Vers afgestudeerd en op reis

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

Vers afgestudeerd en op reis

#1 , 02 sep 2011 11:18

Beste forum,

Alvast bedankt om dit te lezen. Mijn situatie is als volgt:
Ik ben afgestudeerd in Juni, heb een vakantiejob gedaan als jobstudent en ik ga 1 oktober op reis voor een jaar. Ik ben 24 jaar geworden in augustus.
Ik wil niet dat mijn wachttijd begint te lopen (ik wil niet profiteren + ik heb een knelpuntberoep diploma, werk vinden zal geen probleem zijn)(het kan ook niet want ik ben niet beschikbaar)
Ik ben naar de vdab geweest en de RVA en geen van beide konden me helpen of een uitsluitend antwoord geven omdat ik niet werkzoekend ben.
Iedereen doet ook alsof ik de eerste ben die zoiets vraagt en ik begin eigenlijk wat wanhopig te worden, op zoek naar een duidelijk antwoord.

Mijn concrete vragen zijn:
- Welk statuut heb ik? (niet meer student, ik ben werkloos maar niet werkzoekend)
- Ben ik ten laste van mijn ouders? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn domicilie staat bij mijn papa. Kan ik dan ook nog onder diens Belgische ziekteverzekering vallen?
- Hoe zit het met kindergeld?
- Kan ik zomaar vertrekken of moeten er bepaalde zaken geregeld worden?

enorm bedankt want ik begin stilaan radeloos te worden..

mvg,

Brecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 02 sep 2011 11:47

Je kan je vraag misschien ook eens voorleggen op het forum van vzw Wegwijzer Reisinfo, daar zijn zeker enkele ervaringsdeskundigen (mensen die voor meerdere maanden, een jaar of zelfs twee jaar op reis gaan/gingen, ook jongeren). Je bent zeker niet de eerste die dit doet. Op het forum is er een rubriek 'Lang op reis'.
Je hebt wel niet veel tijd meer he :?

http://www.wegwijzer.be/forum

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 02 sep 2011 15:28

Bedankt. Ik ga daar mijn vraag ook op posten.
Ik ben vooral geïnteresseerd naar de juridische implicatie van een jaar niet werken en niet naar werk zoeken nadat je afgestudeerd bent.
Daarom heb ik het hier gepost...
Tijd begint inderdaad op te geraken!
bedankt!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 sep 2011 08:12

- Welk statuut heb ik? (niet meer student, ik ben werkloos maar niet werkzoekend)
- Ben ik ten laste van mijn ouders? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn domicilie staat bij mijn papa. Kan ik dan ook nog onder diens Belgische ziekteverzekering vallen?
- Hoe zit het met kindergeld?
- Kan ik zomaar vertrekken of moeten er bepaalde zaken geregeld worden?
1) je kan perfect je NIET inschrijven bij de VDAB of je uitschrijven. Dan is je statuut: "geen". Hou daar rekening mee: je kan mogelijks problemen hebben met ziekteverzekering. Meer dan waarschijnlijk, indien je lang op reis gaat, moet je zélf verzekerd zijn. Gezien je niet werkt of een wachtuitkering krijgt/wachttijd zit, zal dat een 70 euro per kwartaal zijn, als ik het me goed herinner.
2) kindergeld: gezien je opnieuw niet studeert en niet in je wachttijd zit, krijg je geen kinderbijslag meer.
3) best contact opnemen met de volgende instanties: kinderbijslagkas (om zelf je utikeringen stop te zetten, anders moeten je ouders toch geld terugbetalen), ziekenfonds (voor je verzekerbaarheid!) en mss best ook stadhuis (afhankelijk van naar waar je vertrekt en voor hoelang).

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 05 sep 2011 09:57

Bedankt!

Kan ik nog bij op de ziekteverzekering van mijn vader als ik bij hem gedomicileerd sta of moet ik mijn eigen ziektevezekering afsluiten?
Ik heb voor wereldwijd verzekerd te zijn de globetrotter reisverzekering van Mondial Assistance: https://www.mondial-assistance.nl/Mondi ... erzekering" onclick="window.open(this.href);return false; Mijn ziekteverzekering dekt ook medische kosten in België voor een maximum van 21 dagen. Is het wettelijk verplicht om dan nog een aanvullende belgische ziekteverzekering af te sluiten?

mvg,

Brecht

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 05 sep 2011 10:21

Met een bijkomende vraag:
als ik kijk naar de criteria waaraan voldaan hoeft te worden om ten laste te zijn, durf ik te stellen dat ik daar volgend jaar nog steeds aan voldoe. Ook al werk ik niet en ben ik op reis. Klopt dit? (Domicilie bij vader)
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

+ Ik belde net naar partena en ik kan bij de ziekteverzekering van mijn vader staan zolang ik geen 26 ben en niet werk. Klopt dit?

mvg,

Brecht

Lori
Berichten: 221

#7 , 05 sep 2011 10:43

Dat zou kunnen ,voor jongeren zijn er meestal andere regels van kracht .
Waarom zou je twijfelen als je eien ziekenkas dit heeft meegedeeld ?
Toch zou ik voor een reisverzekering best eens bellen want ook daar kunnen regels afwijken naargelang de lengte van je reis .
Ik weet niet welk werelddeel je naartoe reist maar een goede reisverzekering ,zeker voor zo'n langen periode is aan te bevelen . Even rondbellen ...touring, vab, europese .

Gr,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 sep 2011 11:22

Bedankt!

Kan ik nog bij op de ziekteverzekering van mijn vader als ik bij hem gedomicileerd sta of moet ik mijn eigen ziektevezekering afsluiten?
Ik heb voor wereldwijd verzekerd te zijn de globetrotter reisverzekering van Mondial Assistance: https://www.mondial-assistance.nl/Mondi ... erzekering" onclick="window.open(this.href);return false; Mijn ziekteverzekering dekt ook medische kosten in België voor een maximum van 21 dagen. Is het wettelijk verplicht om dan nog een aanvullende belgische ziekteverzekering af te sluiten?

mvg,

Brecht
Kijuk eens na in de voorwaarden van die verzekering. Meestal vereist die verzekeringen dat je in je thuisland verzekerd blijft.

Het is trouwens niet enkel belangrijk om tijdens je reis verzekerd te zijn, maar ook nadien terug verzekerbaar te zijn zonder enige wachttijd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 sep 2011 11:23

Met een bijkomende vraag:
als ik kijk naar de criteria waaraan voldaan hoeft te worden om ten laste te zijn, durf ik te stellen dat ik daar volgend jaar nog steeds aan voldoe. Ook al werk ik niet en ben ik op reis. Klopt dit? (Domicilie bij vader)
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

+ Ik belde net naar partena en ik kan bij de ziekteverzekering van mijn vader staan zolang ik geen 26 ben en niet werk. Klopt dit?

mvg,

Brecht
heb je Partena uitdrukkelijk gezegd dat je je niet wenst in te schrijven als werkzoekende? Over ziektewetgeving ben ik niet 100% op de hoogte, maar ik dacht dat dit ook daar een van de voorwaarden was.

Die link geldt trouwens om FISCAAL ten laste te blijven van iemand, niet noodzakelijk voor de ziekteverzekering.

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 05 sep 2011 13:45

Ik heb nog een keer met Partena gebeld en zolang ik niet werk / stempel, dus zolang ik geen inkomen heb, kan ik vallen onder de persoon bij dewelke ik gedomicilieerd ben.
Dus dat is opgelost! Bedankt!

Ivm met het fiscaal ten laste zijn, mag ik dan met 100% zekerheid stellen dat ik volgend jaar nog fiscaal ten laste ben van mijn vader bij dewelke ik gedomicilieerd ben?

bedankt voor alle hulp zover!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 05 sep 2011 14:37

Brechtel, zelf ook nog eens gebeld voor de zekerheid (ik ben soms een koppigaard :p) en Partena heeft het idd bij het rechte eind :). Je hoeft eigenlijk geen enkele reden hebben, bij wijze van spreken ga je naar de maan en je hebt nog recht op verzekering :).

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 05 sep 2011 15:02

Misschien zie ik dingen over het hoofd, doch wat verhindert je om je in te schrijven in een studierichting, waar je afwezigheid niet wordt genoteerd?
Handige documenten voor Personenrecht

Brechtel
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 06 sep 2011 17:01

@ JPV: haha! zalig! Merci!
@ lucgescheiden: Ik heb reeds twee masters en twee bachelors en heb zo wat al mijn studiepunten die ik kreeg opgebruikt gedurende de voorbije 6 jaar. + ik profiteer niet graag van een systeem dat me reeds zoveel heeft gegeven. Als het even kan, liever op een 'legale' manier... toch bedankt voor de suggestie.

Terug naar “Werkloosheid”