Onderwijs: gewerkt en 'gestraft'...?

Tatie
Topic Starter
Berichten: 2

Onderwijs: gewerkt en 'gestraft'...?

#1 , 21 okt 2013 13:54

Vier jaar geleden studeerde mijn zoon af als leraar lager onderwijs.
Hij ging direct aan de slag, zij het van de ene interim (vervanging) naar de andere.
Hij werkte het volledige schooljaar (voltijds) 2011-2012.
September 2012 was hij werkloos, maar begon vanaf oktober 2012 opnieuw tijdelijke vervangingen te doen in alle schoolnetten. (katholiek, gemeenschaps- en gemeentelijk onderwijs).
Zijn laatste betrekking was deeltijds van begin maart 2013, tot einde schooljaar (juni 2013).
Tijdens die periode (maart > juni) werd zijn deeltijdse baan af en toe een voltijdse, mits over-en-weer gerij van de ene naar de andere school.
Hij werkte onder het statuut ‘Deeltijds werknemer met behoud van rechten zonder inkomensgarantie-uitkering’.
Voor de sporadische dagen zonder werk, ontving hij een werkloosheidsuitkering.
Mijn zoon woont (voorlopig) nog thuis en is dus samenwonende zonder gezinslast.(categorie B dus)
Groot was onze verbazing dat hij, na zijn uitgestelde bezoldiging te hebben ontvangen voor de (vakantie)maanden juli en augustus 2013, plots terugviel op een uitkering van € 33,05 per dag voor de maanden september en oktober. Voor november 2013 werd de uitkering vastgesteld op € 19,88 per dag.
Het dagbedrag (€33,05) komt overeen met de 2de periode fase 2A en 2B en bedraagt 40% van zijn laatste loon. Deze info vond ik in een document van de RVA op het internet.
Daarbij staat ook nog een kolom: = welke maand?: 13 tot max 24.
Wat daarmee bedoeld wordt is mij een raadsel.
Het kan onmogelijk zijn dat dit betekent dat mijn zoon al minstens 13 maanden werkloos zou zijn. De laatste 24 maanden van zijn loopbaan (2 jaar = 730 dagen!) was hij ongeveer 43 dagen zonder werk.
Bij navraag bij het ABVV, of het dagbedrag wel klopte gezien zijn werkijver van de laatste jaren, kregen wij als antwoord dat de periodes van vervangingen af en toe onderbroken werden door een dag werkloosheid en dat mijn zoon daarvoor een vergoeding had ontvangen. Dergelijke maanden, van bvb. 3 weken werken, 2 dagen stempelen, en dan weer werken, worden als volledig werkloos beschouwd…!
Zo wordt, volgens het ABVV, de werkloosheidsduur berekend en gaat de uitkering onverbiddelijk naar beneden.
Op het internet las ik nochtans dat het statuut ‘gedeeltelijk werkloos met behoud van rechten zonder inkomensgarantie-uitkering’ inhoudt dat deze periodes niet meegerekend worden voor het bepalen van de werkloosheidsduur…
Eind deze maand wordt mijn zoon alleenstaande.
Hij zal waarschijnlijk iets meer uitkering ontvangen (zo’n 900 euro), waar hij dan wel de huur en alle andere kosten moet van betalen.
Hij is totaal moedeloos nu. Hij aanvaardde elk werk, in gelijk welk schoolnet en in om het even welk dorp. Hij is dagelijks op zoek naar werk in het onderwijs. Ondanks alle nieuwsberichten is er geen tekort aan leerkrachten en is het verdomd moeilijk om een plek voor de klas te krijgen, terwijl hij niets liever wil.
Hij denkt eraan zich te laten omscholen, want als de werkloosheidsuitkering zo blijft dalen, kan hij onmogelijk rondkomen!
Het is in het onderwijs sowieso praktisch onmogelijk om gedurende 1 volledig jaar aan de slag te blijven, tenzij je het geluk hebt een eigen klas te hebben.
De meesten blijven jarenlang vervangingen doen en dan gebeurt het dat je enkele dagen werkloos bent voor je elders aan de slag kan. En dat dan die volledige maand als 'werkloos' wordt genoteerd, ten koste van de uitkering, is toch niet redelijk?!
Ik blijf het vermoeden houden dat de berekening van zijn werkloosheidsduur (gezien het befaamde statuut…) en het dagbedrag niet kloppen.
Waarom valt hij onmiddellijk terug op 40% van zijn laatste loon?
Waar zijn de 1ste periode fase1 – fase 2 – fase 3…? Dan zou hij respectievelijk 65%, 60% en 60% van zijn loon als uitkering krijgen.
Bij het ABVV en ACOD keken ze op hun computerscherm en stelden binnen de dertig seconden vast dat alles juist was ingediend… en dat het nu eenmaal zo is sedert november 2012.
Op de vraag of het sowieso niet beter zou zijn om bezwaar in te dienen tegen de vastgestelde dagbedragen, werd negatief geantwoord.
Zaak afgehandeld voor hen.
Kan iemand advies geven?
Zit mijn gevoel juist, en klopt dit niet?
Of is dit nu de normale gang van zaken en word je, ondanks het feit dat je gaat werken, daarna bedankt en in de armoede geduwd…?
Dank alvast voor de moeite om te reageren!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2013 16:41

Als je de exacte periodes van tewerkstelling kan geven, kan ik het nakijken, maar het principe dat je vakbond aangeeft kan zeker kloppen. Verschillende periode's korte werkloosheid gecombineerd met langere interim's (maar niet héél lang) zorgen voor een blijvend statuut als "werkloze".

rechtvaardig
Berichten: 105

#3 , 22 okt 2013 00:27

uw zoon moet gewoon een terugkeer vragen naar periode 1. als hij zoals je zegt op 720 dagen maar 42 werkloos was is dat geen probleem.hij moet gewoon aan volgende voorwaarden voldoen.
5) Hoe lang moet ik gewerkt hebben om terug hogere uitkeringen te
bekomen?
Na langdurige werkloosheid ontvangt u een lagere uitkering. Hervat u het werk gedurende een
voldoende aantal dagen, en wordt u opnieuw werkloos, dan kan u opnieuw hogere uitkeringen
ontvangen. Dit wordt een “terugkeer naar eerste vergoedingsperiode” genoemd.

U moet daartoe in een referteperiode die voorafgaat aan uw uitkeringsaanvraag voldoende
arbeidsdagen of gelijkgestelde dagen (bv. betaalde vakantie) aantonen. Voor uitkeringsaanvragen
vanaf november 2012 wordt deze referteperiode verlengd zodat het gemakkelijker wordt om aan de
voorwaarden te voldoen.

In de navermelde tabel ziet u hoe lang die referteperiode is en hoeveel dagen u moet aantonen.
Anders dan voorheen wordt nu ook altijd rekening gehouden met arbeid in een
wedertewerkstellingsprogramma (bv. DAC, IBF, PRIME, GECO, SINE, doorstromingsprogramma,
APE, …).

tabel 7 (terugkeervereisten)
voltijdse of deeltijdse arbeid? hoe lang duurt de
referteperiode? hoeveel arbeid?

voltijds (of deeltijds met een loon dat minstens gelijk is
aan het referteloon (1.472,4 € bruto/maand) of met
een wekelijkse arbeidsduur minstens gelijk aan vier
vijfden)
18 maanden 12 maanden arbeid

minstens halftijds “met behoud van rechten” met of
zonder aanvullende uitkering (IGU) 33 maanden 24 maanden
arbeid
minstens één derde “met behoud van rechten” zonder
aanvullende uitkering (IGU)
45 maanden 36 maanden arbeid

de dagen van betaald verlof en uitgestelde bezoldiging tellen ook mee. er wordt geteld met dagen volgens een 6 dagen werkweek ( enkel zondagen tellen niet mee).
voor de maanden dat hij niet full time werkte maar bruto 1472.4 euro verdiende tellen ook volledig mee.
de vakbond moet dit aanvragen aan de rva en berekent aan de hand van de binnen geleverde C4's of jouw zoon aan voldoende arbeidsdagen komt.
12 maanden gewerkt hebben is voor de rva 312 dagen.

dus als jouw zoon 18 maand teruggaat van de eerste dag dat hij na zijn uitgestelde betaling werkloos werd, moet hij gedurende die periode 312 werkdagen (is ook verlof meegerekend) bewijzen. naar wat u hier vertelt kan dit onmogelijk een probleem zijn, zeker als daar ook wat fulltime vervangingen bijzitten, en heeft hij dus recht op het hoogste stempelgeld voor zijn categorie (berekend op het bedrag dat hij bij zijn alleerste werkloosheidsuitkering ontving)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2013 10:19

dus als jouw zoon 18 maand teruggaat van de eerste dag dat hij na zijn uitgestelde betaling werkloos werd, moet hij gedurende die periode 312 werkdagen (is ook verlof meegerekend) bewijzen. naar wat u hier vertelt kan dit onmogelijk een probleem zijn, zeker als daar ook wat fulltime vervangingen bijzitten, en heeft hij dus recht op het hoogste stempelgeld voor zijn categorie (berekend op het bedrag dat hij bij zijn alleerste werkloosheidsuitkering ontving)
klopt niet. Je mag maar teruggaan tot de dag na de vorige herberekening.

De situatie even bekeken en hij komt sinds september 2012 absoluut niet aan voldoende dagen tewerkstelling. Info voor Tatie in PM gegeven.

Terug naar “Werkloosheid”