bel eens naar de RVA en vraag wat het probleem is. NOrmaal gezien wordt zo'n dossier zeker binnen de maand verwerkt. De kans lijkt me groot dat er nog een document ontbrak en de UI een 2e aanvraag heeft moeten indienenDe maand is nochtans werkelijkheid geworden.
Dinsdag was het 4 weken geleden dat mijn aanvraag naar RVA is gestuurd en vrijdagnamiddag had de uitbetalingsinstelling nog steeds geen nieuws van RVA ivm de goedkeuring van mijn werkloosheidsdossier.
Zolang de uitbetalingsinstelling geen goedkeuring krijgt kan mijn werkloosheidsvergoeding dus niet worden uitbetaald.
dat kunnen ze, gezien je zelf hopelijk toch hoopt dat je als uitkeringsgerechtigd werkzoekende beschouwd zal worden. Mocht de VDAB een A8 (o.a. werkweigering) doorgeven aan de RVA, kan de RVA je natuurlijk niet sanctioneren indien je geen werkloosheidsuitkeringsaanvraag zou doen.Wat ik mij wel afvraag is of het normaal is dat ik nu reeds word opgeroepen door VDAB.
...
Nu vraag ik mij af mocht ik niet ingaan op de uitnodiging van VDAB of mijn uitkering dan inderdaad kan geschorst worden ookal is deze momenteel nog niet goedgekeurd.
En kunnen ze mij zonder goedkeuring van een werkloosheidsuitkering al verplicht oproepen?
indien zou blijken dat je wel degelijk geschikt bent voor je werk, zal je idd een schorsing krijgen omdat je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag.(zie later)Sinds vandaag weet ik dus wat het probleem is.
Vandaag stak er een brief van RVA in de bus dat ik eerst naar een door RVA aangestelde arts moet voor een medische controle om mijn recht op werkloosheidsvergoeding na te gaan.
Ik heb ook meteen een afspraak gemaakt bij die arts en ik kan pas volgende week dinsdagavond bij hem terecht voor de medische controle.
Als ik het dus goed begrijp kan het nog altijd gebeuren dat mijn werkloosheidsvergoeding niet word toegekend?
klopt, maar die beslissing gaat relatief vlot. Het zal ook het enige beletsel zijn om nog wlh toe te staanEn indien ze toch word toegekend zal dit ook weer enkele weken in beslag nemen alvorens het geld ook daadwerkelijk op mijn rekening staat.
nee, aangezien je dan waarschijnlijk recht zop hebben op steun.En wat als ik nu een voorschot op mijn werkloosheidsvergoeding ga aanvragen bij het OCMW en achteraf blijkt dat ik er geen recht op heb?
Dan moet ik waarschijnlijk heel dat bedrag terug storten?
uit de documenten zal waarschijnlijk blijken dat je zelf de beëindiging (mee?) gevraagd hebt. Heb je iets getekend toen je dat attest van de huisarts hebt binnengebracht?Wat ik wel raar vind is dat er in de brief staat dat IK heb verklaard dat ik niet langer geschikt was voor de job, dit terwijl de vraag van de wergever kwam.
De werkgever heeft mij gevraagd om een attest van de huisarts waarin vermeld stond dat ik niet langer geschikt was voor de job.
Ik dacht dat dit attest moest dienen om een onderzoek aan te vragen bij de arbeidsgeneesheer, maar de werkgever heeft mij gewoon meteen ontslaan de dag dat ik dat attest van de huisarts heb binnen gebracht.
Ik heb nog gevraagd voor een onderzoek bij de arbeidsgeneesheer, maar dit was volgens de werkgever niet nodig en werd geweigerd.
als jij niet kan aantonen dat het de werkgever is die je AO beëindigd is én je bent niet ziek, dan is het jouw fout.Wat als nu blijkt dat mijn ontslag wegens medische overmacht ongegrond was volgens de RVA-arts?
Is de werkgever dan in fout, of ben ik in de fout?
In dat geval zou je een schorsing krijgen van een aantal weken vooraleer je wél weer uitkeringen kan rkijgen.En kan het in dit geval inderdaad gebeuren dat er mij geen uitkering zal worden toegekend?
Dit vond ik net op het internet. Zoals ik het hier lees mocht de werkgever mij niet ontslaan zonder bevestiging van arbeidsongeschiktheid door de arbeidsgeneesheer.Wanneer een werknemer de overeengekomen
arbeid defi nitief niet meer kan uitvoeren om redenen
van ziekte of ongeval, kan de arbeidsovereenkomst
beëindigd worden wegens “medische
overmacht”. In dat geval moeten werkgever of
werknemer geen opzeggingstermijn respecteren
of verbrekingsvergoeding betalen.
Een medisch attest van de behandelende arts
met de vermelding dat de werknemer “permanent
en defi nitief” arbeidsongeschikt is, kon in het
verleden in bepaalde gevallen al volstaan om de
arbeidsovereenkomst wegens overmacht als beëindigd
te beschouwen.
Hieronder vindt u de 3 stappen die in de toekomst
gevolgd moeten worden om een arbeidsovereenkomst
op basis van medische overmacht te kunnen
beëindigen.
1. Vaststelling defi nitieve arbeidsongeschiktheid
door behandelende arts of
door preventieadviseur-geneesheer
De defi nitieve arbeidsongeschiktheid wegens
ziekte of ongeval kan vastgesteld worden door:
- hetzij de behandelende geneesheer van de
werknemer;
- hetzij de preventieadviseur-geneesheer.
Indien de vaststelling door de behandelende
geneesheer gebeurd is, moet ze nog bevestigd
worden door de preventieadviseur-geneesheer.
Zolang de preventieadviseur-geneesheer de vaststelling
van de behandelende geneesheer niet
bevestigd heeft, kan niet worden overgegaan tot
beëindiging wegens medische overmacht.
2. Verplichte poging tot herinschakeling
in de onderneming
Wanneer de preventieadviseur-geneesheer de defi
nitieve arbeidsongeschiktheid vaststelt en/of het
attest van de behandelende arts bevestigt, doet de
preventieadviseur-geneesheer aanbevelingen om
de betrokken werknemer aan het werk te houden.
Dit kan b.v. door het werk van de betrokken werknemer
wat aan te passen of als dat niet zou kunnen,
door hem ander werk te geven.
Deze poging tot herinschakeling kan echter mislukken
wegens diverse redenen:
- ofwel omdat de aanpassing van de arbeidsomstandigheden
om technische of objectieve
redenen onmogelijk is of om gegronde redenen
redelijkerwijze niet kan worden geëist (b.v.
de aanpassing van de arbeidsomstandigheden
veroorzaakt onaanvaardbare kosten);
- ofwel omdat er aan de werknemer geen ander
werk kan aangeboden worden dat aansluit bij
dienstmogelijkheden;
- ofwel omdat de werknemer het aanbod van
ander werk weigert.
3. Attest Geneesheer–Sociaal Inspecteur
van Directie Toezicht op welzijn op het werk
Indien de poging tot herinschakeling mislukt, mag
worden overgegaan tot beëindiging wegens medische
overmacht op voorwaarde dat de defi nitieve
arbeidsongeschiktheid ook geattesteerd wordt
door de bevoegde geneesheer-sociaal inspecteur
van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn
op het Werk van de Federale Overheidsdienst
Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Isabel De Smet
Juriste
Nee, ik heb niets moeten ondertekenen.uit de documenten zal waarschijnlijk blijken dat je zelf de beëindiging (mee?) gevraagd hebt. Heb je iets getekend toen je dat attest van de huisarts hebt binnengebracht?
Ik heb geen verbrekingsvergoeding ontvangen.Indien je geen verbrekingsvergoeding gekregen hebt, zal de werkgever je waarschijnlijk niet ontslagen hebben. Er zal gewoon een beëindiging van de AO zijn wegens medische overmacht.
Is de C4 die ik heb ontvangen bij het beëindigen van het contract voldoende als bewijs? Ik heb bewijzen van mri scans dat ik artrose heb in de rug, de vraag is natuurlijk of de RVA-dokter dit voldoende vind om de job niet te kunnen uitvoeren. Fysiek was het voor mij vaak niet houdbaar van de pijn na een dag werken, waardoor ik na het werk thuis niets anders meer kon dan op de zetel liggen. Ik weet niet hoe streng een RVA arts oordeelt, dus ook niet of ik volgens hem ziek genoeg zal zijn.als jij niet kan aantonen dat het de werkgever is die je AO beëindigd is én je bent niet ziek, dan is het jouw fout.