aangestelde gerechtsdokter

subibabe
Topic Starter
Berichten: 3

aangestelde gerechtsdokter

#1 , 07 mar 2012 21:45

goedenavond,

ik heb een gerechtsprocedure lopen voor toekenning 33%. De aangestelde RVA dokter heeft mij 25% gegeven en ik was het hier niet mee eens, dus heb ik via de vakbond een gerechtsprocedure opgestart. Die heeft een andere dokter aangesteld. Ik ben daar vorige week naartoe geweest en nu blijkt dat de RVA dokter daar ook aanwezig was tijdens het onderzoek en dat hij nog blijven zitten is nadat ik buiten gegaan ben. Voor mij komt dit over als onder één hoedje spelen! Dit is toch helemaal niet objectief zo. Ik was helemaal ondersteboven en heb helemaal geen vragen gesteld. Ik had er helemaal geen goed gevoel bij. Nu wou ik vragen of dit normaal is dat die dokter daar ook aanwezig was. En wat kan ik hier nog tegen doen.
Ik heb borstkanker en heb blijvende lymfedrainage nodig, zit dus 2x per week bij de kinesiste, en dan nog gaat het niet de hele week goed. Ik doe 15.5 pwa werk per week in de gemeenteschool en dit gaat redelijk. Als ik pijn heb, kan ik tussen de morgend en de middag shift rusten. Dit werk moet toch ook gebeuren maar toch roepen ze me voor allerlei vacatures op.
Soms voel ik mij zo onbegrepen en heb ik het gevoel dat ze helemaal niet luisteren. Ik heb al heel mijn leven handenarbeid gedaan en vind het echt kloten dat ik nu zo gestraft wordt nadat ik iets tegenkom waar ik helemaal niet om gevraagd heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mar 2012 09:11

Dat is helemaal normaal. Net zoals jij het recht had om een dokter mee te nemen, die eventueel ook vooraf het dossier nog eens kon inkijken en argumenten kon aanbrengen waarop er gelet moest worden, kan de RVA dit ook.

Het argument van je PWA-werk is begrijpelijk, maar PWA-werk wordt niet als volwaardig werk beschouwd en daarom wordt je effectief nog opgeropen om werk te zoeken, omdat je die 33% niet hebt.

Zou je die 33% wél hebben, dan kan men je niet oproepen indien je 180 uur / 6 maand PWA doet.

subibabe
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 mar 2012 20:28

nu ben ik toch wel wat gerustgesteld dat dit normaal is. Ik kan nu niet anders doen dan de uitspraak afwachten. Oncologe had vorig jaar al gezegt om mij op de ziekenkas te zetten maar ik ben veel te blij met mijn pwa werk en zo ben ik nog onder de mensen en voel mij nog nuttig. Ik zie mij helemaal nog niet thuis zitten. ik wacht af en zie wel wat er komt, 20 maart terug op controle bij de oncologe en horen wat ze te zeggen heeft. Misschien dat het verslag van haar toch nog een doorslag geeft.

Reclame

delady
Berichten: 547

#4 , 08 mar 2012 23:11

eerst en vooral veel sterkte in je strijd die je voert
ivm 33%, ik ben 5x afgekeurd door dezelfde rva-dr,
heb je eenmaal ene gekozen moet je blijven bij die gaan
na 4de keer, ook voor gerechtsarts gekomen, die zei blijvend 33% maar rva-pipo ging in tegenberoep en het was naar de vaantjes
ik, heb cvs, fibromualgie, artrose, pds en beland regelmatig in het ziekenhuis, operaties monden altijd uit in heropname wegens hevige pijnen en dan helpt zelfs morfinepleisters en oxynorm niet...
daarom raadde gerechtsarts me aan cvs,fibromyalgie te laten vastellen in een erkend referentiecentrum(door riziv) en dit had ik ook laten doen maar omdat alles laat binnenkwam, werd me aangeraden een 5de aanvraag te doen en dan hoor je dit van de pipo:
cvs?da's die nieuwe ziekte die die dr's in leuven hebben uitgevonden...
fibromyalgie?ik heb geen fibro-patienten, je moet alleen maar een klik in je hoofd maken...
artrose?maar mevrouw, iedereen heeft wel artrose...
veelvuldige ontstekingen?vermageren mevrouw, dan hebt u er geen last meer van...

inmiddels ben ik al voor de 2de keer door vdab niet toeleidbaar tot werken verklaard
en 2x werd ik positief bevonden bij oproep zoekgedrag door rva
alleen...die pipo ziet dat niet...
moet ik vermelden dat ik wéér eens op de ziekenkas sta en waarschijnlijk wéér een operatie moet ondergaan...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 mar 2012 21:22

eerst en vooral veel sterkte in je strijd die je voert
ivm 33%, ik ben 5x afgekeurd door dezelfde rva-dr,
heb je eenmaal ene gekozen moet je blijven bij die gaan
ik heb u al gezegd dat dit niet klopt.

delady
Berichten: 547

#6 , 11 mar 2012 15:53

excuseer als ik dadelijk een andere mocht kiezen, had ik het dadelijk gedaan maar het was het plaatselijk rva-kantoor wat dit beweerde

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 mar 2012 19:31

Het RVA-kantoor dient een lijst door te sturen waarop meerdere dokters staan, waaruit u kan kiezen. Dit staat zo standaard vermeld in de modelbrief (tenzij het een opvolgonderzoek betreft, wat in uw geval niet kan).

delady
Berichten: 547

#8 , 28 mar 2012 01:58

zij(rva) blijft beweren dat als je eenmaal een dr uit die lijst hebt gekozen, dat je dan naar dezelfde moet blijven terug gaan

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 28 mar 2012 07:02

Klopt NIET. Uit RVA doc 081969/5 gepubliceerd op 20/05/2011:


3. Hoe iemand uitnodigen voor een medisch onderzoek?

Stap 1: de uitnodigingsbrief opmaken
De uitnodiging om zich aan een medisch onderzoek bij een erkende geneesheer te onderwerpen, wordt opgemaakt aan de hand van een modelbrief (glossary N14101 voor Nederlandstaligen, F14101 voor Franstaligen, G14101 voor Duitstaligen). De inhoud van deze brief hangt af van de reglementaire bepaling waarop de aanvraag tot medisch onderzoek gebaseerd is.
Deze brief:
verzoekt de werkloze een geneesheer te kiezen uit de bijgevoegde lijst van erkende geneesheren en onmiddellijk contact met deze op te nemen teneinde een datum voor het medisch onderzoek te bepalen. Indien de gekozen geneesheer niet in staat is om snel een afspraak te maken, wordt de werkloze verzocht een andere geneesheer te contacteren die voorkomt op de lijst;
gezien je een keuzemogelijkheid moet hebben, moet er meer dan 1 dokter zijn.

delady
Berichten: 547

#10 , 28 mar 2012 09:35

dank u, dan zullen we voor de 6de keer ga als ik terug op de dop sta want volgende week weer operatie, dus nog niet voor vandaag

subibabe
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 24 apr 2012 14:15

ik heb de eerste bevinding van de gerechtsdokter toegekregen maar blijkbaar is ze niet echt duidelijk want mijn advocaat vraagt toelichting van mijn arts.
Haar bevinding is: op de datum dat ik bij de eerste controledokter geweest ben dat ik geen recht heb op 33%, maar vanaf 1 januari 2012 wel een erkenning heb van 33% voor een periode van 2 jaar, en dat ik alleen nog in aanmerking kom voor vacature's als toezicht, voorbewaking, busbegeleiding of administratieve taken. Geen jobs waarbij ik mijn linkerarm mee moet belasten. Mijn advocaat zegt dat ze niet duidelijk is volgens de wettelijke voorschriften en dat ik naar mijn behandelende arts moet gaan voor argumenten. ik begrijp dit niet helemaal zo goed. Ze heeft naar mijn's inzien goed gehandeld, ze heeft de controlearts niet in diskrediet gebracht maar ze heeft ook gezien dat ik wel degelijk mijn linkerarm niet kan belasten en ja het is juist dat ik vorig jaar niet zoals nu steeds 2 keer per week naar kiné moest, dus in dat opzicht is er achteruitgang, ook neem ik pijnstillers bij sinds nieuwjaar, vorig jaar ook al maar alleen maar sporadisch als het echt niet goed ging maar ik merk dat deze periodes steeds korter op elkaar komen. Dus stap ik vanavond met mijn papieren naar mijn huisarts en hoop dat hij weet wat nu op zijn verslag moet schrijven, wat dan wel ovreeenkomt met de wettelijke voorschriften. ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta en dat ik niets hoef te vrezen, ik vraag alleen een erkenning van pijn probleem een een gepaste job.
ik wou nog even zeggen dat het mij ook zo verlopen is met de keuze van de controlearts. Als je de aanvraag doet dan krijg je een lijst met dokters waar je uit mag kiezen maar eens je gekozen hebt, mag je niet meer veranderen en de tweede keer dat ik de aanvraag deed was er zelf geen keuzelijst meer bij.

Gebruiker34
Berichten: 334

#12 , 24 apr 2012 17:16

ik heb de eerste bevinding van de gerechtsdokter toegekregen maar blijkbaar is ze niet echt duidelijk want mijn advocaat vraagt toelichting van mijn arts.
Haar bevinding is: op de datum dat ik bij de eerste controledokter geweest ben dat ik geen recht heb op 33%, maar vanaf 1 januari 2012 wel een erkenning heb van 33% voor een periode van 2 jaar, en dat ik alleen nog in aanmerking kom voor vacature's als toezicht, voorbewaking, busbegeleiding of administratieve taken. Geen jobs waarbij ik mijn linkerarm mee moet belasten. Mijn advocaat zegt dat ze niet duidelijk is volgens de wettelijke voorschriften en dat ik naar mijn behandelende arts moet gaan voor argumenten. ik begrijp dit niet helemaal zo goed. Ze heeft naar mijn's inzien goed gehandeld, ze heeft de controlearts niet in diskrediet gebracht maar ze heeft ook gezien dat ik wel degelijk mijn linkerarm niet kan belasten en ja het is juist dat ik vorig jaar niet zoals nu steeds 2 keer per week naar kiné moest, dus in dat opzicht is er achteruitgang, ook neem ik pijnstillers bij sinds nieuwjaar, vorig jaar ook al maar alleen maar sporadisch als het echt niet goed ging maar ik merk dat deze periodes steeds korter op elkaar komen. Dus stap ik vanavond met mijn papieren naar mijn huisarts en hoop dat hij weet wat nu op zijn verslag moet schrijven, wat dan wel ovreeenkomt met de wettelijke voorschriften. ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta en dat ik niets hoef te vrezen, ik vraag alleen een erkenning van pijn probleem een een gepaste job.
ik wou nog even zeggen dat het mij ook zo verlopen is met de keuze van de controlearts. Als je de aanvraag doet dan krijg je een lijst met dokters waar je uit mag kiezen maar eens je gekozen hebt, mag je niet meer veranderen en de tweede keer dat ik de aanvraag deed was er zelf geen keuzelijst meer bij.
Wanneer er sprake is van ontsteking, kan kiné onsteking bevorderen. Ook periodiek onderzoek van de arm met röntgenstralen kan onsteking bevorderen en/of uitlokken, wat een verdere destructie van de armstructuren tot gevolg kan hebben, waardoor m'n genoodzaakt wordt meer pijnstiller te slikken die op hun beurt weer voor bijkomende pijn en ongemak zorgen.

Terug naar “Werkloosheid”