gehuwd en leefloon aanvragen?

vocht
Topic Starter

gehuwd en leefloon aanvragen?

#1 , 11 apr 2012 14:55

zoals sommige weten heb ik het erg moeilijk deze tijden.
we gaan scheiden en hebben 2 kindjes. nu is het zo dat ik niet werk en geen uitkeringen ontvang. ik ben ook zwanger.
mijn man verdiend 2400 bruto. het probleem is dat hij mij niks meer geeft om iets te kopen of wat dan ook. ik heb enkel het kindergeld als inkomsten 250 euro p/maand. ik zou nu graag iets willen huren maar heb geen geld. welke stappen moet ik ondernemen om een leefloon te kunnen krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2012 16:28

Inderdaad naar OCMW gaan en van daaruit (sociale dienst) verder zien wat kan.

Mariette

#3 , 11 apr 2012 16:36

Heeft men als gehuwd persoon geen onderhoudsplicht tegenover de andere partner zolang men samen woont?

Reclame

vocht
Topic Starter

#4 , 11 apr 2012 16:39

Inderdaad naar OCMW gaan en van daaruit (sociale dienst) verder zien wat kan.
heb morgen een afspraak bij het ocmw.
is het zo dat ze gaan zeggen dat ik pad recht op een leefloon heb wanneer ik de echtscheiding heb ingezet en niet meer woon bij mijn man? ik wil wel weg maar kan nergens terecht. ook heb ik gehoord dat het ocmw naar de vrederechter kan stappen zodat mijn man een verbod krijgt op het huis en zodat ik er in kan wonen met de kinderen. maar dan denk ik weer: hoe kan ik het huurgeld betalen? want neem aan dat hij alimentatiegeld pas gaat betalen als de scheiding uitgesproken word? wie weet ongeveer hoeveel dat gaat zijn. zijn inkomen is 2400 bruto. 2 kinderen en ik ben werkzoekende zonder inkomen

vocht
Topic Starter

#5 , 11 apr 2012 19:48

nog een probleem: hij wilt mij niet onderhouden zegt em. ook geen huur betalen. ik moet maarr zelfvzien te redden. hij woont nu bij zijn broer. ik kan de huur niet betalen omdat ik tenlaste ben van hem!

JPV

#6 , 12 apr 2012 09:26

Je bent niet ten laste van hem, dat kan niet meer (tenizj voor mutualiteit). Je staat op je eigen benen en kan via het OCMW eventueel een leefloon krijgen. Via de echtscheiding kan je dan wel een onderhoudsgeld en eventueel alimentatiegeld krijgen, bij m'n weten al vlug na het begin van de echtscheiding.

OCMW zal natuurlijk wel voorwaarden opleggen, waarschijnlijk zal je tewerkgesteld worden via Art. 60 tot je terug je rechten opgebouwd hebt.

vocht
Topic Starter

#7 , 12 apr 2012 10:08

en dat huis dan? dat is veel te duur om alleen huur te betalen

JPV

#8 , 12 apr 2012 11:39

Je zal een kleinere woning of een sociale woning moeten aanvragen of eventueel een tussenkomst van OCMW in de huur. Wacht hiervoor echter op het advies van het OCMW en maak dat je je huurovereenkomst mee hebt naar het OCMW. Zij kunnen dan kijken hoe je de woning eventueel kan opzeggen.

Mariette

#9 , 12 apr 2012 11:40

U bent Nederlandse?
Is het niet zo dat Europese inwoners geen recht hebben op OCMW ondersteuning, en terug naar - in dit geval Nederland - moeten indien ze zelf geen inkomsten meer hebben?

JPV

#10 , 12 apr 2012 11:46

heeft er niks mee te maken, ze woont hier en heeft hier gewerkt, ze moet NIET naar Nederland terug.

vocht
Topic Starter

#11 , 12 apr 2012 19:14

die meneer van het ocmw zei dat ik een voorlopige Ekaart heb id pad enn wanneer ik steun trek dit kan vervallen. de id kaart

JPV

#12 , 12 apr 2012 20:39

Dit kan vervallen indien je niet werkzoekend bent. Anders is dit onder normale omstandigheden niet van toepassing.

vocht
Topic Starter

#13 , 12 apr 2012 21:07

Dit kan vervallen indien je niet werkzoekend bent. Anders is dit onder normale omstandigheden niet van toepassing.
hoi

stel dat ik niet werkzoekend ben maar gewoon.huisvrouw ben. vervalt zijn recht op vetblijf ook op die van me partner? hij werkt wel

JPV

#14 , 12 apr 2012 21:25

jamaar... geef nu eens duidelijk je situatie: je hebt nu een partner? Welke nationaliteit heeft die partner? Wat is zijn verblijfsstatuut? Van wie is het kind in aantocht? Hoe lang ben je zwanger? Van wie zijn de andere kinderen? Met wie woon je momenteel samen, met wie wil je samenwonen, ...

En als je niet werkbereid bent, is de kans een héél stuk groter dat je niet lang met een uitkering van het OCMW zal zitten. Net zoals een gewone inwoner van België.

Mariette

#15 , 12 apr 2012 21:55

Ik meende dat een Europeaan na drie maanden zonder werk in een europees land, gewoon terug naar huis moest. Mevrouw heeft nooit gewerkt in Belgie en is Nederlandse. Ik neem aan dat ze dan met haar kinderen een uitkering kan ontvangen in Nederland.

Haar huwelijk met de illegale mijnheer dat hier in Belgie wèl maar in Nederland dus niet wordt geaccepteerd wordt ontbonden.
dus waarom zou mevrouw die Nederlandse is, in Belgie nog kunnen rekenen op OCMW? Dat was mijn standpunt.

Men noemt dit de Belgie-route dacht ik: in Nederland had mevrouw een minimaal inkomen moeten kunnen aantonen alvorens met mijnheer te kunnen huwen. Ze zijn dus gehuwd in Marokko en in Belgique wordt dit wèl aanvaard, ook als mevrouw geen minimaal inkomen heeft om mijnheer te kunnen importeren;

soit. ze zijn gehuwd, mijnheer wordt... belg? nederlander?

nu gaan ze scheiden, dus waarom zou mevrouw niet in Nederland haar rechten kunnen opeisen? Ik denk dat ze meer rechten heeft als Nederlands staatsburger dan als vreemdelinge in Belgie?

Terug naar “Werkloosheid”