Recht op werkloosheidsuitkeringen ?

thetruthhurts
Topic Starter

Recht op werkloosheidsuitkeringen ?

#1 , 18 jun 2012 03:49

Beste leden

Ik heb in in het najaar van 2011 samen met twee vennoten een mediaproductie bedrijf opgericht en alle drie waren wij zaakvoerders van het BVBA. Ik stond ook borg samen met hun voor een lening van 30 000 euro voor de aankoop van materiaal.
Normaal gezien ging ik een project uitvoeren waarvoor een van hun ouders geldschieter zou zijn maar die krabbelde dan terug. Er werd mij een maandelijkse uitbetaling beloofd en na drie maanden zagen en klagen heb ik dan een miezerige 1400 euro gestort gekregen. Er werd mij dan beloofd dat ik maandelijks een storting ging krijgen op mijn rekening vanaf januari 2012 maar na januari heb ik niks ontvangen en heb ik ze nog een maand de tijd te geven maar geen storting. Mijn vennoten woonden in een andere stad die niet zo dicht bij de deur lag en mijn oproepen werden vaak genegeerd. Ik heb dan besloten om uit het bedrijf te stappen wat tegen hun zin was omdat ze dan met twee waren om de borg af te betalen etc...
Ik heb in hun verleden moeten vissen om een paar zaken te weten komen en heb die tegen hun gebruikt om dan toch uit het bedrijf ontslagen te kunnen worden. Eind mei is mijn ontslag gepubliceerd in het staatsblad en twee weken later is mijn borg bij de bank geschrapt. Aangezien ik niks verdiend heb werd mijn ontslag zogezegd eind december 2011 goedgekeurd door een afstempeling van de Kamer van Koophandel eind mei. Ik heb mij binnen de 8 dagen terug ingeschreven bij de VDAB. Mijn boekhouder vertelde mij dat ik de maanden januari tot nu aan werkloosheidsuitkeringen kon opvragen omdat ik letterlijk niks heb verdiend en een berg facturen (o.a. sociale kas , gsm factuur , persoonlijke lening , etc...) nog moet betalen. Ik ben hierna bij de ABVV geweest om alle nodige documenten voor de aanvraag bij de RVA in te dienen en die zijn nu ingediend. Ik heb zelf mogen vernemen dat de RVA liever nee zegt dan ja en dat de ABVV eigenlijk blindelings hun uitspraak volgt. Als je dan aandringt om toch nog een poging te doen voor een nieuwe aanvraag wordt je heel dikwijls als "brutaal" bestempeld en krijg je altijd hetzelfde te horen "mijnheer , wij kunnen hier niks aandoen ... het is de beslissing van de RVA". Om zo'n scenario te voorkomen zou ik hier eens willen horen wat de RVA als mogelijke redenen zou kunnen geven om de werkloosheidsuitkeringen toch niet uit te betalen zodat ik mij hier eventueel al op kan voorbereiden en dit kan tegenspreken.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jun 2012 10:11

boekhouders, je zou er een kop van krijgen... spreken over zaken waar ze niet 't is eigenlijk heel simpel: als je zaakvoerder bent van een bvba kan je géén werkloosheidsuitkeringen krijgen. Sowieso zal jij niks kunnen krijgen, gezien je vanaf januari tot mei al niet ingeschreven was als werkzoekende, noch bewijzen van het werk zoeken kan aantonen. Dus eigenlijk 3 redenen waarom je in principe nooit uitkeringen kan krijgen.

Even de 3 redenen overlopen en de mogelijke uitwegen:
- zaakvoerder van bvba: als je kan bewijzen dat je daar effectief niks gedaan hebt, het zaakvoerderschap van de bvba onbezoldigd was én die job ook quasi niet kon uitvoeren is er een uitzondering mogelijk. Mij lijkt dit in deze onmogelijk, gezien je vroeger geld kreeg, je in staat bent om dat werk uit te voeren én wss effectief iets gedaan hebt (al is het maar contacten met potentiële klanten)
- niet-ingeschreven als werkzoekende: enkel uitweg mogelijk mits overmacht. Zelfstandig izjn is géén overmacht
- geen werk zoeken: tenzij je nog redelijk wat bewijzen van werk zoeken kan tonen, kan je geen wlh krijgen, gezien je, om wlh te krijgen, op z'n minst werkzoekend moet zijn.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”