Sinds 3 december werkloos en nog steeds geen uitkering.

Kelly_pl
Topic Starter

Sinds 3 december werkloos en nog steeds geen uitkering.

#1 , 08 feb 2013 13:58

Sinds 3 december sta ik op de werkloosheid nadat het contract bij mijn vorige werkgever werd beëindigd door medische overmacht.
De werkgever had enkele foutjes begaan waardoor mijn werkloosheidsdossier bij de vakbond niet vervolledigd kon worden.
Het ging over twee kleine foutjes.

1ste fout was in de brief die de werkgever mij stuurde ivm met geen vervangend werk , de vakbond zei dat er "DEFFINITIEF geen vervangend werk" moest staan en omdat het woordje definitief ontbrak konden ze dit zogezegd niet doorsturen naar de RVA.

Het tweede foutje was op mijn C4 dat ik afwezig was geweest in de maand september maar dat er niet aangekruist was wat de rede was van deze afwezigheid. Ik vertelde dat dit afwezigheid door ziekte was, maar door dat ontbrekende kruisje konden ze zogezegd deze C4 niet doorsturen naar RVA.

De werkgever deed nogal lastig en stuurde maar geen nieuwe brief en geen nieuw attest.
3 weken geleden schreef de vakbond eindelijk een aangetekend schrijven naar de werkever om hem te vragen zo snel mogelijk deze formulieren inorde te brengen.
Uiteindelijk twee weken geleden heb ik de nieuwe brief alsook de goed ingevulde C4 ontvangen van de werkgever en ik ben hiermee ook meteen naar de vakbond gegaan. Waar ze mij vertelde dat ik nog een maand op mijn uitkering zou moeten wachten voor alle papieren en de aanvraag inorde zouden zijn. Er was dus nog niets doorgestuurd naar RVA.

Sinds 3 december heb ik nog geen enkele uitkering gekregen terwijl ik al twee maal een uitkering had moeten ontvangen (Voor de maand december en voor de maand januari). Ik ben alleenstaande en huur een woning en sta ook in voor de kosten van elektriciteit, aardgas water,...
Nu ben ik op het punt gekomen dat mijn kleine beetje spaargeld erdoor is en ik dus deze maand flink in de problemen kom voor de betaling van mijn huur en vaste kosten.

Ik vraag mij nu af of het gebruikelijk is dat de vakbond zo moeilijk doet over boven vermelde foutjes en deze volledig inorde wil alvorens ze overgaan op de aanvraag van een werkloosheidsuitkering bij RVA. En als de werkgever dan wat tegen werkt dit zolang laat aanslepen?
Word de aanvraag normaal niet meteen gedaan bij RVA zodra je een werkloosheidsuitkering aanvraagt en indien RVA niet akkoord gaat door bovenvermelde foutjes RVA dit moet regelen met de werkgever en ik gewoon mijn uitkering moet ontvangen?

Het lijkt mij nogal gek dat de uitkeringsgerechtigde de gevolgen moet dragen van een geschil tussen vakbond en werkgever en daardoor financieel in de problemen geraakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 10 feb 2013 04:41

Enerzijds is er de RVA die alles correct dient te ontvangen, anderzijds is er de werkgever die deze papieren correct dient af te leveren.
De vakbond speelt hierin, mijn inziens, de rol van doorgeefluik, en controleur der documenten.
Indien de documenten niet correct ingevuld werden, zal zij uw belangen verdedigen t.o.v. de werkgever.

De papieren werden niet correct ingevuld, aldus had U een geschil met uw werkgever (niet de vakbond)

De vakbond heeft blijkbaar uw belangen gaan behartigen bij de werkgever, u had dit uiteraard zelf kunnen doen...

Uw aanvraag zal uiteindelijk wel in orde komen, en u zal alle uitkeringen ontvangen waarop u recht heeft.

Indien u daardoor in problemen zou komen, kan u hulp aanvragen bij het OCMW.
Handige documenten voor Personenrecht

JPV

#3 , 10 feb 2013 08:05

het is niet abnormaal, al is die "maand" wel iets te lang en te ruim gerekend.

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter

#4 , 24 feb 2013 11:40

De maand is nochtans werkelijkheid geworden.
Dinsdag was het 4 weken geleden dat mijn aanvraag naar RVA is gestuurd en vrijdagnamiddag had de uitbetalingsinstelling nog steeds geen nieuws van RVA ivm de goedkeuring van mijn werkloosheidsdossier.
Zolang de uitbetalingsinstelling geen goedkeuring krijgt kan mijn werkloosheidsvergoeding dus niet worden uitbetaald.

Wat ik mij wel afvraag is of het normaal is dat ik nu reeds word opgeroepen door VDAB.
Op 11 februari werd ik de eerste keer opgeroepen voor een "gesprek".
In de brief stond ook dat als ik niet in zou gaan op deze uitnodiging mijn werkloosheidsuitkering word geschorst.
Ik kreeg daar een contract dat ik moest ondertekenen voor een trajectbegeleiding dat word georganiseerd in samenwerking met randstad diversity.

Nu maandag 25 februari moet ik alweer ingaan op een uitnodiging voor de eerste samenkomst ivm deze trajectbegeleiding.
Ook weer staat op de uitnodiging dat ik verplicht ben om langs te gaan of anders kan mijn uitkering worden geschorst.

Ik heb nu geen idee hoe het allemaal werkt met VDAB en RVA en de samenwerking tussen hen, maar ik vind het wel erg dat iemand zijn uitkering kan worden geschorst terwijl het recht op een uitkering nog niet is goedgekeurd.

Ik werd ontslagen wegens medische overmacht op 6 november. Tot 3 december heb ik op ziekenkas gestaan. Op 3 december ben ik ook meteen naar de uitbetalingsinstelling gegaan om mijn dossier inorde te brengen, maar door enkele kleine foutjes (hierboven beschreven) kon mijn aanvraag niet worden doorgestuurd naar RVA. Op 22 januari heb ik eindelijk de nodige documenten ontvangen van de werkgever en die dag ben ik ook meteen naar de uitbetalingsinstelling gegaan en was mijn werkloosheidsdossier inorde om door te sturen naar RVA.

De uitbetalingsinstelling vertelde eerst dat het ongeveer 3 weken zou duren, en ze de goedkeuring ten laatste op 12 februari zouden krijgen. 15 februari had ik nog geen nieuws dus ben zelf naar de uitbetalingsinstelling gegaan om te kijken wat het probleem was. Daar vertelde een andere persoon mij dat RVA 4 weken de tijd heeft en mijn dossier dus ten laatste 19 februari goegekeurd zou zijn. Vrijdag 22 februari had ik nog geen nieuws, dus heb ik gebeld en nog steeds hadden ze geen goedkeuring ontvangen. Nu werd mij verteld dat dit maandag of disndag (25 en 26 februari) ten laatste zou gebeuren, dus nu maar afwachten of dit inderdaad zo zal zijn.

Nu vraag ik mij af mocht ik niet ingaan op de uitnodiging van VDAB of mijn uitkering dan inderdaad kan geschorst worden ookal is deze momenteel nog niet goedgekeurd.
En kunnen ze mij zonder goedkeuring van een werkloosheidsuitkering al verplicht oproepen?

Ik ben zeker niet vanplan om (zoals sommige) een jaar of zelfs langer op de dop te staan zonder iets te doen.
Ik solliciteer naar elke vacature die ik vind dat bij mijn profiel past, ik heb mij laten inschrijven bij een interimkantoor en volgende week start mijn opleiding (niet via VDAB) waarmee ik mijn kansen op de arbeidsmarkt hoop te verhogen. Ik doe echt alles om zo snel mogelijk een job te vinden.
Maar de VDAB vroeg zelfs nog niet of ik zelf al dingen had ondernomen, ik had mijn map met alle sollicitaties en aanvragen voor de opleiding mee, maar daar hadden ze geen interesse in. Ik kreeg gewoon een trajectovereenkomst onder mijn neus geduwd waar ik nu verplicht aan moet deelnemen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2013 14:17

3 december word toch werkelijk dus einde maand 1 januari dat je dossier verwerkt word, ik denk omdat ik nu ook iemand gekend heb met zo een geval dat je pas 5 a 8 maart je werkloosheids vergoeding zal ontvangen, mocht je op 30 november werkloos geworden zijn dan had je al je vergoeding ontvangen !
Ik heb voor iemand ook al het één en ander opgezocht alles staat en valt op datum en de RVA werkt met einde maand!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#6 , 24 feb 2013 21:34

De maand is nochtans werkelijkheid geworden.
Dinsdag was het 4 weken geleden dat mijn aanvraag naar RVA is gestuurd en vrijdagnamiddag had de uitbetalingsinstelling nog steeds geen nieuws van RVA ivm de goedkeuring van mijn werkloosheidsdossier.
Zolang de uitbetalingsinstelling geen goedkeuring krijgt kan mijn werkloosheidsvergoeding dus niet worden uitbetaald.
bel eens naar de RVA en vraag wat het probleem is. NOrmaal gezien wordt zo'n dossier zeker binnen de maand verwerkt. De kans lijkt me groot dat er nog een document ontbrak en de UI een 2e aanvraag heeft moeten indienen
Wat ik mij wel afvraag is of het normaal is dat ik nu reeds word opgeroepen door VDAB.
...
Nu vraag ik mij af mocht ik niet ingaan op de uitnodiging van VDAB of mijn uitkering dan inderdaad kan geschorst worden ookal is deze momenteel nog niet goedgekeurd.
En kunnen ze mij zonder goedkeuring van een werkloosheidsuitkering al verplicht oproepen?
dat kunnen ze, gezien je zelf hopelijk toch hoopt dat je als uitkeringsgerechtigd werkzoekende beschouwd zal worden. Mocht de VDAB een A8 (o.a. werkweigering) doorgeven aan de RVA, kan de RVA je natuurlijk niet sanctioneren indien je geen werkloosheidsuitkeringsaanvraag zou doen.

Kelly_pl
Topic Starter

#7 , 25 feb 2013 16:24

Sinds vandaag weet ik dus wat het probleem is.
Vandaag stak er een brief van RVA in de bus dat ik eerst naar een door RVA aangestelde arts moet voor een medische controle om mijn recht op werkloosheidsvergoeding na te gaan.

Ik heb ook meteen een afspraak gemaakt bij die arts en ik kan pas volgende week dinsdagavond bij hem terecht voor de medische controle.
Als ik het dus goed begrijp kan het nog altijd gebeuren dat mijn werkloosheidsvergoeding niet word toegekend?
En indien ze toch word toegekend zal dit ook weer enkele weken in beslag nemen alvorens het geld ook daadwerkelijk op mijn rekening staat.

En wat als ik nu een voorschot op mijn werkloosheidsvergoeding ga aanvragen bij het OCMW en achteraf blijkt dat ik er geen recht op heb?
Dan moet ik waarschijnlijk heel dat bedrag terug storten?

Kelly_pl
Topic Starter

#8 , 25 feb 2013 17:35

Wat ik wel raar vind is dat er in de brief staat dat IK heb verklaard dat ik niet langer geschikt was voor de job, dit terwijl de vraag van de wergever kwam.
De werkgever heeft mij gevraagd om een attest van de huisarts waarin vermeld stond dat ik niet langer geschikt was voor de job.
Ik dacht dat dit attest moest dienen om een onderzoek aan te vragen bij de arbeidsgeneesheer, maar de werkgever heeft mij gewoon meteen ontslaan de dag dat ik dat attest van de huisarts heb binnen gebracht.
Ik heb nog gevraagd voor een onderzoek bij de arbeidsgeneesheer, maar dit was volgens de werkgever niet nodig en werd geweigerd.

Wat als nu blijkt dat mijn ontslag wegens medische overmacht ongegrond was volgens de RVA-arts?
Is de werkgever dan in fout, of ben ik in de fout?
En kan het in dit geval inderdaad gebeuren dat er mij geen uitkering zal worden toegekend?

JPV

#9 , 25 feb 2013 19:14

Sinds vandaag weet ik dus wat het probleem is.
Vandaag stak er een brief van RVA in de bus dat ik eerst naar een door RVA aangestelde arts moet voor een medische controle om mijn recht op werkloosheidsvergoeding na te gaan.

Ik heb ook meteen een afspraak gemaakt bij die arts en ik kan pas volgende week dinsdagavond bij hem terecht voor de medische controle.
Als ik het dus goed begrijp kan het nog altijd gebeuren dat mijn werkloosheidsvergoeding niet word toegekend?
indien zou blijken dat je wel degelijk geschikt bent voor je werk, zal je idd een schorsing krijgen omdat je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag.(zie later)
En indien ze toch word toegekend zal dit ook weer enkele weken in beslag nemen alvorens het geld ook daadwerkelijk op mijn rekening staat.
klopt, maar die beslissing gaat relatief vlot. Het zal ook het enige beletsel zijn om nog wlh toe te staan
En wat als ik nu een voorschot op mijn werkloosheidsvergoeding ga aanvragen bij het OCMW en achteraf blijkt dat ik er geen recht op heb?
Dan moet ik waarschijnlijk heel dat bedrag terug storten?
nee, aangezien je dan waarschijnlijk recht zop hebben op steun.

JPV

#10 , 25 feb 2013 19:17

Wat ik wel raar vind is dat er in de brief staat dat IK heb verklaard dat ik niet langer geschikt was voor de job, dit terwijl de vraag van de wergever kwam.
De werkgever heeft mij gevraagd om een attest van de huisarts waarin vermeld stond dat ik niet langer geschikt was voor de job.
Ik dacht dat dit attest moest dienen om een onderzoek aan te vragen bij de arbeidsgeneesheer, maar de werkgever heeft mij gewoon meteen ontslaan de dag dat ik dat attest van de huisarts heb binnen gebracht.
Ik heb nog gevraagd voor een onderzoek bij de arbeidsgeneesheer, maar dit was volgens de werkgever niet nodig en werd geweigerd.
uit de documenten zal waarschijnlijk blijken dat je zelf de beëindiging (mee?) gevraagd hebt. Heb je iets getekend toen je dat attest van de huisarts hebt binnengebracht?

Indien je geen verbrekingsvergoeding gekregen hebt, zal de werkgever je waarschijnlijk niet ontslagen hebben. Er zal gewoon een beëindiging van de AO zijn wegens medische overmacht.
Wat als nu blijkt dat mijn ontslag wegens medische overmacht ongegrond was volgens de RVA-arts?
Is de werkgever dan in fout, of ben ik in de fout?
als jij niet kan aantonen dat het de werkgever is die je AO beëindigd is én je bent niet ziek, dan is het jouw fout.
En kan het in dit geval inderdaad gebeuren dat er mij geen uitkering zal worden toegekend?
In dat geval zou je een schorsing krijgen van een aantal weken vooraleer je wél weer uitkeringen kan rkijgen.

Kelly_pl
Topic Starter

#11 , 25 feb 2013 19:47

Wanneer een werknemer de overeengekomen
arbeid defi nitief niet meer kan uitvoeren om redenen
van ziekte of ongeval, kan de arbeidsovereenkomst
beëindigd worden wegens “medische
overmacht”. In dat geval moeten werkgever of
werknemer geen opzeggingstermijn respecteren
of verbrekingsvergoeding betalen.
Een medisch attest van de behandelende arts
met de vermelding dat de werknemer “permanent
en defi nitief” arbeidsongeschikt is, kon in het
verleden in bepaalde gevallen al volstaan om de
arbeidsovereenkomst wegens overmacht als beëindigd
te beschouwen.
Hieronder vindt u de 3 stappen die in de toekomst
gevolgd moeten worden om een arbeidsovereenkomst
op basis van medische overmacht te kunnen
beëindigen.

1. Vaststelling defi nitieve arbeidsongeschiktheid
door behandelende arts of
door preventieadviseur-geneesheer
De defi nitieve arbeidsongeschiktheid wegens
ziekte of ongeval kan vastgesteld worden door:
- hetzij de behandelende geneesheer van de
werknemer;
- hetzij de preventieadviseur-geneesheer.
Indien de vaststelling door de behandelende
geneesheer gebeurd is, moet ze nog bevestigd
worden door de preventieadviseur-geneesheer.
Zolang de preventieadviseur-geneesheer de vaststelling
van de behandelende geneesheer niet
bevestigd heeft, kan niet worden overgegaan tot
beëindiging wegens medische overmacht.

2. Verplichte poging tot herinschakeling
in de onderneming
Wanneer de preventieadviseur-geneesheer de defi
nitieve arbeidsongeschiktheid vaststelt en/of het
attest van de behandelende arts bevestigt, doet de
preventieadviseur-geneesheer aanbevelingen om
de betrokken werknemer aan het werk te houden.
Dit kan b.v. door het werk van de betrokken werknemer
wat aan te passen of als dat niet zou kunnen,
door hem ander werk te geven.
Deze poging tot herinschakeling kan echter mislukken
wegens diverse redenen:
- ofwel omdat de aanpassing van de arbeidsomstandigheden
om technische of objectieve
redenen onmogelijk is of om gegronde redenen
redelijkerwijze niet kan worden geëist (b.v.
de aanpassing van de arbeidsomstandigheden
veroorzaakt onaanvaardbare kosten);
- ofwel omdat er aan de werknemer geen ander
werk kan aangeboden worden dat aansluit bij
dienstmogelijkheden;
- ofwel omdat de werknemer het aanbod van
ander werk weigert.

3. Attest Geneesheer–Sociaal Inspecteur
van Directie Toezicht op welzijn op het werk
Indien de poging tot herinschakeling mislukt, mag
worden overgegaan tot beëindiging wegens medische
overmacht op voorwaarde dat de defi nitieve
arbeidsongeschiktheid ook geattesteerd wordt
door de bevoegde geneesheer-sociaal inspecteur
van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn
op het Werk van de Federale Overheidsdienst
Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Isabel De Smet
Juriste
Dit vond ik net op het internet. Zoals ik het hier lees mocht de werkgever mij niet ontslaan zonder bevestiging van arbeidsongeschiktheid door de arbeidsgeneesheer.

uit de documenten zal waarschijnlijk blijken dat je zelf de beëindiging (mee?) gevraagd hebt. Heb je iets getekend toen je dat attest van de huisarts hebt binnengebracht?
Nee, ik heb niets moeten ondertekenen.
Ik heb alleen op vraag van de werkgever een attest van de huisarts binnen gebracht waarop mijn contract meteen verbroken is.

Indien je geen verbrekingsvergoeding gekregen hebt, zal de werkgever je waarschijnlijk niet ontslagen hebben. Er zal gewoon een beëindiging van de AO zijn wegens medische overmacht.
Ik heb geen verbrekingsvergoeding ontvangen.

als jij niet kan aantonen dat het de werkgever is die je AO beëindigd is én je bent niet ziek, dan is het jouw fout.
Is de C4 die ik heb ontvangen bij het beëindigen van het contract voldoende als bewijs? Ik heb bewijzen van mri scans dat ik artrose heb in de rug, de vraag is natuurlijk of de RVA-dokter dit voldoende vind om de job niet te kunnen uitvoeren. Fysiek was het voor mij vaak niet houdbaar van de pijn na een dag werken, waardoor ik na het werk thuis niets anders meer kon dan op de zetel liggen. Ik weet niet hoe streng een RVA arts oordeelt, dus ook niet of ik volgens hem ziek genoeg zal zijn.

JPV

#12 , 25 feb 2013 20:01

RVA dokter is normaal gezien menselijk. Mocht men je toch niet ziek vinden, kan je altijd beroep aantekenen (vakbond kan dit normaal gezien gratis voor jou doen).

Heb je een brief gekregen van je werkgever waarin staat dat je contract verbroken is? of wat is er gebeurd?

Kelly_pl
Topic Starter

#13 , 25 feb 2013 20:17

Na het binnen brengen van het attest van de huisarts kreeg ik volgende brief van de werkgever:

Geachte mevrouw,

We ontvingen het medisch attest dd. 06/11/2012 op gemaakt door Dr. XXXXXX omtrent uwe definitieve en algehele arbeidsongeschiktheid voor uw specifiek bedongen opdracht als huishoudhulp.

Binnen het bedrijf kunnen wij u geen aangepaste arbeidsopdracht aanbieden.

Hierbij bevestigen wij u dan ook dat wij onze arbeidsovereenkomst om medische overmacht beëindigen.

Hoogachtend,
XXXXXXXXX

JPV

#14 , 25 feb 2013 20:46

ok, dat zal, samen met het medisch onderzoek, voldoende zijn voor de RVA om geen sanctie te hebben.

Ga naar de dokter en neem dit document mee samen met foto's van je scan. Dan moet je je geen zorgen maken.

Kelly_pl
Topic Starter

#15 , 25 feb 2013 20:49

Ok, heel erg bedankt voor je hulp JPV!

Groeten

Terug naar “Werkloosheid”