Eerst stempelen en daarna op ziekte vallen??

rapaic1975
Topic Starter

Eerst stempelen en daarna op ziekte vallen??

#1 , 05 jan 2012 21:12

Hallo,

Ik heb een probleem waar ik de oplossing niet van weet en vind en daardoor hier mijn vraag.

even de situatie schetsen. Ben 36j./samenwonend en heb 16j. gewerkt maar op 29/ maart 2011 ontslag gekregen waardoor ik nu 9 maanden stempel en dus recht heb op een vij hoge uitkering(ong. 1250€ gedurende 12 maand). Spijtig genoeg lijd ik aan een chronische aandoening waardoor ik 5 maand moet rusten van mijn dokter.
Mijn vraag nu: Wat als ik na mijn 5 maanden ziektekas terug moet gaan stempelen. Ben ik dan 9+5 maanden aan het stempelen waardoor ik in een lagere schijf terecht kom of telt ziekte niet bij de stempelperiode waardoor ik dus nog in mijn vorige schijf van het stempelen terecht kom.(nog steeds die 1250€)
en dan nog één vraagje: Is er een groot verschil tussen mijn stempelgeld en de ziektevergoeding die ik ga ontvangen.

alvast bedankt en goeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 07 jan 2012 10:49

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem gehad en de situatie voorgelegd aan de vakbond ACV.
Hun antwoord:
"Financieel zit er (het eerste half jaar van ziekte) geen verschil tussen de ziekte-uitkering en de werkloosheid, voor mensen die ziek worden terwijl ze werkloos zijn.
De vergoedingsperiodes verlopen precies hetzelfde, de datum vanaf wanneer u eventueel in een 3e vergoedingsperiode valt schuift niet op."
maw die 5 maanden ziekte tellen dus mee als een soort werkloosheidsperiode.
En
nog het volgende:
"Tijdens ziekteperiodes (waarvoor je dus ziekte-uitkeringen aanvraagt) moet je niet beschikbaar zijn, en dus ook niet ingeschreven bij VDAB. Mocht je op dat moment een oproeping voor de activeringsgesprekken ontvangen, laat je gewoon aan RVA weten dat je niet kan langskomen owv ziekte. Hou er wel rekening mee dat indien je je uitschrijft bij VDAB je je ook terug moet inschrijven (ongeacht de duurtijd van de ziekte)"
"Men gaat ook niet de data van de opvolgingsprocedure van de RVA opschuiven".
"Mocht u 4 weken of langer niet werkloos zijn (bijvoorbeeld ziek) moet u zich nadien binnen de 8 dagen terug laten inschrijven bij VDAB alsook bij ons langskomen voor de opmaak van een nieuw dossier."
"Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering moet je arbeidsgeschikt zijn, dus indien je momenteel werkonbekwaam bent, moet een aangifte doen bij je ziekenfonds (CM). Hiervoor moet je binnen de 48 uur te tellen vanaf begin ziekte, een document vertrouwelijk laten invullen door uw arts en per post aan CM bezorgen."
Tot slot nog een ineressante link naar de website van de CM:
http://www.cm.be/nl/105/ziekteverzekeri ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”