#6 , 12 feb 2013 10:58
Eventjes in iets meer detail dus.
Ik ben effectief verhuisd op 10 november, meer bepaald van Deurne naar Schoten. Begin november is de uitkering voor de maand oktober dus nog betaald geweest door het kantoor in Deurne. op 12 november ben ik terug naar het ABVV kantoor te deurne gegaan om enerzijds aan te geven dat ik verhuisd ben en dat ik met iemand anders ben gaan samen wonen, anderzijds om te informeren waar ik in de toekomst mijn dopkaart moest binnendoen. men gaf mij de adres gegevens van het kantoor te schoten, liet me enkele documenten tekenen, en vertelde me dat alles zo in orde gebracht was.
In november ben ik dan via dag opdrachten beginnen werken als merchandiser, op een van deze dagen had ik mij ziek gemeld. Op het einde van de maand heb ik dan ook mijn kaart naar gelang ingevuld, de gewerkte dagen netjes aangekruist en de dopkaart een 1ste maal binnen gedaan in het kantoor in Schoten. ruim een week later moest ik dan tot de conclusie komen dat er geen uitkering betaald was. Ik terg naar de abvv, ondertussen zijn we pakweg 7 december, daar vertelde ze mij dat de aangifte op Dimona verschilde van de aangifte op mijn kaart, ik zou volgens dimona 1 dag meer gewerkt hebben dan ik had aangegeven, ik ben met dit verhaal naar mijn werkgever te gaan en die bleek inderdaad na nazicht die 1 dag ziekte vergeten te zijn en had aangegeven dat ik alsnog gewerkt had die dag. Ze hebben mij daar een attest meegegeven m aan te tonen dat der vergissing bij hun lag, ik kon dan pas maandag terug langs het abvv kantoor wegens sluiting in het weekend, dus op de 10de is de uitkering dan pas doorgestort. In principe ligt het dus de eerste keer meer aan mijn werkgever dan aan abvv MAAR ik vind dat ze een uitkeringsgerechtigde wel op de hoogte mogen brengen als er een fout is op de kaart! (toen ik nog in deurne woonde is dit ook eens een keer voorgevalen en dan zat er reeds op de 3de een brief in mijn bus met de vraag om me te melden op het abvv kantoor omdat er iets fout was ingevuld! en bijgevolg had ik dan toch nog op een normale datum mijn uitkering)
De maand erop dan. Wederom geregeld via dag opdrachten gewerkt, deze keer wél op het einde van de maand even met de werkgever samengezeten om na te gaan dat beide onze aangoftes klopten, eens ik zeker was dat dit in orde was ben ik mijn dopkaart gaan binnen doen, ik ben zelfs in de rij gaan wachten zodat ik ze recht in de loketdame haar handen kon geven om zodanig verzekerd te zijn dat deze keer alles in orde was. Weer een week verder, en geen uitkering ontvangen. Teruggekeerd naar het kantoor waar ik volgende uitleg kreeg: mevrouw het zijn net de feestdagen geweest en ik werk normaal in het kantoor van merksem en ben dat hier niet gewend en we moeten dan ook weer wennen aan een nieuw comptersysteem, dusja uw kaart ligt hier wel ergens maar ik weet eigenlijk niet waar juist en kan dat dus nu niet uitbetalen.... Ik heb toen gevraagd of ik dan geen nieuwe kaart mocht invullen, en of ze me aan de hand daarvan dan niet kon uitbetalen, dit was dan uiteindelijk ok, maar tegen da het geld effectief op mijn rekening stond waren we weeral de 10de van de maand ruim voorbij.
Deze maand dan ongeveer hetzelfde verhaal dopkaart de 31ste savonds laat al in de brievenbus gaan steken met in mijn achterhoofd het idee dat als ik ze goed vroeg binnen deed dat ik zeker snel geld zou trekken. Bankrekening in de gaten gehouden maar geen beweging gezien die eerste dagen (ik ben toen ook niet onmiddelijk terug naar het kantoor gekeerd omdat mijn zoontje erg ziek was en ik geen geschikte opvang had, bovendien nog maar weinig benzine in de wagen en die hield ik dan liever voor eventueel mee naar de dokter te rijden) Gisteren bleek er dan toch nog steeds niks gestort te zijn dus heb ik me terug naar het kantoor begeven
Die mevrouw keek dan in haar computer en verteld gewoon doodleuk "ah nee idd, wij hebben geen dopkaart gekregen van u deze maand Ik zeg jawel toch wel, ik heb ze in de daarvoor bedoelde brievenbus gestoken samen met alle andere dopkaarten, dus je moet die toch ergens hebben Plots toverde ze ergens van achter haar bureautje een stapeltje verfrommelde dopkaarten te voorschijn waar de mijne dan ook bleek tussen te zitten (al die andere sukkelaars in dat stapeltje zullen deze maand ook hun geld laat gekregen hebben) ze heeft dit da ingevoerd en vandaag of morgen zou mijn geld er moeten zijn, maar dat is wééral de 12de of de 13de.
Gedurende deze ganse periode heb ik ook verschillende malen geprobeerd telefonisch contact te zoeken, zowel met het kantoor in schoten (waar men telkens een bandje krijg dat er geen telefoon permanentie is) alsook met het hoofdkantoor te Antwerpen waar ik NOOIT iemand aan de lijn heb gekregen (hier krijg je een bandje dat heel simpel zegt dat er te veel wachtende voor u zijn en da de verbinding bijgevolg verbroken word)
Nu mag je ook niet vergeten dat ik zelf ook wel betaal voor deze "service" he... Ik ben er van overtuigd moest ik elke keer mijn vakbondbijdrage 10 dagen te laat zou betalen dat hier ook gevolgen aan zouden vasthangen. Het abvv voelt zich echter blijkbaar vrij veilig om deze praktijke voort te zetten, ik heb de hele website afgeschuimd en vind nergens de mogelijkheid om te klagen tegen of over het ABVV zelf....
Zo dit is het veraael zo gedetaileerd mogelijk uitgelegd.
Alvast bedankt om de tijd te nemen dit even te lezen.,
En om even terug te komen op die eerste reactie. Nee ik vind mijn reactie op dit meer dan terecht, ik heb effectief extra kosten moeten betalen op late rekeningen, mijn huisbazin denkt nu dat wij het type mensen zijn die de huur maar betalen als het ons zint, en ik heb een sollicitatie moeten annuleren bij een job die ik heel erg graag zag zitten en waar ik niet moet rekenen op een 2de uitnodiging, dus nee, ik vind het echt niet overroepen!