opvragen alimentatiebewijzen

patje161265
Topic Starter

opvragen alimentatiebewijzen

#1 , 07 mei 2012 18:27

Vooraleer ik mijn verhaal hier doe zit ik met een andere vraag of bedenking.

Ik vraag me af welk KB of wetsartikel de RVA de bevoegdheid geeft om betalingsbewijzen van alimentatie op te vragen. Ik dacht dat dat enkel de rechtbank (vredegrecht of correctionele rechtbanki) dat kan. RVA betekent Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en is zodoende geen rechtbank. Als je bij je aangifte een fotokopie van je akte EOT wat een vonnis is toevoegd waarin alimentatiebetaling vermeld staat, moet het voor de RVA duidelijk zijn dat betreffende persoon alimentatie moet betalen zodoende dat de betreffende persoon recht heeft uitkering als gezinshoofd.

Ik vraag me af of betalingsbewijzen niet ergens onder privacywet vallen. Ik heb heel het internet afgesurfd ivm betalingsbewijzen opgevraagd door de RVA en nergens vind ik er iets van terug. OIOk heb ik het eens met de vakbond over gehad maar zij geven mij ook geen antwoord betreffend KB of wet van dat jaar ivm de bevoegdheid van RVA om betalingsbewijzen op te vragen

Dus daarom deze vraag hier, en ik benieuwd naar het antwoord want ik heb zo het gevoel dat RVA meer macht gebruikt dan ze eigenlijk mogen en dat bijna iedereen benauwd is van de RVA of om ze tegen te spreken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 mei 2012 19:54

KB 25/11/1991: Artikel 110

Onder werknemer met gezinslast (1) wordt verstaan de werknemer die :
KB art. 59quinquies §6 2e lid 1° - 59sexies §6 1e lid 2° - 130bis
1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt (2) ; in dat geval wordt geen rekening gehouden met het al dan niet bestaan van inkomens in hoofde van andere personen met wie de werknemer samenwoont;
MB art. 59 tot 61
2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend (3) samenwoont met :
MB art. 59 tot 61
a) één of meerdere kinderen, op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één ervan (4) of dat geen onder hen over beroeps- of vervangingsinkomens beschikt;
KB 131septies/1 §§ 1 en 5 MB art. 62 1e lid
b) één of meerdere kinderen en andere bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad (5) , op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één van die kinderen en dat de andere bloed- of aanverwanten noch over beroeps- noch over vervangingsinkomens beschikken;
MB art. 62
c) één of meerdere bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad, die noch over beroeps-, noch over vervangingsinkomens beschikken;
MB art. 62
[3° alleen woont en effectief (6) onderhoudsuitkeringen betaalt (7):
a) op grond van een rechterlijke beslissing; (8)

b) op grond van een notariële akte in het kader van een procedure tot echtscheiding door onderlinge toestemming of van een scheiding van tafel en bed;

c) (9) op grond van een notariële akte ten voordele van zijn kind, hetzij aan de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, hetzij aan het meerderjarig kind, indien de staat van behoeftigheid voortduurt. (KB 24.1.2002 – BS 5.2 – IW 1.3)]

---

daaruit blijkt dat nérgens de RVA de bevoegdheid heeft of claimt om betalingsbewijzen op te vragen. Ze kennen enkel de code A (gezinshoofd) toe als je een bewijs kan leveren van het betalen van dat onderhoudsgeld. Doe je dat niet of wil je dat niet, dan heb je code B (samenwonend) of N (alleenstaand).

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”