Uitnodiging verhoor controle RVA

Jasmyn
Topic Starter

Uitnodiging verhoor controle RVA

#1 , 24 jun 2012 01:36

Goedenavond beste leden,

Volgende week donderdag moet wij beiden op dezelfde dag (met 3 uur tussen) op een verhoor van de RVA controleur komen.
Het betreft de gezinstoestand.

Ik heb de brief pas vandaag (zaterdag) gelezen en mijne frank viel niet direct. :oops:

Even in kort de situatie:

Twee jaar geleden zijn we beiden gaan samenwonen.
Op dat moment waren we beiden werkloos, maar mijn partner had een sanctie gekregen van 12 weken (niet ingaan op een vdab uitnodiging).
Ik ben toen naar de vakbond gegaan en heb mijn gezinstoestand naar samenwonend laten veranderen (was voorheen alleenstaand voor beiden).
Bij de rubriek van partner heb ik ingevuld (of hebben zij ingevuld) "Werkloos".

Ik ontving mijn uitkering en na de sanctie mijn partner de hare.
Ik heb een brief van de vakbond (2x) gekregen waarop stond of mij gezinstoestand veranderd was.....
Volgens mij niet, immers we wonen samen en beide werkloos.
Niets veranderd dus.

Naar aanleiding van die brief van de dienst controle, ben ik wat gaan surfen op het net.
En wat blijkt ? Ik ben dus in overtreding :shock: :shock:
Ik werd uitbetaald als gezinshoofd en mijn partner als alleenstaande en dit gedurende twee jaar.

Je kan begrijpen dat de schrik me op het hart ligt en ik in alle staten ben.
Ik ga dus in elk geval maandagmorgend naar de vakbond, maar weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Ben ik nu samenwonend met beide een uitkering of gezinshoofd wat betekend dat mijn partner zijn uitkering laat vallen?
Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn tov de RVA (controlleur)?

Ik ben echt radeloos en ik besef dat ik door mijn eigen naiviteit in de problemen ben geraakt.
Kan ik dit nog rechttrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 jun 2012 09:28

Ik vrees, of eigenlijk, ben zeker, dat je verhaal van naïviteit niet geloofd zal worden. Je zal door de RVA verondersteld worden van te weten dat, eens je partner een inkomen kreeg, jouw eigen inkomen terug zakte. Zeker als je beide jarenlang werkloos was.

Rechttrekken kan nu niet meer, gezien de je uitgenodigd bent ter controle. Indien klopt wat je zegt, zal je sowieso moeten 'rechttrekken' wat je teveel gekregen heeft (terugbetaling dus, eventueel via afbetaling) én kan je daarnaast beide een sanctie (=geen uitkering) verwachten wegens de niet correcte aangifte van jullie gezinstoestand. Dit kan in theorie een sanctie zijn tussen de 4 en de 52 weken, eventueel gedeeltelijk met uitstel. Bij financiële problemen kunnen jullie nog terecht bij het OCMW voor een leefloon gedurende de sanctie.

Ervaring leert me dat een sanctie van 13 weken gebruikelijk is voor dergelijke zaken. Vorige sancties kunnen eventueel verzwarend werken.

Jasmyn
Topic Starter

#3 , 24 jun 2012 13:32

Hoi JPV,
Vooreerst, dank je voor je snelle antwoord.

Ik ben 52 jaar, heb 30 jaar gewerkt, ben 2 jaar werkloos, nooit een sanctie ontvangen.
Steeds op alle uitnodigingen ingegaan en zelfs een VDAB cursus met positief gevolg afgelegd.

Mijn partner was op dat moment slechts 6 maand werkloos.

We huren een studio van €600 (nee géén luxestudio) 25m2 + €136 electra en gas.. Dat is samen €736.
Hoe wij dan moeten leven van €936 /maand weet ik niet. Laat staan aan afbetalingen denken. :(

Moet ik nu maandag mijn gezinstoestand alsnog veranderen of heeft dit geen zin meer?
En als ik het alsnog moet veranderen: als gezinshoofd ? (waarbij mijn partner verzaakt aan haar uitkering) of beide trekkend?

Reclame

JPV

#4 , 24 jun 2012 13:40

Vraag dit even na aan jullie vakbond, kan afhangen van jullie huidige uitkeringen (en ook het referteloon en de prestaties waarop het baseerd is).

Sowieso heb je minstens recht op meer dan 936 euro als werkloosheidsuitkering, tijdens de sanctie kan dit natuurlijk wel zakken tot leefloon. RVA is relatief soepel qua afbetalingen (renteloos).

Jasmyn
Topic Starter

#5 , 24 jun 2012 13:46

Die €936 is het leefloon van OCMW voor samenwonende.

Hartelijk dank, JPV

Artis

#6 , 26 jun 2012 13:08

Die €936 is het leefloon van OCMW voor samenwonende.

Hartelijk dank, JPV
correctie: als jullie beiden geschorst worden, kunnen jullie beiden apart (eventueel) aanspraak maken op het leefloon als samenwonende van elk € 523,74. Zonder kinderen ziet het OCMW dat als 2 dossiers.
Tesamen komt dat dan neer € 1047,48.

Terug naar “Werkloosheid”