samenwonend of niet

tira00
Topic Starter

samenwonend of niet

#1 , 10 jul 2013 15:50

http://www.samenhuizen.be/docs/vonnis_O ... ng_RVA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Willen jullie zo vriendelijk zijn om dit vonnis eens uit te pluizen om uit te vissen of dit ook voor mijn dochter en mij van toepassing is?

Mijn dochter is terug thuis komen wonen na een mislukte relatie.
Ikzelf ben alleenstaande en werk.
Zij heeft ontslag gekregen om economische redenen en zit nu in haar opzegperiode van 3 maanden

Mijn dochter woont boven, op de eerste verdieping, volledig zelfstandig: er is een living, slaapkamer, 2 bergruimtes, keuken en badkamer. Betaalt haar eten zelf en heeft ook haar eigen ingang.

Alles wordt apart gedaan, eten winkelen ed. Alleen de rekeningen van water, elektriciteit, gas en internet zijn gemeenschappelijk.

Ikzelf heb alle voorzieningen onder. Omdat het hele huis te groot voor mij alleen werd was het de bedoeling, als ik 60 werd, om mijn deel als kangeroewoning te bewonen. Maar ik ben nu pas 54.

Mijn huis heeft maar één huisnummer.

Volgens het artikel en de VZW samenhuizen zou de RVA ons als alleenstaanden moeten beschouwen.

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 jul 2013 16:16

Betaalt ze een normale huur aan jou? Is er sprake van een huurovereenkomst (met rechten en plichten) die eventueel geregistreerd is, kan ze alle aankopen en kosten voldoednde bewijzen, ... ? Gebruikt ze haar eigen vervoer en niet die van jou? Betaalt ze een vastgelegd deel va EGW, ....?

tira00
Topic Starter

#3 , 10 jul 2013 16:26

Ze betaalt me 200 euro voor haar onkosten. Ze woont thuis om te kunnen sparen.
Tuurlijk is er geen huurcontract opgemaakt, ze is mijn dochter.
Kan alle aankopen bewijzen, als de betalingen gedaan zijn via bankkaart.
Heeft haar eigen auto.
Wat is EGW?

Reclame

Joeri_J

#4 , 10 jul 2013 16:29

[DELETED] foutje dus...
Laatst gewijzigd door Joeri_J op 22 jul 2013 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#5 , 10 jul 2013 16:41

nee, EGW = electriciteit, gas en water.

200 euro voor onkosten is géén normale huur, dus is er wel degelijk sprake van samenwonen in jouw geval. Zie het vonnis, waar die 340 euro + kosten net héél belangrijk is. Bovendien kan er bij afwezigheid van een huurcontract moeilijk bepaald worden wat jouw ruimte is en wat haar ruimte is.

Het feit dat je zegt dat ze THUIS woont, is al genoeg om te stellen dat er geen sprake is van een eigen huishouden.

tira00
Topic Starter

#6 , 10 jul 2013 17:09

VZW samenwonen heeft me net nog laten weten dat de RVA rekening moet houden met de "feitelijke situatie".
Wat houd dit precies in?

Ik denk dat 200 euro toch wel een redelijke prijs is voor alleen onkosten.
Het feit dat ik geen hoge huur vraag en niet wil profiteren van mijn kind, is toch alleen mijn zaak en doet toch niets af aan het feit dat zij een eigen huishouden heeft?
Iemand die gratis in een appartement van pa mag wonen en nooit geen huur moet betalen, daar zegt de RVA toch ook niks over?
De ruimtes zijn hier heel duidelijk ingericht.

Als je aan haar deur binnenkomt wordt je automatisch naar de trap voor boven, haar ruimtes, geleid.
Op die weg kom je geen enkele ruimte van mij tegen.

Kunnen wij zelf een controle aanvragen?

JPV

#7 , 10 jul 2013 23:09

VZW samenwonen heeft me net nog laten weten dat de RVA rekening moet houden met de "feitelijke situatie".
Wat houd dit precies in?

Ik denk dat 200 euro toch wel een redelijke prijs is voor alleen onkosten.
Het feit dat ik geen hoge huur vraag en niet wil profiteren van mijn kind, is toch alleen mijn zaak en doet toch niets af aan het feit dat zij een eigen huishouden heeft?
het gaat hier niet over jouw situatie, maar over haar situatie. Ze woont misschien wel alleen, maar ze heeft geen apart huishouden. RVA zal, gezien de officiele domicilie in eenzelfde woning, de bewijzen vragen die niet voorgelegd kunnen worden (huurcontract, bewijs van betaling huur voor eigen woongelegenheid...). Gezien ze geen huur betaalt, kan er niet gezegd worden dat ze alleen haar huishouden runt.
Iemand die gratis in een appartement van pa mag wonen en nooit geen huur moet betalen, daar zegt de RVA toch ook niks over?
die woont dan ook niet samen met de pa in 1 huis, dat zal daardoor ook nooit naar gevraagd worden.
Kunnen wij zelf een controle aanvragen?
ja.

tira00
Topic Starter

#8 , 11 jul 2013 15:36

RVA vraagt bewijzen van het alleen wonen. Dat kan ik heel goed aannemen
Maar kan je me misschien uitleggen waar staat dat een rva-uitgekeerde effectief huurt dient te betalen?
Als dat alleen het probleem is dan is een huurcontract toch vlug opgesteld tussen ons twee, of niet?

Mariette

#9 , 11 jul 2013 16:48

Beste Tira, ik ben hier op het forum verzeild met ongeveer dezelfde vraag.

Toen is me uitgelegd dat in mijn eensgezinswoning geen twee aparte alleenstaanden kunnen wonen omdat ik maar één bel heb, één voordeur, en geen toestemming om er een dubbelwoonst van te maken.

Ik begrijp uw situatie volkomen en was ook bluspoeder. Mijn dochter is uiteindelijk een appartement gaan huren, want MIJN uitkering daalde drastisch.
Mijn vraag: welke zijn de criteria om in één woning te wonen zonder als samenwonend te worden beschouwd. (aparte inkomdeur? aan de straat? nee want een app.blok heeft ook maar één deur), aparte bel? aparte badkamer? (hoeft ook niet, men kan gemeenschappelijke ruimtes hebben).
Maar ik weet dus niét aan welke criteria ik zou moeten voldoen. Kan iemand me daarbij helpen?

Ik heb gisteren allerlei instanties gecontacteerd (van stedebouw tot vlaamse gemeenschap tot huurdersbond) en blijkbaar weet NIEMAND hoe ik uit deze warboel kan uitgeraken.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&t=21751" onclick="window.open(this.href);return false;

jefke007

#10 , 11 jul 2013 17:47

Als je het huis "verhuurt"of zelfs gratis terbeschikking stelt dan wordt je normaal in de personenbelasting daar op belast, en NIET tegen een afgesproken huur maar tegen 140% van het geindexeerde Kadastraal Inkomen.Een van de problemen voor dat geforceerd apart wonen, kan er al inbestaan dat er geen aparte kadastrale inkomens voor het huis bestaat.

Overigens met een "huurcontract" dat niet geregistreerd is bewijs je al niet veel en zeker niet retroactief.
Indien dat geforceerd apart wonen , niet resulteert in een normale hogere kost voor o.a. verwarming gaat m.i. de rva niet vlug buigen

Iemand die alleen woont heeft ALTIJD een hogere kost voor bewoning dat is de ENIGSTE reden van een hogere uitkering.

tira00
Topic Starter

#11 , 11 jul 2013 17:56

Heb het vorige topic van samen wonen gelezen, en vond dat de antwoorden dikwijls uit de lucht gegrepen waren.
Volgens vakbond en verschillende VZW's is het wel mogelijk en wordt het tegenwoordig wel dikwijls goedgekeurt door de RVA's. Huurafschriften zijn zelfs niet nodig heeft de VZW samenwonen me net nog laten weten. Zij hebben al meer ervaring met deze problematiek. Doordat de huurprijzen veel te hoog zijn voor de jongeren (en ouderen) zijn veel mensen bezig met huizen delen.

Ik kan op dit moment nog geen stappen ondernemen omdat mijn dochternu nog niet werkloos is.
Maar ik ben zeker van plan om het te proberen, met hulp van vakbond. Wel direkt controle thuis aanvragen aan de RVA.
Zal zeker de afloop ervan op dit forum posten.

Opvallend weinig reacties en de antwoorden komen maar van één forumgebruiker.
Zijn misschien allemaal op vakantie.

Hogere kost voor verwarming? komaan heb me onder voor de winter een kolenkachel bijgezet en verwarm daar de hele beneden bij. Dus mijn faktuur van de gas is ongeveer hetzelfde gebleven sinds zij thuis woont. En fakturn vd kolen heb ik niet, per 10 zakken gekocht.
Maar omdat mijn faktuur niet hoger is geworden wil niet zeggen dat mijn dochter NIET alleen woont.

tira00
Topic Starter

#12 , 11 jul 2013 18:00

Een RVA uitkering is wel niet berekend op je uitgaven, een OCMW uitkering wordt wel berekend op je onkosten.

jefke007

#13 , 11 jul 2013 18:39

De RVA uitkering wordt niet berekend op de uitgaven, maar de reden van een hogere uitkering is wel dat er meer uitgaven normaal zijn en ook een lager gezinsinkomen.

Het alleenwonen heeft uiteraard tot gevolg : 2 keer huisvuilbelasting enz......... en hogere fiscale aanslagen voor de VERhuurder

Bij een apart huishouden zijn ook de verwarmingskosten APART.

tira00
Topic Starter

#14 , 11 jul 2013 20:43

Wat u zegt vind ik nergens terug. Waar staat dit opgeschreven?
Bij het voorbeeld in mijn begintopic wordt dat artikel 110 op het "laatste en tweede blad " in het algemeen uitgelegd. Vind uw beoordeling over alleenwonen daarin absoluut niet terug. Of lees ik verkeerd?

JPV

#15 , 11 jul 2013 21:45

Het alleenwonen heeft uiteraard tot gevolg : 2 keer huisvuilbelasting enz......... en hogere fiscale aanslagen voor de VERhuurder
...
Bij een apart huishouden zijn ook de verwarmingskosten APART.
klopt niet, maar het moet wel een apart huishouden vormen.

"Onder samenwonen wordt verstaan het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die hun huishoudelijke aangelegenheden hoofdzakelijk gemeenschappelijk regelen. [Een persoon wordt tot bewijs van het tegendeel geacht te wonen op het adres van zijn hoofdverblijfplaats."
De RVA uitkering wordt niet berekend op de uitgaven, maar de reden van een hogere uitkering is wel dat er meer uitgaven normaal zijn en ook een lager gezinsinkomen.
dat klopt dan natuurlijk wel weer.
Heb het vorige topic van samen wonen gelezen, en vond dat de antwoorden dikwijls uit de lucht gegrepen waren.
Volgens vakbond en verschillende VZW's is het wel mogelijk.
het is mogelijk, maar niet in de situatie die je beschrijft.

Terug naar “Werkloosheid”