actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

#46 , 26 nov 2013 15:45

Een regelrechte schande is dit! Jaren geleden tenminste 33% arbeidsongeschikt verklaard door de RVA arts voor het leven. Altijd positief meegewerkt met trajecten van VDAB en zo pas een jaar en half met de GTB. Advies van GTB niet toeleidbaar voor tenminste 2 jaar maar als er niets veranderd ben ik binnen een jaar wel mijn uitkering kwijt. Ze zijn hier goed op weg om mensen met gezondheidsproblemen nog zieker te maken. Mee eens dat het gedaan moet zijn om jarenlang te profiteren op de kap van een ander maar de sukkelaars die amper vooruit kunnen zijn hier wel mee de dupe.
Behalve wat extra sollicitatiewerk verhindert niks de toekenningvan uw werkloosheidsuitkeringen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bluemoone
Berichten: 7

#47 , 26 nov 2013 16:12

Moest ik een werkloosheidsuitkering hebben niet nee maar ik heb een inschakelingsuitkering en deze stopt op 1 januari 2015...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#48 , 26 nov 2013 17:07

excuseer, ik las je vraag op m'n gsm en had de geschiedenis niet goed gelezen.

Reclame

voodoodoll
Berichten: 96

#49 , 05 mar 2014 19:11

Om nog eens even een oud topic boven te halen, inmiddels is op de website van het ACV (http://www.acv-enter.be/het_acv/jongere ... fault.html" onclick="window.open(this.href);return false;) het volgende te lezen bij info over de inschakelingsuitkeringen:
"Voor schoolverlaters met een 33 %arbeidsongeschiktheid of medische, mentale, psychische of psychiatrische problemen heb je recht op 5 jaar inschakelingsuitkering."

Ook de Ministerraad had op 31 januari het volgende op het programma staan (http://presscenter.org/nl/pressrelease/ ... ngsuitkeri" onclick="window.open(this.href);return false;):
"De ministerraad keurt op voorstel van minister van Werk Monica De Coninck een ontwerp van koninklijk besluit goed dat de reglementering van inschakelingsuitkeringen wijzigt, op het vlak van de beperking in de tijd van het recht op inschakelingsuitkeringen.
De nieuwe reglementering op het vlak van inschakelingsuitkeringen trad in werking op 1 januari 2012 en voorziet een recht op inschakelingsuitkeringen dat in principe beperkt is tot 3 jaar. Naar aanleiding van het overleg in het kernkabinet en met de Groep van 10, versoepelt het ontwerp van koninklijk besluit de regeling en breidt de duur van het recht uit voor bepaalde kwetsbare groepen en jongeren die reeds deeltijds aan het werk zijn. Het gaat om:


jonge werknemers die deeltijds werken en een inkomensgarantie-uitkering genieten op basis van de inschakelingsuitkering;
jonge werkzoekenden met ernstige, acute of chronische medische, mentale, psychische of psychiatrische problemen;
jonge werknemers die een blijvende arbeidsongeschiktheid vertonen van ten minste 33%."

Ik heb contact gehad met mijn vakbond, het ABVV, en daar wist men nog van niks.

voodoodoll
Berichten: 96

#50 , 20 apr 2014 20:48

Inmiddels is het KB ondertekend door Koning Filip en gaat de nieuwe regeling per 1 mei in.

"28 MAART 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 63 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering in het kader van een aanpassing van de nieuwe regeling inzake de inschakelingsuitkeringen "

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#51 , 23 jun 2014 11:41

Ik stuurde vorige week volgende mail naar de vakbond A* mbt tot mijn vrouw:
"Ik ontving zojuist een schrijven van A*. Daarin staat dat de einddatum van mijn recht op inschakeluitkering bepaald werd op 31/12/2014.
Dit kan toch niet correct zijn. Ik ben 33% ongeschikt verklaard door de RVA-geneesheer zoals u hieronder kan lezen.
Dan moet de einddatum toch 31/12/2016 zijn "

Antwoord van het A*:
"Hiervoor heeft het hoofdbestuur van RVA nog geen uitsluitsel gegeven.

De meest recente informatie die wij in dit verband hebben ontvangen is vaag en onvolledig hierdoor kan ik u niet afdoende antwoorden.

Dit is de meest recente tekst :
De erkenning van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 33% zal niet volstaan om het extra recht van 2 jaar bovenop het basiskrediet van 3 jaar toe te kennen.
De sociaal verzekerde moet immers positief meewerken in een door de bevoegde gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling georganiseerd of erkend aangepast traject.

Wij wachten nu op de communicatie van deze gegevens: van de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling naar RVA, van RVA naar UI, …

Tot vandaag kennen we de procedure die voor dit publiek zal worden geregeld niet.

Met betrekking tot 3°: de werkzoekende met acute of chronische ernstige medische, mentale, psychische of psychiatrische problemen, in voorkomend geval gecombineerd met sociale problemen, die positief meewerkt in een door deze dienst georganiseerd of erkend aangepast traject, kan het recht op uitkeringen behouden tot aan het verstrijken van een vaste periode van twee jaar.

Wij verwachten ook onderrichtingen van het Hoofdbestuur over de manier waarop dit publiek zal worden bepaald en over de communicatieprocedure.Hiervoor heeft het hoofdbestuur van RVA nog geen uitsluitsel gegeven."



Dus is er nog niets zeker ??!! :x :x
Moet ik nu de VDAB terug contacteren en om trajectbegleiding vragen ? Ben nogthans onlangs 'niet toeleidbaar verklaard door GTB/VDAB....ihkv trajectbegleiding...
Iemand raad/info/tips... Zijn er nog mensen die een brief met 'foute' einddatum hebben ontvangen ?

voodoodoll
Berichten: 96

#52 , 26 jun 2014 17:13

Ja, ik heb vandaag in een brief van de RVA waarin mijn zoektocht naar werk geëvalueerd wordt ook weer te lezen gekregen dat mijn uitkering op 1 januari 2015 stopt. Dit had ik eerder al 2 keer in een brief van mijn vakbond gekregen. Ik heb mijn vakbond hierover al meer dan eens bevraagd maar men zei altijd dat men nog van niks wist.

Ik ben ook "niet toeleidbaar" voor tenminste 2 jaar en deze periode loopt eind dit jaar af, dan moet ik dus weer op medische controle bij de GTB. Dus ik neem aan als ik naar deze controle ga dat ik positief mee werk, ook zal ik een traject volgen als men dit zou voorstellen na deze controle. Ik heb altijd positief mee gewerkt met VDAB/GTB maar mijn situatie is niet vooruit gegaan dus ik neem aan dat ik nog steeds als "niet toeleidbaar" gezien zal worden eind van dit jaar.

Maar goed, ik hoop dus dat er vanuit de vakbonden, RVA of VDAB wat meer informatie komt over deze nieuwe regeling en wat wij moeten doen om deze verlenging te bekomen!

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#53 , 17 nov 2014 12:08

Van VDAB en AC*-vakbond ontving ik volgende nieuws mbt verlenging met 2 jaar en NIET-toeleidbaarheid door GTB:

"Uit uw bericht blijkt dat X in maart 2013 niet toeleidbaar werd verklaard voor 2 jaar; een gevolg hiervan is dat zij op 31/12/14 (de laatste dag van het basisrecht) GEEN AANGEPAST TRAJECT zal volgen. Bijgevolg voldoet ze niet aan voorwaarde 2 en is er geen uitbreiding van het recht. Vanaf 01/01/15 heeft zij geen recht meer op beroepsinschakelingsuitkeringen."

Ik stel mij de vraag: mijn vrouw kan dan toch een nieuwe evaluatie vragen en aldus een traject volgen (dat MOGELIJKS) opnieuw tot niet-toeleidbaarheid leidt, maar
dan voldoet ze toch wel aan de voorwaarden voor verlenging. VDAB en vakbond spreken echter niet van deze mogelijkheid...

Alle reacties mbt deze materie welkom !!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#54 , 17 nov 2014 13:23

niet-toeleidbaarheid wil enkel zeggen dat de kans op tewerkstelling héél klein is en dat daardoor de VDAB je niet actief zal helpen met het zoeken naar werk (omwille van de te lage kans). Dit wil niet zeggen dat je daardoor je geen trajectbegeleiding meer moet vragen, dat moet je in principe altijd doen als je nog op zoek bent naar werk.

De niet-toeleidbaarheid is dus enkel een briefje: "we kunnen niks met je aanvangen en daarom vallen we je vanuit de VDAB niet meer lastig". De regelgeving die vandaag van kracht is eist echter dat je zelf actief zoekt naar werk als je nog een inschakelingsuitkering wil behouden.

Elthyr
Berichten: 30

#55 , 17 nov 2014 18:17

@JPV Technisch gezien moet je vooral voldoende inspanningen doen om een positieve beoordeling te krijgen in het activeringstraject. Soms is werk zoeken daar niet bij (ingeval van bepaalde beperkingen). Niet-toeleidbaarheid is een van de mogelijke indicaties dat die beperkingen er zijn.

voodoodoll
Berichten: 96

#56 , 17 nov 2014 18:37

Volgens mijn vakbond moet je op het moment van aanvraag van een verlenging van de inschakelingsuitkering in trajectbegeleiding zijn zodat je kan voorleggen bij de RVA dat je positief mee werkt. Wat dit traject moet inhouden is mij (en hun) niet duidelijk. Dit in combinatie met 33% arbeidsongeschiktheid zou voldoen voor een verlenging. Ik heb een afspraak om over 2 weken op gesprek te gaan bij de Werkwinkel.

Trouwens JPV, ik ben intussen 2x gecontroleerd door de RVA naar mijn zoektocht naar werk en heb 2x mijn documenten voorgelegd dat ik 33% arbeidsongeschikt ben en niet-toeleidbaar verklaard door de GTB. Men heeft dat 2x positief beoordeeld zonder verdere commentaar.

Ik heb altijd positief mee gewerkt waar mogelijk met VDAB, GTB en RVA maar mijn situatie is nu eenmaal wat ze is. Ik zal ook positief blijven mee werken als men het nodig acht mij te activeren, voor zover dat medisch gezien mogelijk is.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#57 , 18 nov 2014 09:33

JPV:
1. GTB zegt me dat ze geen nieuw traject mogen opstarten aangezien mijn vrouw niet-toeleidbaar is verklaard door hun.
2. Ik heb ook die uitnodiging ontvangen van VDAB en heb daarover telefonisch volgende info ontvangen:
Het gesprek dient enkel om te bevestigen dat niet-toeleidbaren hun uitkering NIET kan verlengd worden op het einde van het jaar en dat ze geen nieuw traject kunnen opstarten
en dat ze moeten aankloppen bij OCMW en FOD voor hulp.
3. Vakbond AC* bevestigd mij bovenstaande.

Ik zie dus geen mogelijkheid tot verlenging tenzij bv. de vakbond via rechtbank zou afdwingen dat er toch een traject wordt opgestart...

voodoodoll
Berichten: 96

#58 , 18 nov 2014 20:37

Het kan toch niet dat je geen trajectbegeleiding kan aanvragen, ook als je in een periode daarvoor als niet-toeleidbaar werd verklaard na een onderzoek of traject bij de GTB. Waarom zou je situatie niet veranderd kunnen zijn waardoor je wel wil zien of je in aanmerking komt voor een (ander) traject?

Ik kan hierover alvast geen verdere info vinden op de websites van VDAB, ABVV, ACV of RVA.

Elthyr
Berichten: 30

#59 , 19 nov 2014 11:12

JPV:
1. GTB zegt me dat ze geen nieuw traject mogen opstarten aangezien mijn vrouw niet-toeleidbaar is verklaard door hun.
2. Ik heb ook die uitnodiging ontvangen van VDAB en heb daarover telefonisch volgende info ontvangen:
Het gesprek dient enkel om te bevestigen dat niet-toeleidbaren hun uitkering NIET kan verlengd worden op het einde van het jaar en dat ze geen nieuw traject kunnen opstarten
en dat ze moeten aankloppen bij OCMW en FOD voor hulp.
3. Vakbond AC* bevestigd mij bovenstaande.

Ik zie dus geen mogelijkheid tot verlenging tenzij bv. de vakbond via rechtbank zou afdwingen dat er toch een traject wordt opgestart...
Dat eerste is wel vreemd. Een niet-toeleidbaarheid kan een traject niet uitsluiten. Personen met een riziv-invaliditeit of fod-erkenning kunnen immers ook een gtb-traject opstarten, en die zijn in principe meer dan niet-toeleidbaar. Het is wel zo dat een traject een bereidheid tot een bepaalde maatschappelijke activiteit inhoudt (die op korte, middellange of lange termijn leidt tot betaald deeltijds of voltijds werk).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#60 , 19 nov 2014 11:28

klopt

Terug naar “Werkloosheid”