Partner zadelt mij op met schuld aan het RVA

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

Partner zadelt mij op met schuld aan het RVA

#1 , 02 sep 2011 14:59

Beste forumleden,

Door een slechte communicatie met mijn partner die na onwettige afwezigheid ontslagen is en tijdens deze periode in haar thuisland zat voor 5 maanden.

Deze mij er steeds op drukte dat zij geen werkloosheidsuitkering wou aanvaarden, dus bij thuiskomst heb ik haar als werkloze zijnde ten laste genomen.

Na haar schorsing van 13 weken kreeg zij uitkering, maar heeft mij dit feit nooit medegedeeld of bijgedragen in de huishoudelijke kosten tijdens deze periode.

Toen ik erachter kwam dat zij uitkering genoot, heb ik terstond zelf de uitbetalingsinstelling ingelicht, met als resultaat 1497€ terug te betalen aan het RVA, maar geen sanctie.

Daar mijn partner nooit bijgedragen heeft in de maandelijkse kosten, heb ik haar dit terug te betalen bedrag toegedeeld.

Begin augustus 2011 meld het ACLVB mij dat door een foute berekening van hunnentwege ik teveel stempelgeld heb ontvangen en 393€ dien terug te betalen aan het RVA, die kost vang ik zelf op.

Vandaag 02/09/2011 ontvang ik een schrijven van het RVA dat er een extra schuldvordering volgt van 331€, weer te herleiden naar het onterechte ten laste gehad hebben van mijn partner.

Ik breng haar op de hoogte van dit feit, met als reactie dat de dame besloten heeft van uiteen te gaan, als het schip zinkt moet je springen natuurlijk.

Ze is heel onduidelijk of zij dit verder gaat afbetalen of niet, en ik vermoed dat als ze effectief weg is, ik het boeltje kan opvangen.

Zij vindt het trouwens niet normaal dat zij verwacht wordt bij te dragen in de kosten, tenslotte moet het restant van haar uitkering naar de Filippijnen gestuurd worden ter onderhoud van haar familie.

Mijn vraag, hoe kan ik haar die schuld van onterechte ten laste neming verder laten afbetalen?

Kan ik hierover het RVA op de hoogte brengen en hen het resterende bedrag bij haar te laten opeisen?

En dit zonder advokaten, want die kosten kan ik er echt niet bijnemen.

Graag jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 02 sep 2011 16:14

En wat is de juridische relatie??

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#3 , 03 sep 2011 09:03

Beste Franciscus,

Indien dit volgens u geen juridische kwestie is en mij verder geen advies hierin gegeven wordt, mag de moderator deze oproep verwijderen!

Ik zal zelf wel een weggetje zoeken, om de dame haar verantwoordelijkheden te laten opnemen.

Reclame

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 sep 2011 11:33

Mijn vraag, hoe kan ik haar die schuld van onterechte ten laste neming verder laten afbetalen?
Door naar de rechtbank te stappen. Waarom zou het hele sociale apparaat in werking moeten gezet worden (op onze kosten) omdat u vriendin u zogezegd een paar honderd euro schuldig is?
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 sep 2011 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2011 12:01

U hebt ten onrechte een te hoge uitkering gekregen omdat u uw partner ten onrechte als ten laste hebt opgegeven. U had slechts recht op een lagere uitkering en moet nu hetgeen u teveel ontvangen hebt terugbetalen.

Ik zie niet in waarom uw (ex)partner dit aan u zou moeten terugbetalen. Zelfs als zij u in de waan gelaten heeft dat zij geen inkomen had, en dus een fout beging, dan hebt u geen schade geleden. U zou haar dan niet als persoon ten laste hebben opgegeven en een lagere uitkering ontvangen hebben. Door nu terug te betalen wat u teveel ontvangen hebt is uw financiële toestand dezelfde als zonder de fout van uw (ex)partner.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 03 sep 2011 16:20

Juridische relatie slaat op bent u gehuwd, gescheiden, weduwnaar, wettelijk of feitelijk samenwonend, alleenstaande met een LAT relatie..
Juridisch is dat allemaal een zee van verschil.
Verder zie antwoord hierboven van scorpioen.

Terug naar “Werkloosheid”