actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

voodoodoll
Berichten: 96

Re: actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

#31 , 21 sep 2013 22:46

Dit is de letterlijke tekst:
Betrokkene werd niet toeleidbaar verklaard door VDAB en krijgt een positieve beoordeling, omdat men (tijdelijk) vrijgesteld is van de zoektocht naar werk (geldigheidsduur 2 jaar). Bijgevolg wordt betrokkene ten vroegste over 6 maanden opnieuw opgeroepen, indien men uitkeringen blijft ontvangen. dan wordt zijn situatie opnieuw bekeken.

Ik vind dat verwarrend. De VDAB kan mij niet vrijstellen van de zoektocht naar werk, zoals jij ook al aangaf. Toch staat er in het besluit dat ik vrijgesteld ben. Door de RVA dan? En toch over ten vroegste 6 maanden weer een controle?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#32 , 22 sep 2013 10:31

VDAB kan je vrijstellen van het zoeken naar werk BIJ HEN.

Heb je al voor eind 2012 de eerste keer een brief ontvangen ivm activering?

voodoodoll
Berichten: 96

#33 , 22 sep 2013 14:34

Rond kerstmis 2012 was dat.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 22 sep 2013 16:02

afhandelijk van de datum zit je in de oude of nieuwe regeling

voodoodoll
Berichten: 96

#35 , 22 sep 2013 17:51

Net even gekeken: 21 december 2012 verstuurd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 22 sep 2013 19:54

in principe nieuwe regeling :), dus in principe niet meer vrijgesteld.

voodoodoll
Berichten: 96

#37 , 25 sep 2013 16:35

Goed, dus je concludeert samen met mij dat het een verwarrend besluit is?

De VDAB stelt mij namelijk niet vrij van werk zoeken, zij hebben na een medisch onderzoek bij de GTB geconcludeerd dat ze mij voor tenminste 2 jaar niet kunnen begeleiden vanwege de medische problematiek. En de RVA doet niet meer aan vrijstellingen voor mensen met een arbeidsongeschiktheid vastgesteld door hun van tenminste 33%.

voodoodoll
Berichten: 96

#38 , 25 okt 2013 17:26

Vandaag een brief ontvangen van de ABVV en RVA dat mijn inschakelingsuitkering vanaf 01-01-2015 afloopt.

Wat dan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#39 , 26 okt 2013 11:33

Vandaag een brief ontvangen van de ABVV en RVA dat mijn inschakelingsuitkering vanaf 01-01-2015 afloopt.

Wat dan?
Leefloon ocmw. Ocmw zal je dan via artikel 60 tewerkstellen.

voodoodoll
Berichten: 96

#40 , 29 okt 2013 01:51

Leefloon ocmw. Ocmw zal je dan via artikel 60 tewerkstellen.
Maar op http://www.werk.belgie.be/defaultNews.aspx?id=36226" onclick="window.open(this.href);return false; staat het volgende (voor mensen zoals ik dan) zoals ik eerder in dit topic al eens aanhaalde:
Gezien in overleg met de Gewesten specifieke trajecten uitgewerkt zullen worden voor de MMPP’s (werkzoekenden met een medische, mentale, psychische en of psychiatrische problematiek) en de werklozen met sterk verminderde arbeidsongeschiktheid (33%), zullen zij, indien na 3 jaar de gewestelijke arbeidsbemiddelingsdienst evalueert dat zij positief meewerken in het door de dienst uitgestippelde traject, hun inschakelingsuitkering behouden gedurende opnieuw 2 jaar. Voor diegenen die na 5 jaar nog steeds een inschakelingsuitkering genieten en volgens de dienst positief meewerken, zal met de Gewesten een alternatief uitgewerkt worden.
Waarom wordt dit in de brief en folder niet aangehaald? Blijkbaar is niet alles zwart-wit.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#41 , 29 okt 2013 05:08

Leefloon ocmw. Ocmw zal je dan via artikel 60 tewerkstellen.
Maar op http://www.werk.belgie.be/defaultNews.aspx?id=36226" onclick="window.open(this.href);return false; staat het volgende (voor mensen zoals ik dan) zoals ik eerder in dit topic al eens aanhaalde:
Gezien in overleg met de Gewesten specifieke trajecten uitgewerkt zullen worden voor de MMPP’s (werkzoekenden met een medische, mentale, psychische en of psychiatrische problematiek) en de werklozen met sterk verminderde arbeidsongeschiktheid (33%), zullen zij, indien na 3 jaar de gewestelijke arbeidsbemiddelingsdienst evalueert dat zij positief meewerken in het door de dienst uitgestippelde traject, hun inschakelingsuitkering behouden gedurende opnieuw 2 jaar. Voor diegenen die na 5 jaar nog steeds een inschakelingsuitkering genieten en volgens de dienst positief meewerken, zal met de Gewesten een alternatief uitgewerkt worden.
Waarom wordt dit in de brief en folder niet aangehaald? Blijkbaar is niet alles zwart-wit.
Omdat dit bij mijn weten vooralsnog niet van toepassing is wegens geen wet.

voodoodoll
Berichten: 96

#42 , 29 okt 2013 15:03

Omdat dit bij mijn weten vooralsnog niet van toepassing is wegens geen wet.
Dat artikel is inmiddels 20 (!) maanden oud... Hopelijk weten ze het over 14 maanden dan wél.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 29 okt 2013 16:19

het is niet omdat er een voornemen is om iets te doen, dat het ook uitgevoerd wordt. Soms veranderen de modaliteiten, ...

voodoodoll
Berichten: 96

#44 , 29 okt 2013 23:00

Het leek mij omdat men het toch op een officiële site van het FOD communiceert te gaan om een officiële beslissing na overleg met de sociale partners.

Bluemoone
Berichten: 7

#45 , 26 nov 2013 15:23

Een regelrechte schande is dit! Jaren geleden tenminste 33% arbeidsongeschikt verklaard door de RVA arts voor het leven. Altijd positief meegewerkt met trajecten van VDAB en zo pas een jaar en half met de GTB. Advies van GTB niet toeleidbaar voor tenminste 2 jaar maar als er niets veranderd ben ik binnen een jaar wel mijn uitkering kwijt. Ze zijn hier goed op weg om mensen met gezondheidsproblemen nog zieker te maken. Mee eens dat het gedaan moet zijn om jarenlang te profiteren op de kap van een ander maar de sukkelaars die amper vooruit kunnen zijn hier wel mee de dupe.

Terug naar “Werkloosheid”