actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

Maxkiekens
Berichten: 4

Re: actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

#91 , 27 jan 2015 09:24

Hallo,
Ik heb naar dat fragment geluisterd maar niets gehoord over die bewuste groep werklozen.
Staat dat misschien ergens anders ?
Wat gaat men dan concreet met deze mensen doen ?
Mijn broer is ook werkloos met definitieve arbeidsongeschiktheid van 33 % en is reeds 2 keer
niet toeleidbaar verklaard.Hij is reeds 54 jaar oud.
Weet iemand al meer hierover ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
voodoodoll
Berichten: 96

#92 , 27 jan 2015 19:11

Vanaf minuut 6 gaat het in Villa Politica over die groep werklozen. Maar de info is ietwat conflicterend... In de Kamer heeft Minister Peeters het over 33% arbeidsongeschikt en in het persbericht van de Federale Regering gaat het over zware gehandicapten met minstens 66% arbeidsongeschiktheid. Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat er nog stééds een groep "tussen wal en schip" zal vallen. Ik heb hiervoor een mailtje gestuurd naar het Kabinet Peeters maar ik verwacht niet al te snel een antwoord.

Het enige dat jouw broer op dit moment kan doen indien z'n inschakelingsuitkering afgelopen is en niet verlengd kan worden door opnieuw een begeleiding aan te vragen bij de VDAB of GTB is naar het OCMW gaan en een leefloon aanvragen.

Maxkiekens
Berichten: 4

#93 , 28 jan 2015 11:27

Bedankt voor de snelle reactie.
Heeft minister Peeters ook iets gezegd van "niet toeleidbare" werkloze ?

Reclame

voodoodoll
Berichten: 96

#94 , 28 jan 2015 19:13

Heeft minister Peeters ook iets gezegd van "niet toeleidbare" werkloze ?
De juiste link voor de uitzending van Villa Politica van vorige week is nu http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... ca/2.37283" onclick="window.open(this.href);return false; Rond minuut 6 begint hier de interventie van meneer Vercamer waarop Minister Peeters antwoordt.
Mensen met ernstige beperking krijgen andere uitkering

Tot de groep mensen die hun inschakelingsuitkering verliezen behoren 1.185 mensen met een ernstige handicap die omwille van hun handicap (66% en meer) heel moeilijk werk kunnen vinden. Mensen met een beperking komen in aanmerking voor een verlenging van hun inschakelingsuitkering met twee jaar als ze minstens voor 33% arbeidsongeschikt zijn. Zij kunnen aanspraak maken op een MMPP-statuut (medische, fysieke of psychische beperking).

Een tweede voorwaarde luidt dat ze moeten meewerken aan een begeleidingstraject van de regionale arbeidsbemiddelingsdienst. “Die tweede voorwaarde ligt zeer moeilijk voor de mensen met een zware handicap,” zegt Vicepremier Kris Peeters. Om die reden komt deze groep dus niet in aanmerking voor een verlenging van de inschakelingsuitkering binnen het MMPP-statuut. “Dat betekent uiteraard niet dat we die mensen zonder inkomen zetten. Zij hebben recht op een vervangingsinkomen en op een integratie-uitkering.”
Bron: http://www.politics.be/persmededelingen/40436/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet toeleidbaar betekent dat de VDAB geen enkele mogelijkheid ziet om de werkzoekende nog van een gepaste begeleiding te voorzien via henzelf of GTB (of andere partners). Maar in dit geval gaat het dus over mensen die al erkend zijn door het FOD Sociale Zaken en zwaar gehandicapt zijn, daardoor maar maximum 1/3de verdienvermogen meer hebben en toch nog een inschakelingsuitkering ontvingen. Uiteraard is deze groep ook niet toeleidbaar, maar het is niet dezelfde categorie als diegenen die niet toeleidbaar zijn en tussen 33 en 66% arbeidsongeschiktheid vastgesteld door een dokter van de RVA hebben. Voor deze laatste groep is er bij mijn weten GEEN oplossing, alleen die van het OCMW en een leefloon.

Maxkiekens
Berichten: 4

#95 , 28 jan 2015 20:09

Goede avond
Bedankt voor dit duidelijk en volledig antwoord
Ik zal de info aan mijn broer bezorgen

demonen
Berichten: 247

#96 , 01 aug 2017 16:21

Vanaf 2020 komt er een nieuwe regeling voor werklozen die te fit zijn voor een ziekte-uitkering en niet sterk genoeg om mee te draaien in de mallemolen van het gewone arbeidscircuit. Want de huidige regeling is scherp: als je in een periode van twee jaar niet een vol jaar hebt gewerkt, krijg je geen uitkering meer.

Die regel is indertijd nog ingevoerd door Di Rupo, maar pas bij de uitvoering in januari 2015, bleek dat maar liefst 86.000 mensen er niet in slaagden om ook maar een jaar aan een stuk te werken. Die zijn intussen dus uit de werkloosheidsstatistieken verdwenen, op een kleine groep van 3.500 mensen na. Dat zijn degenen met een of andere medische of mentale beperking. Die hebben telkens weer uitstel gekregen. Van deze regering krijgen ze dat opnieuw, zo is tijdens het zomerakkoord beslist. In het totaal duurt dat uitstel dus al 8 jaar. Gelukkig staat in datzelfde zomerakkoord dat ze nu ook aan een oplossing willen werken. Dat hadden ze in 2012 ook al kunnen bedenken, maar goed, beter laat dan nooit.
Hiva, het onderzoeksinstituut voor werk en samenleving van de KU Leuven, heeft nog maar pas bestudeerd wat er moet gebeuren met deze mensen die tussen wal en schip vallen. Ze hebben ook de stelsels van andere landen bekeken en daaruit blijkt dat bijna overal de werkloosheid beperkt is in tijd. Een jaar, hooguit twee, daarna moet je je eigen boontjes doppen. Of stap je over naar een ander stelsel. We hebben gisteren een paar mensen opgebeld die indertijd in Brussel zijn gaan protesteren tegen het afschaffen van hun wachtgeld. “We zijn intussen invalide”, klonk het. Hun probleem is – zogezegd – opgelost. Wellicht hadden ze liever aangepast werk gehad, maar aangezien ook de beschutte werkplaatsen met wachtlijsten kampen, hebben ze dan maar zelf een oplossing bedacht en dat is ziek zijn.
We moeten gewoon toegeven dat er altijd mensen zijn die niet kunnen werken, maar dan is het natuurlijk belangrijk om te weten waarom. Ben je ziek? Dan heb je inderdaad recht op die uitkering, maar alleen als je dat echt bent. Wil je graag werken maar kan je geen gewone job aan? Ook dan moet je kansen krijgen en graag zo veel mogelijk. Dimitri uit Alken had er maar liefst 5.000 sollicitatiebrieven, een artikel in de krant én een bezoek aan minister Peeters in Brussel voor over, maar het is hem gelukt. Hij werkt in een beschutte werkplaats, is vrijwillig afwasser in een rusthuis en vlogt zelfs.
Een ziekteverzekering mag zeker nooit je enige uitweg zijn. Jezelf ziek verklaren omdat je anders zonder inkomen valt. Hoe vreemd is dat?

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170731_0299 ... emd-is-dat

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#97 , 07 aug 2017 22:09

Vanaf 2020 komt er een nieuwe regeling voor werklozen die te fit zijn voor een ziekte-uitkering en niet sterk genoeg om mee te draaien in de mallemolen van het gewone arbeidscircuit. Want de huidige regeling is scherp: als je in een periode van twee jaar niet een vol jaar hebt gewerkt, krijg je geen uitkering meer.
klopt niet.

carlits
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#98 , 24 aug 2017 00:33

Vanaf 2020 komt er een nieuwe regeling voor werklozen die te fit zijn voor een ziekte-uitkering en niet sterk genoeg om mee te draaien in de mallemolen van het gewone arbeidscircuit. Want de huidige regeling is scherp: als je in een periode van twee jaar niet een vol jaar hebt gewerkt, krijg je geen uitkering meer.
klopt niet.
Mag ik vragen wat hier niet aan klopt? Ik heb deze info namelijk ook gelezen. Hij staat zelfs op dhr Peeters zijn site

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#99 , 31 aug 2017 19:44

Het klopt niet dat je geen uitkering meer krijgt als je in een periode van 2 jaar niet een vol jaar gewerkt hebt. Werkloosheidsuitkering is in België in principe nog altijd eindeloos, op voorwaarde dat je werkt zoekt.

demonen
Berichten: 247

#100 , 02 sep 2017 09:17

Het klopt niet dat je geen uitkering meer krijgt als je in een periode van 2 jaar niet een vol jaar gewerkt hebt. Werkloosheidsuitkering is in België in principe nog altijd eindeloos, op voorwaarde dat je werkt zoekt.
In België worden jaarlijks vele 10-000den mensen geschorst van werkloosheidsuitkeringen!! Je kan hier niet eindeloos werkloos zijn, dat is een leugen!

Bij de uitvoering van de wet die bepaalt dat je in een periode van twee jaar niet een vol jaar hebt gewerkt, krijg je geen uitkering meer.
in januari 2015, bleek dat maar liefst 86.000 mensen er niet in slaagden om ook maar een jaar aan een stuk te werken. Die zijn intussen dus uit de werkloosheidsstatistieken verdwenen op een kleine groep van 3.500 mensen na. Dat zijn degenen met een of andere medische of mentale beperking.
Tel daar nog eens de schoolverlaters bij die geen toegang krijgen tot de werkloosheidsuitkering!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170731_0299 ... emd-is-dat


Vanaf 2018 dreigen er sneller sancties te komen voor werkzoekenden die een jobaanbod van de VDAB weigeren. Vanaf dan zal de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst niet alleen rekening houden met het vorige beroep, maar ook met de 'competenties'. Dat melden de kranten van Mediahuis vandaag.

http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature ... eren.dhtml


In België worden sedert de jaren '70 miljoenen !! werklozen verstopt in vervroegde uittredingen (brugpensioen, vervroegd pensioen, thuis blijven maar betaald krijgen, ...), in ziekteuitkeringen en gesubsidieerde jobs die meestal zinloos zijn en geen economische meerwaarde hebbben!
Volgens de NBB worden vandaag 8 op de 10 jobs GESUBSIDIEERD!!!
Wij hebben geen werklozenprobleem maar een gebrek aan jobs in de privésector!
Het is een verbijsterend cijfer in het recente verslag van de Nationale Bank: acht van de tien banen die tussen 2000 en 2013 in ons land werden gecreëerd, zijn hoofdzakelijk met overheidsmiddelen gefinancierd.
Je hebt 2 soorten werklozen : de ene heeft een lange politieke arm en de andere niet. De ene krijgt een exuberant pensioen voor meestal nutteloze bezigheden en de andere krijgt na 35 jaar welvaartcreatie en sluiting de dreiging zijn werkloosheidsuitkering te zien verminderen of schorsen en een pensioen dat gebruikelijk is in derde wereldlanden omdat hij moet gestraft worden. Zijn misdaad? Hij kan de bevoorrechte groep niet meer voederen!

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#101 , 02 sep 2017 09:40


Je kan hier niet eindeloos werkloos zijn, dat is een leugen!

Bij mijn dagelijkse café bezoek kom ik er toch dagelijks tegen die al vele jaren werkloos zijn, die leven dan van den dauw ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

demonen
Berichten: 247

#102 , 02 sep 2017 11:11

Bij mijn dagelijkse café bezoek kom ik er toch dagelijks tegen die al vele jaren werkloos zijn, die leven dan van den dauw ?
Ik ken advocaten die arm zijn en op café's mensen afzuipen en hun poef niet betalen en ik ken 1 werkloze die in één van de duurste villa's van onze gemeente woont en met een Rolls Royce rijdt met een glazen doodskop zichtbaar op het dashboard. Het krijgen van een werkloosheidsuitkering is niet gerelateerd aan uw vermogenstoestand!

Cheetah
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#103 , 20 sep 2017 18:11

Het klopt niet dat je geen uitkering meer krijgt als je in een periode van 2 jaar niet een vol jaar gewerkt hebt. Werkloosheidsuitkering is in België in principe nog altijd eindeloos, op voorwaarde dat je werkt zoekt.
Volgens mij heeft demonen het hier over de inschakelingsuitkering (vroegere wachtuitkering), welke inderdaad door de regering Di Rupo werd beperkt in de tijd tot 36 maanden. Enkel voor werkzoekenden met een mentale, medische of psychiatrische problematiek (MMPP) wordt deze periode verlengd met 3 jaar.

Terug naar “Werkloosheid”