenten (waaronder ook de overeenkomst van het eerste gesprek) van voor de tewerkstelling weg gegooid. Omdat ik niet dacht deze ooit nog nodig te hebben.
Dus ik weet niet meer exact wat er allemaal in de overeenkomst werd opgenomen.
Als ik op internet kijk loopt de overeenkomst na het eerste gesprek 4 maand, maar van de 4maand na het gesprek heb ik dus geen enkel bewijs meer. Ik heb enkel nog bewijzen van na de tewerkstelling.
Als ik het goed begrijp kan je bij het tweede gesprek een sanctie krijgen waarbij je een schorsing van de uitkering riskeert indien je je niet hebt gehouden aan de overeenkomst. Dus dan zou ik mij kunnen verwachten aan een schorsing gezien ik die bewijzen niet meer heb?

Of gaan ze nu enkel kijken naar de periode na de tewerkstelling?

JPV

#5 , 11 dec 2013 19:17

gezien de lange duur van tewerkstelling is het uit m'n eigen ervaring in het verleden (honderden bijstanden gedaan) dat ze zullen kijken naar de periode NA die tewerkstelling en de periode ervoor zullen negeren. Pas op, ze zullen het pro forma wel vermelden in het verslag dat ze moeten opmaken, om juridische redenen, maar er is een richtlijn die duidelijk stelt dat een periode van arbeid meer waarde heeft dan het niet bewijzen van enkele sollicitaties.

basejumper

#6 , 24 dec 2013 15:11

Kelly,

En wat heb je gedaan na 3 december 2012 qua inspanningen? Ik neem aan dat je de bewijzen van deze recente sollicitaties nog wel in je bezit hebt. Bedoeling is in elk geval dat je volgehouden op zoek gaat naar werk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Kelly_pl
Topic Starter

#7 , 06 jan 2014 10:30

Na 3 december heb ik van zelfsprekend gesolliciteerd naar elke vacature die aan mijn profiel voldoet.
In elk geval zijn mijn inspanningen voldoende gebleken bij het gesprek en heb ik de raad gekregen om verder te doen zoals ik bezig ben.
Ze hebben zeker rekening gehouden met de tewerkstelling en hebben rekening gehouden met zowel de periode voor en na de tewerkstelling.

Omdat ik geen bewijzen meer had van voor de tewerkstelling hebben ze geoordeeld op het feit dat ik een job had gevonden en dus voldoende inspanning had geleverd om een job te vinden (misschien wel logisch ook ;). Wel hebben ze op de evaluatie genoteerd dat er geen schriftelijke bewijzen waren van sollicitaties voor de tewerkstelling maar dat de tewerkstelling zelf genoeg bewijs is dat er inderdaad inspanning geleverd is. De sollicitaties van na de tewerkstelling had ik natuurlijk allemaal bewaard en ook deze waren voldoende om een positieve beoordeling te krijgen.

Al bij al zijn ze daar nog niet zo onmenselijk als er vaak word beweerd op het www :)

Terug naar “Werkloosheid”