Even een schets van mijn situatie: ik was tot enkele dagen geleden meewerkende echtgenote in het bijberoep van mijn man. Enkele maanden geleden heeft mijn man echter zijn ontslag gekregen in zijn hoofdberoep. Volgens allerlei bronnen op het internet is het wel degelijk mogelijk dit bijberoep te behouden en ondertussen werkloos te zijn. hij krijgt geen uitkering, maar toch beweert ons sociaal secretariaat dat door dit ontslag zijn bijberoep automatisch hoofdberoep wordt en hij dus de overeenkomstige sociale bijdragen moet betalen voor het volledige kwartaal (ook al werd hij ontslaan eind juni en was hij dus gedurende bijna het volledige kwartaal tewerkgesteld). Klopt dit wel?
Bovendien is mijn bevallingsverlof als meewerkende echtgenote net ten einde gelopen. Ons ondernemingsnummer werd net gestopt, dus ik moet ofwel werk zoeken ofwel kies ik ervoor om huismoeder te worden. Mijn vraag is dan ook de volgende: kan ik deze keuze maken (huismoeder worden) nu mijn man werkloos is? Normaal gezien moet hij uitkeringen kunnen krijgen nu onze zelfstandige activiteit werd stopgezet. Wat zijn de gevolgen daarvan voor de belastingen? Wordt de huwelijkscoefficient toegepast op een uitkering? We hebben 2 kindjes, waarvan de jongste nog maar net geboren is.
Bijkomend probleem: wat als mijn man over een aantal maanden naar het buitenland (geen EU) trekt om daar te gaan werken en ik hier blijf? Kan ik nog steeds 'ten laste' gezien worden van hem? Wat met onze belastingen? Wordt dit beschouwd als een feitelijke scheiding? Wat zijn de gevolgen daarvan op het kindergeld?
Mvg