Verhuis naar ander gewest

yvesderidder
Topic Starter

Verhuis naar ander gewest

#1 , 11 apr 2012 22:29

Indien ik verhuis naar een ander gewest terwijl ik volledige werkloosheidsuitkering geniet moet mijn dossier dan opnieuw goedgekeurd worden door de rva van betreffend gewest of volgt er een automatische overdracht? (uitbetalingsinstelling is hvw)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 apr 2012 22:57

rva is een federale dienst
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 12 apr 2012 08:58

Er is een automatische overdracht en beslissingen uit het verleden kunnen niet zomaar genegeerd worden. Wel kunnen nieuwe onderzoeken aanleiding geven tot nieuwe beslissingen.

Voorbeeld (uit het verleden, dit is ondertussen nationaal rechtgetrokken):
Euphony (naam mag gegeven worden, gezien het geen aanklacht tegen hen betreft, enkel als voorbeeld gegeven) is een bedrijf waarbij zelfstandigen meestal in bijberoep op zoek gaan naar klanten. Dit mogen ze van Euphony niet doen door van huis naar huis te bellen.

De RVA in Limburg had geoordeeld dat Euphony echter dit toch toeliet/aanmoedigde/dat de zelfstnadigen dit zelf deden en gezien leuren (=huis aan huis verkoop) een verboden bijberoep is voor een werkloze, werd een persoon met zo'n bijberoep de toegang tot de werkloosheid dus verboden.
De RVA in Aalst (geen idee welk gebied) oordeelde dat dit géén probleem was.

Toen ik bij RVA in een regio West-Vlaanderen zo'n situatie had en de RVA schermde met het oordeel in Limburg, kwam ik af met de situatie in Aalst. Uiteindelijk is een nationale ruling gekomen en mag Euphony sindsdien zonder discussie als bijberoep. (ik kan even Aalst & Limburg met elkaar verwarren, voor de rest is de situatie exact zoals beschreven).

Het kan dus zijn dat bij herziening van uw dossier bepaalde zaken opnieuw bekeken worden. Dit kan echter wel enkel effect hebben in de toekomst én men zal dit niet zomaar doen. Bepaalde zaken worden in bepaalde RVA-kantoren echter soepeler bekeken dan in andere kantoren.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”