Werkloosheidsuitkering en huurinkomsten

batman
Topic Starter
Berichten: 2

Werkloosheidsuitkering en huurinkomsten

#1 , 29 okt 2011 22:01

Onlangs ben ik in een discussie verzeild geraakt over de wetgeving omtrent het recht op werkloosheidsuitkering.
Mijn tegenstander in de discussie beweerde namelijk dat iemand die zonder werk valt en een fatsoenlijk inkomen uit het verhuren van onroerend goed haalt, geen recht heeft op een werkloosheidsuitkering.

Ik, daarentegen, dacht echter dat iemand die zijn inkomen uit arbeid verliest, normaal gezien altijd recht zou moeten hebben op een werkloosheidsuitkering. Aangezien huurinkomsten onder inkomen uit vermogen vallen en aangezien deze persoon ook steeds sociale bijdragen heeft betaald, dacht ik dat het eerder logisch is dat ook iemand die reeds inkomen heeft uit huur, recht heeft op een werkloosheidsuitkering.

Ik kon de relevante rechtsartikelen niet vinden en daarom stel ik de vraag op dit forum.
Heeft iemand die zijn werk verliest en een degelijk inkomen verdient uit verhuur van onroerend goed recht op een werkloosheidsuitkering?
En weet iemand toevallig in welke wetsartikelen dit geregeld is?

Alvast bedankt,
Batman.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 okt 2011 22:19

voor werkloosheidsuitkeringen kijkt men niet naar inkomsten die buiten arbeid vallen, dus huurinkomsten tellen niet mee. Wat wél telt, zijn huurinkomsten die in een vennootschap gestoken zijn en waar die persoon zaakvoerder van is. Dan is het probleem niet die huurinkomsten, wél het feit dat je zaakvoerder bent van een vennootschap. Dat is niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”