werkloze samenwonende met gezinslast?

nanabaila
Topic Starter

werkloze samenwonende met gezinslast?

#1 , 02 okt 2011 14:46

Even een schets van mijn situatie: ik was tot enkele dagen geleden meewerkende echtgenote in het bijberoep van mijn man. Enkele maanden geleden heeft mijn man echter zijn ontslag gekregen in zijn hoofdberoep. Volgens allerlei bronnen op het internet is het wel degelijk mogelijk dit bijberoep te behouden en ondertussen werkloos te zijn. hij krijgt geen uitkering, maar toch beweert ons sociaal secretariaat dat door dit ontslag zijn bijberoep automatisch hoofdberoep wordt en hij dus de overeenkomstige sociale bijdragen moet betalen voor het volledige kwartaal (ook al werd hij ontslaan eind juni en was hij dus gedurende bijna het volledige kwartaal tewerkgesteld). Klopt dit wel?

Bovendien is mijn bevallingsverlof als meewerkende echtgenote net ten einde gelopen. Ons ondernemingsnummer werd net gestopt, dus ik moet ofwel werk zoeken ofwel kies ik ervoor om huismoeder te worden. Mijn vraag is dan ook de volgende: kan ik deze keuze maken (huismoeder worden) nu mijn man werkloos is? Normaal gezien moet hij uitkeringen kunnen krijgen nu onze zelfstandige activiteit werd stopgezet. Wat zijn de gevolgen daarvan voor de belastingen? Wordt de huwelijkscoefficient toegepast op een uitkering? We hebben 2 kindjes, waarvan de jongste nog maar net geboren is.

Bijkomend probleem: wat als mijn man over een aantal maanden naar het buitenland (geen EU) trekt om daar te gaan werken en ik hier blijf? Kan ik nog steeds 'ten laste' gezien worden van hem? Wat met onze belastingen? Wordt dit beschouwd als een feitelijke scheiding? Wat zijn de gevolgen daarvan op het kindergeld?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 okt 2011 09:46

heeft hij na zijn laatst gepresteerde dag op z'n werk een uitkeringsaanvraag gedaan?

nanabaila
Topic Starter

#3 , 03 okt 2011 12:25

ja, de aanvraag is gebeurd, maar tot op heden is er nog geen beslissing genomen of hij de uitkeringen kan krijgen

Reclame

JPV

#4 , 03 okt 2011 13:55

wanneer is er een uitkeringsaanvraag gebeurd?

nanabaila
Topic Starter

#5 , 04 okt 2011 10:35

op 17 juli. Door een arbeidsongeval begin juni was hij arbeidsongeschikt tot en met 10 juli. Vanaf 17 juli werkloosheid aangevraagd bij hvw. bijberoep was geen probleem

JPV

#6 , 04 okt 2011 11:50

normaal gezien moet hij in bijberoep kunnen starten, tenzij je zelf de aangifte van hoofdberoep niet aangepst hebt

Terug naar “Werkloosheid”