het gaat hier niet over jouw situatie, maar over haar situatie. Ze woont misschien wel alleen, maar ze heeft geen apart huishouden. RVA zal, gezien de officiele domicilie in eenzelfde woning, de bewijzen vragen die niet voorgelegd kunnen worden (huurcontract, bewijs van betaling huur voor eigen woongelegenheid...). Gezien ze geen huur betaalt, kan er niet gezegd worden dat ze alleen haar huishouden runt.VZW samenwonen heeft me net nog laten weten dat de RVA rekening moet houden met de "feitelijke situatie".
Wat houd dit precies in?
Ik denk dat 200 euro toch wel een redelijke prijs is voor alleen onkosten.
Het feit dat ik geen hoge huur vraag en niet wil profiteren van mijn kind, is toch alleen mijn zaak en doet toch niets af aan het feit dat zij een eigen huishouden heeft?
die woont dan ook niet samen met de pa in 1 huis, dat zal daardoor ook nooit naar gevraagd worden.Iemand die gratis in een appartement van pa mag wonen en nooit geen huur moet betalen, daar zegt de RVA toch ook niks over?
ja.Kunnen wij zelf een controle aanvragen?
Mijn vraag: welke zijn de criteria om in één woning te wonen zonder als samenwonend te worden beschouwd. (aparte inkomdeur? aan de straat? nee want een app.blok heeft ook maar één deur), aparte bel? aparte badkamer? (hoeft ook niet, men kan gemeenschappelijke ruimtes hebben).
Maar ik weet dus niét aan welke criteria ik zou moeten voldoen. Kan iemand me daarbij helpen?
Ik heb gisteren allerlei instanties gecontacteerd (van stedebouw tot vlaamse gemeenschap tot huurdersbond) en blijkbaar weet NIEMAND hoe ik uit deze warboel kan uitgeraken.
klopt niet, maar het moet wel een apart huishouden vormen.Het alleenwonen heeft uiteraard tot gevolg : 2 keer huisvuilbelasting enz......... en hogere fiscale aanslagen voor de VERhuurder
...
Bij een apart huishouden zijn ook de verwarmingskosten APART.
dat klopt dan natuurlijk wel weer.De RVA uitkering wordt niet berekend op de uitgaven, maar de reden van een hogere uitkering is wel dat er meer uitgaven normaal zijn en ook een lager gezinsinkomen.
het is mogelijk, maar niet in de situatie die je beschrijft.Heb het vorige topic van samen wonen gelezen, en vond dat de antwoorden dikwijls uit de lucht gegrepen waren.
Volgens vakbond en verschillende VZW's is het wel mogelijk.