Schorsing RVA en terugbetaling werkloosheidsuitkering

killerboy
Topic Starter

Schorsing RVA en terugbetaling werkloosheidsuitkering

#1 , 09 dec 2011 14:13

Geachte ,

Als werkloze geniet ik een uitkering als gezinshoofd wegens betaling onderhoudsgeld.
Een maand geleden ontving ik echter een oproep van de RVA inzake deze onderhoudsplicht.
Ben hiermee naar vakbond geweest die nadien de nodige bewijsstukken (betaling onderhoudsgeld) overgemaakt hebben aan de RVA. Dit was volgens hun een normale controleprocedure. En dan was verder alles in orde.
Vandaag word ik met volgend probleem van de RVA geconfronteerd :
Ik ontvang een gewoon schrijven van de RVA (geen aangetekend) waarin mij volgende zaken worden medegedeeld.
1. Uitsluiting van het recht op uitkering als werknemer met gezinslast
2. Onrechtmatig ontvangen uitkeringen terug te betalen zijnde 5440,93 euro
3. Uit te sluiten van het recht op uitkeringen vanaf 12/12/11 gedurende 4 weken.
De reden hiervoor was dat na onderzoek gebleken was dat mijn dochter blijkbaar genoot van ziekte en werkloosheidsuitkeringen.
Hiervan was ik spijtig genoeg niet op de hoogte gebracht door mijn ex vrouw of dochter met wie ik slechts sporadisch contact had. Dus ik betaalde netjes maandelijks de verplichte onderhoudsuitkering. Met als gevolg dat ik nu dus zelf in de problemen zit.
Aangezien de vakbond gesloten is kan ik momenteel geen stappen ondernemen.
Ik kom nu dus zonder inkomen te zitten , en heb niet de middelen om dit bedrag te vereffenen.
Kan iemand mij raad geven om deze financieele aderlating , die niet eens door mezelf veroorzaakt werd te vermijden ? Momenteel kon ik gelukkig alle rekeningen en kosten betalen , maar met deze situatie kom ik zwaar in de problemen en ga ik ook enkele slapeloze nachten tegemoet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
1207

#2 , 09 dec 2011 14:44

Kan iemand mij raad geven om deze financieele aderlating , die niet eens door mezelf veroorzaakt werd te vermijden ? Momenteel kon ik gelukkig alle rekeningen en kosten betalen , maar met deze situatie kom ik zwaar in de problemen en ga ik ook enkele slapeloze nachten tegemoet.
laat ons hopen dat de Rva zich vergist heeft maar ik vrees dat de vakbond in de fout is gegaan.

http://www.rva.be/D_opdracht_W/Werkneme ... tentNL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2011 14:46

Betaal je dat onderhoudsgeld ook voor uw dochter?
Als zijn werkloos is, heeft zijn dus gewerkt en is geen student meer. Dan moet je toch geen onderhoudsgeld meer betalen voor haar?

Reclame

killerboy
Topic Starter

#4 , 09 dec 2011 14:53

Ik betaal inderdaad onderhoudsgeld voor mijn dochter. Enig probleem : Ik betaalde netjes dit bedrag en zij vonden het dus niet nodig om mij op de hoogte te brengen dat zij geen student meer was.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2011 14:57

Hebben ex en dochter geen meldingsplicht als er verandering komt in hun status?
Je zou zeker het teveelbetaalde kunnen terugvorderen, en mogelijks ook nog klacht tegen hen neerleggen wegens uw schorsing door de RVA en van hun hiervoor een schadevergoeding eisen.

killerboy
Topic Starter

#6 , 09 dec 2011 15:08

Dat mijn dochter van deze situatie niks kent , daar kan ik nog inkomen.
Wat mijn ex betreft , heb even via kennissen geinformeerd. Waar zij haar inkomsten haalt is dus raadsel. Zij zou met niks in regel zijn. Dus ze geniet geen uitkering , zou zelfs niet in orde zijn met ziekenfonds enz... Zit blijkbaar ook met vele schulden enz...
Dus daar iets terugvorderen is ook geen optie. Een kei kan men moeilijk de huid afdoen :(

1207

#7 , 09 dec 2011 16:17

Dat mijn dochter van deze situatie niks kent , daar kan ik nog inkomen.
Wat mijn ex betreft , heb even via kennissen geinformeerd. Waar zij haar inkomsten haalt is dus raadsel. Zij zou met niks in regel zijn. Dus ze geniet geen uitkering , zou zelfs niet in orde zijn met ziekenfonds enz... Zit blijkbaar ook met vele schulden enz...
Dus daar iets terugvorderen is ook geen optie. Een kei kan men moeilijk de huid afdoen :(
1 vraagje (uit nieuwsgierigheid)
aangezien je gezinshoofd bent stond je dochter bij jou ingeschreven (officieel adres althans). op de moment dat er brieven van VDAB en RVA binnenkwamen had je toch moeten zien dat er iets niet klopt?

killerboy
Topic Starter

#8 , 09 dec 2011 16:50

@1207

Ik was gezinshoofd op basis van betaling onderhoudsgeld. (Woon dus alleen) Dus mijn dochter stond ingeschreven en woont bij mijn ex. Dus kon ik ook niet weten dat mijn dochter inmiddels werkloos geworden was.

JPV

#9 , 09 dec 2011 22:18

tegen RVA en/of vakbond kan je niks doen ivm de terugvordering:

- vakbond gaat af op jouw verklaring en voert daarop de (in die situatie) correcte betalingen uit, zij kunnen geen schuld treffen
- RVA doet ook correcte terugvordering, je had nu eenmaal geen recht op uitkeringen als gezinshoofd.

Probleem is dat er redelijk wat mensen zich voordoen alsof ze geen contact hebben met het kind, maar heimelijk op die manier werkloosheidsuitkeringen extra krijgen.

Wat je wél kan doen imho is die 4 weken sanctie samen emt de vakbond aanvechten. Die lijkt me onterecht. Voor je een rechtzaak inschakelt, best even een onderhoud met de directeur van de rva vragen. Heb je toevallig enig bewijs van je beperkt contact met de dochter? Zou zij willen getuigen?

killerboy
Topic Starter

#10 , 10 dec 2011 09:14

@JPV

Maandag ga ik alvast de situatie bespreken met de vakbond. En zien wat er te redden valt.

en wat uw opmerking betreft : Probleem is dat er redelijk wat mensen zich voordoen alsof ze geen contact hebben met het kind, maar heimelijk op die manier werkloosheidsuitkeringen extra krijgen.

Mijn dochter zou dus eventueel wel kunnen bevestigen dat er tussen ons een beperkt contact bestond. Hoop ik toch.
Zelf genoot ik dus van de minimumuitkering als gezinshoofd op basis van de onderhoudsplicht. Deze betaalde ik dus maandelijks correct zelfs voor de maand december 2011. Dus voordeel voor mij zat er in die situatie niet in mss enkele euros per maand.

Als ik dus nu ook zoals zij voorstellen om voor terugvorderbare bedragen van meer dan 1500 euro af te lossen met minimum 200 euro per maand dan hou ik maandelijks geen 700 euro over voor mijn normale kosten en levensomstandigheden.

JPV

#11 , 10 dec 2011 13:20

De vraag is of men je dochter zal geloven dat er weinig contact was, gezien zij (in theorie) voordeel zou kunnen doen uit de huidige situatie...

Hoeveel bedraagt het alimentatiegeld dat je betaalde?

killerboy
Topic Starter

#12 , 11 dec 2011 20:33

Waarschijnlijk zal men wel enkel zichzelf geloven , en mag ik dus ongewild de rekening betalen.
de alimentatie bedroeg maandelijks 145 euro dus als ik even de tabel nazie dan had ik maandelijks kleine 20 euro voordeel. Alhoewel voordeel ? Als huurder van sociale woning word de huur berekend op inkomen. Dus dat word nu gebaseerd op een inkomen waarvan ik dus nu nog een pak van mag terugbetalen. Hopelijk verneem ik morgen meer.

JPV

#13 , 12 dec 2011 08:47

Je moet natuurlijk ook rekening houden dat je die 145 voor 80% fiscaal kon aftrekken... Bovendien heb je als huurder van een sociale woning vaak een voordeel als je gezinshoofd bent... Dus ik zou dat argument ZEKER niet gebruiken. Je voordeel is waarschijnlijk een stuk groter dan 20 euro/maand.

Had je in je echtscheiding recht op contact met je dochter? Als ze > 18 jaar is, had je eigenlijk bvb jaarlijks een bewijs van inkomen moeten vragen (of copie van haar belastingsbrief) als je ze nooit meer ziet en niet zomaar maandelijks 145 euro betalen. IOk vermoed dat ze geen 18 jaar meer is, maar al een stuk ouder?

killerboy
Topic Starter

#14 , 12 dec 2011 22:54

Vandaag dus langs vakbond geweest. Zij antwoorden dat ze aan de uitspraak van RVA niks kunnen veranderen. Men raad me dus wel aan om even contact op te nemen met een advocaat.
Ze geven wel toe dat RVA waarschijnlijk meer wist toen ik uitgenodigd werd voor verhoor inzake onderhoudsgeld. Maar RVA had in die brief hierover niks staan. Dus had vakbond normale procedure gevoerd en bewijzen van betaling doorgestuurd. Hun antwoord : als we dit geweten hadden dan hadden ze ander dossier kunnen samenstellen. En had ik ook alvast geen verder onderhoudsgeld meer betaald.

@JVP : Mijn dochter word idd 22 jaar. Na de (v)echtscheiding die overigs al dateert van 1992 had ik recht op de wettelijke bezoekregeling. En toen ze bijna 17 was heeft ze omwille van problemen bij haar moeder in samenspraak met comite Bijzondere jeugdzorg een half jaar bij mij verbleven. Domicilie bleef echter wel bij de moeder staan en zelfs toen was ik verplicht om mijn ex ook nog onderhoudsgeld te betalen. Na een discusie is ze dan plots terug bij haar moeder gaan wonen.
Nadien is er een hele tijd geen contact meer geweest. En nu dus sporadisch. Dus als ik haar eens tegenkom , snel een goedendag of smske met verjaardag enz…

JPV

#15 , 13 dec 2011 07:51

Als ze 22 jaar is, versta ik wel dat de RVA je niet zomaar gelooft, omdat haar studies normaal gezien nu reeds voorbij zouden moeten zijn en je toch al eens had moeten vragen of ze nu nog een inkomen heeft. Ze zou reeds gewerkt moeten hebben (minstens 120 dagen) om recht te hebben op ziekteuitkeringen (tenzij ze zwanger is?), dus 't is al zeker een periode dat ze niet meer studeert.

Het klopt dat de RVA je idd niet zomaar zal uitnodigen voor zo'n controle. Als ze de bewijzen vragen van onderhoudsgeld, is het omdat ze vermoeden dat er iets niet klopt.

Vraag even in het echtscheidingsforum of je het betaalde alimentatiegeld (bij de dochter/moeder) kan terugvorderen omdat ze wat verzwegen hebben voor jou :)

Terug naar “Werkloosheid”