pas afgestudeerd - werkzoekend - eigen levensonderhoud

Nelia
Topic Starter
Berichten: 1

pas afgestudeerd - werkzoekend - eigen levensonderhoud

#1 , 04 okt 2013 16:49

Hallo,
Ik ben bijna 25, pas afgestudeerd en ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende. Sinds twee jaar woon ik echter bij mijn vriend en sinds ongeveer anderhalf jaar moet ik van mijn ouders in mijn eigen levensonderhoud voorzien. Voorheen deed ik dat door middel van studentenarbeid en mijn kinderbijslag en tegelijkertijd nam mijn vriend een groter deel van de gemeenschappelijke kosten op zich. Nu ik als afgestudeerde geen studentenarbeid meer mag verrichten en mijn kinderbijslag wegvalt, dreig ik volledig zonder inkomen te vallen. Is er een andere uitkering waarvoor ik gerechtigd ben om me de periode totdat ik werk gevonden heb toch enige ondersteuning te bieden?
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 okt 2013 08:49

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.594.De vrederechter doet op verzoekschrift uitspraak:...7° van alle geschillen betreffende uitkeringen tot onderhoud...”(Gerechtelijk Wetboek = Ger.W.).
“Art.1320.De vorderingen tot toekenning,verhoging,verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies;”(Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht (van uw domicilie) en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

NKC
Berichten: 4

#3 , 07 okt 2013 10:14

U kunt bij het OCMW een aanvraag indienen tot het bekomen van een leefloon als samenwonende.

Reclame

Artis
Berichten: 184

#4 , 19 okt 2013 08:22

U kunt bij het OCMW een aanvraag indienen tot het bekomen van een leefloon als samenwonende.
Maar eerst wel wachtvergoedingen aanvragen bij je vakbond, intussen wachttijd doorlopen en idd LL als SW aanvragen bij het OCMW waar je feitelijk verblijft.

rechtvaardig
Berichten: 105

#5 , 19 okt 2013 18:13

Sinds twee jaar woon ik echter bij mijn vriend ......tegelijkertijd nam mijn vriend een groter deel van de gemeenschappelijke kosten op zich.
het is duidelijk dat TS samenwoont met iemand met een inkomen en dan is het enige dat zij moet weten dat ze haar wachttijd van 310 dagen moet doorlopen en pas dan een inschakelingsuitkering van 378,33 euro kan ontvangen.
al de uitleg over ocmw is gewoon weer overbodige, zinloze en verwarrende uitleg.
natuurlijk kun je TS naar ocmw laten stappen maar daar is het resulaat voor haar altijd 0 (nul, nihil)
Is er een andere uitkering waarvoor ik gerechtigd ben om me de periode totdat ik werk gevonden heb toch enige ondersteuning te bieden?
antwoord is dus simpel, tot de 310 dagen voorbij zijn of tot ze vroeger werk heeft, neen

Terug naar “Werkloosheid”