uitkering keer op keer te laat - klacht abvv?

Femangel
Topic Starter

uitkering keer op keer te laat - klacht abvv?

#1 , 11 feb 2013 10:34

Sinds ik in November 2012 naar een nieuwe gemeente verhuisde is mijn uitkering telkens belachelijk te laat. Ik ben al elke maand aan het loket moeten gaan klagen en zagen eer de uitkering werd doorgestort.
Elke keer hebben ze een ander excuus, ze moeten wennen aan een nieuw computersysteem, ze hebben mijn dopkaart 'misplaatst', mijn gewerkte dagen waren door werkgever verkeerd aangegeven (waar ze dan zelfs niet eventjes een brief voor sturen zodat je een attest zou kunnen halen, nee ze zwijgen gwn in alle talen en laten je dopkaart aan de kant liggen.....), we zijn nu 11 februari en wederom kon ik deze ochtend vroeg weer in de rij gaan staan aan het loket omdat mijn bankrekening verdacht leeg bleef. Wederom kreeg ik een flauw excuus. Doch moet ik wel elke maand huishuur en vaste kosten kunnen betalen, dit is de voorbije maandn telkens zeer laat gebeurd en ik vind het nu wel genoeg geweest. Ik wil dan ook graag een officiele klacht indienen tegen het ABVV, maar voor zover ik het kan zien en begrijpen op hun website kan je blijkbaar nergens klagen....
Het is inmiddels al zo ver gekomen dat ik een sollicitatiegesprek moet annuleren omdat ik geen benzine meer kan betalen en bijgevolg zo kansen moet laten schieten om uit de werkloosheid te geraken. Dit is toch niet meer normaal? Telefonisch cntact krijgen met de vakbpnd is ook een geweldig groot probleem, ik heb al verschillende nrs geprobeerd, van het plaatselijk kantoor, van het hoofdkantoor, en nergens krijg ik iemand aan de lijn.....

Welke stappen kan ik verder nog ondernemen om te verzekeren dat mijn klachten gehoord en begrepen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2013 16:30

Uw uitkering kan maximaal nog maar 3 x te laat zijn betaald.
Is uw reaktie niet wat overroepen?

ongelukbelaagd

#3 , 12 feb 2013 00:19

Uw uitkering kan maximaal nog maar 3 x te laat zijn betaald.
Is uw reaktie niet wat overroepen?
Ik vind de reaktie in ieder geval niet overroepen. Ik denk niet dat die man aan zijn huisbaas moet vragen of die zijn reaktie niet overroepen is wanneer die klaagt over het 3x te laat betalen van huishuur. Herinneringskosten van facturen die niet op tijd betaald worden, krijgt deze man ook niet terug...
Helaas heb ik geen antwoord op de vraag van de TS.

Reclame

JPV

#4 , 12 feb 2013 09:50

Sinds ik in November 2012 naar een nieuwe gemeente verhuisde is mijn uitkering telkens belachelijk te laat. Ik ben al elke maand aan het loket moeten gaan klagen en zagen eer de uitkering werd doorgestort.
Elke keer hebben ze een ander excuus, ze moeten wennen aan een nieuw computersysteem, ze hebben mijn dopkaart 'misplaatst', mijn gewerkte dagen waren door werkgever verkeerd aangegeven (waar ze dan zelfs niet eventjes een brief voor sturen zodat je een attest zou kunnen halen, nee ze zwijgen gwn in alle talen en laten je dopkaart aan de kant liggen.....), we zijn nu 11 februari en wederom kon ik deze ochtend vroeg weer in de rij gaan staan aan het loket omdat mijn bankrekening verdacht leeg bleef. Wederom kreeg ik een flauw excuus. Doch moet ik wel elke maand huishuur en vaste kosten kunnen betalen, dit is de voorbije maandn telkens zeer laat gebeurd en ik vind het nu wel genoeg geweest. Ik wil dan ook graag een officiele klacht indienen tegen het ABVV, maar voor zover ik het kan zien en begrijpen op hun website kan je blijkbaar nergens klagen....
Het is inmiddels al zo ver gekomen dat ik een sollicitatiegesprek moet annuleren omdat ik geen benzine meer kan betalen en bijgevolg zo kansen moet laten schieten om uit de werkloosheid te geraken. Dit is toch niet meer normaal? Telefonisch cntact krijgen met de vakbpnd is ook een geweldig groot probleem, ik heb al verschillende nrs geprobeerd, van het plaatselijk kantoor, van het hoofdkantoor, en nergens krijg ik iemand aan de lijn.....

Welke stappen kan ik verder nog ondernemen om te verzekeren dat mijn klachten gehoord en begrepen worden?
beschrijf eerst even concreet je stappen: wanneer ben je (exact) verhuisd, wat was je werkgever en wat was het probleem met die dagen, ben je gaan samenwonen, wanneer heb je van alles aangifte gedaan, ... ?

Het kan zijn dat het ABVV in de fout is gegaan, maar men kan ook wel effectief een goeie reden hebben. Geef eens een compleet detail (desnoods in pm), dan kunnen we zeker goed zien wat er gebeurd is).

j.demoor

#5 , 12 feb 2013 10:55

Zie http://www.abvv.be/web/guest/mijn-abvv" onclick="window.open(this.href);return false; . Er lijkt evenwel geen vervaldatum bepaald voor het betalen van uw werkloosheidsuitkering. Die betaling kan evenwel niet nodeloos en willekeurig uitgesteld worden.

Maan uw betaaldienst aangetekend aan uw uitkeringen voortaan zonder UITSTEL te betalen. Som daarin chronologisch de laattijdige betalingen op.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand,daag hem dan voor de rechter,met vordering tot schadevergoeding.

U kan zich ook wenden tot Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Femangel
Topic Starter

#6 , 12 feb 2013 10:58

Eventjes in iets meer detail dus.
Ik ben effectief verhuisd op 10 november, meer bepaald van Deurne naar Schoten. Begin november is de uitkering voor de maand oktober dus nog betaald geweest door het kantoor in Deurne. op 12 november ben ik terug naar het ABVV kantoor te deurne gegaan om enerzijds aan te geven dat ik verhuisd ben en dat ik met iemand anders ben gaan samen wonen, anderzijds om te informeren waar ik in de toekomst mijn dopkaart moest binnendoen. men gaf mij de adres gegevens van het kantoor te schoten, liet me enkele documenten tekenen, en vertelde me dat alles zo in orde gebracht was.
In november ben ik dan via dag opdrachten beginnen werken als merchandiser, op een van deze dagen had ik mij ziek gemeld. Op het einde van de maand heb ik dan ook mijn kaart naar gelang ingevuld, de gewerkte dagen netjes aangekruist en de dopkaart een 1ste maal binnen gedaan in het kantoor in Schoten. ruim een week later moest ik dan tot de conclusie komen dat er geen uitkering betaald was. Ik terg naar de abvv, ondertussen zijn we pakweg 7 december, daar vertelde ze mij dat de aangifte op Dimona verschilde van de aangifte op mijn kaart, ik zou volgens dimona 1 dag meer gewerkt hebben dan ik had aangegeven, ik ben met dit verhaal naar mijn werkgever te gaan en die bleek inderdaad na nazicht die 1 dag ziekte vergeten te zijn en had aangegeven dat ik alsnog gewerkt had die dag. Ze hebben mij daar een attest meegegeven m aan te tonen dat der vergissing bij hun lag, ik kon dan pas maandag terug langs het abvv kantoor wegens sluiting in het weekend, dus op de 10de is de uitkering dan pas doorgestort. In principe ligt het dus de eerste keer meer aan mijn werkgever dan aan abvv MAAR ik vind dat ze een uitkeringsgerechtigde wel op de hoogte mogen brengen als er een fout is op de kaart! (toen ik nog in deurne woonde is dit ook eens een keer voorgevalen en dan zat er reeds op de 3de een brief in mijn bus met de vraag om me te melden op het abvv kantoor omdat er iets fout was ingevuld! en bijgevolg had ik dan toch nog op een normale datum mijn uitkering)
De maand erop dan. Wederom geregeld via dag opdrachten gewerkt, deze keer wél op het einde van de maand even met de werkgever samengezeten om na te gaan dat beide onze aangoftes klopten, eens ik zeker was dat dit in orde was ben ik mijn dopkaart gaan binnen doen, ik ben zelfs in de rij gaan wachten zodat ik ze recht in de loketdame haar handen kon geven om zodanig verzekerd te zijn dat deze keer alles in orde was. Weer een week verder, en geen uitkering ontvangen. Teruggekeerd naar het kantoor waar ik volgende uitleg kreeg: mevrouw het zijn net de feestdagen geweest en ik werk normaal in het kantoor van merksem en ben dat hier niet gewend en we moeten dan ook weer wennen aan een nieuw comptersysteem, dusja uw kaart ligt hier wel ergens maar ik weet eigenlijk niet waar juist en kan dat dus nu niet uitbetalen.... Ik heb toen gevraagd of ik dan geen nieuwe kaart mocht invullen, en of ze me aan de hand daarvan dan niet kon uitbetalen, dit was dan uiteindelijk ok, maar tegen da het geld effectief op mijn rekening stond waren we weeral de 10de van de maand ruim voorbij.
Deze maand dan ongeveer hetzelfde verhaal dopkaart de 31ste savonds laat al in de brievenbus gaan steken met in mijn achterhoofd het idee dat als ik ze goed vroeg binnen deed dat ik zeker snel geld zou trekken. Bankrekening in de gaten gehouden maar geen beweging gezien die eerste dagen (ik ben toen ook niet onmiddelijk terug naar het kantoor gekeerd omdat mijn zoontje erg ziek was en ik geen geschikte opvang had, bovendien nog maar weinig benzine in de wagen en die hield ik dan liever voor eventueel mee naar de dokter te rijden) Gisteren bleek er dan toch nog steeds niks gestort te zijn dus heb ik me terug naar het kantoor begeven
Die mevrouw keek dan in haar computer en verteld gewoon doodleuk "ah nee idd, wij hebben geen dopkaart gekregen van u deze maand Ik zeg jawel toch wel, ik heb ze in de daarvoor bedoelde brievenbus gestoken samen met alle andere dopkaarten, dus je moet die toch ergens hebben Plots toverde ze ergens van achter haar bureautje een stapeltje verfrommelde dopkaarten te voorschijn waar de mijne dan ook bleek tussen te zitten (al die andere sukkelaars in dat stapeltje zullen deze maand ook hun geld laat gekregen hebben) ze heeft dit da ingevoerd en vandaag of morgen zou mijn geld er moeten zijn, maar dat is wééral de 12de of de 13de.
Gedurende deze ganse periode heb ik ook verschillende malen geprobeerd telefonisch contact te zoeken, zowel met het kantoor in schoten (waar men telkens een bandje krijg dat er geen telefoon permanentie is) alsook met het hoofdkantoor te Antwerpen waar ik NOOIT iemand aan de lijn heb gekregen (hier krijg je een bandje dat heel simpel zegt dat er te veel wachtende voor u zijn en da de verbinding bijgevolg verbroken word)

Nu mag je ook niet vergeten dat ik zelf ook wel betaal voor deze "service" he... Ik ben er van overtuigd moest ik elke keer mijn vakbondbijdrage 10 dagen te laat zou betalen dat hier ook gevolgen aan zouden vasthangen. Het abvv voelt zich echter blijkbaar vrij veilig om deze praktijke voort te zetten, ik heb de hele website afgeschuimd en vind nergens de mogelijkheid om te klagen tegen of over het ABVV zelf....

Zo dit is het veraael zo gedetaileerd mogelijk uitgelegd.

Alvast bedankt om de tijd te nemen dit even te lezen.,
En om even terug te komen op die eerste reactie. Nee ik vind mijn reactie op dit meer dan terecht, ik heb effectief extra kosten moeten betalen op late rekeningen, mijn huisbazin denkt nu dat wij het type mensen zijn die de huur maar betalen als het ons zint, en ik heb een sollicitatie moeten annuleren bij een job die ik heel erg graag zag zitten en waar ik niet moet rekenen op een 2de uitnodiging, dus nee, ik vind het echt niet overroepen!

JPV

#7 , 12 feb 2013 13:26

héél kort gereageerd:
- eerste keer is gezien 1&2 december weekend was én de enorme veranderingen van de werkloosheid én dan nog de problemen met de werkgever absoluut niet vreemd. Dat ze je niet op de hoogte konden houden is logisch verklaarbaar door het écht enorm grote werk dat toen verzet moest worden.
- tweede en derde keer heb je gelijk :).

Verder zie pm :). Een kleine achterstand qua lidgeld is bij het ABVV btw geen enkel probleem om nog behandeld te worden.

Terug naar “Werkloosheid”