Wachttijd - Ingewikkelde situatie

virtuaxx
Topic Starter

Wachttijd - Ingewikkelde situatie

#1 , 10 aug 2011 18:22

Ik zit in een vrij moeilijke situatie,
ik studeer sinds 01/2010 aan een internationale school hogere studies. (Engelstalige opleiding)
In Februari 2011 heb ik mijn wachttijd laten beginnen lopen op aanraden van een kennis, dit was mogelijk omdat de school niet 'erkend' is door de overheid.
Nu ben ik nog student tot 12/2011.
Ik vroeg me af - omdat de school niet erkend is - dat ik die opleiding kan laten meetellen voor mijn wachttijd, aangezien deze wel aanzienlijk mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
Ik weet dat normaal de wachttijd niet kan lopen als je aan een erkende onderwijsinstelling een bachelor zou volgen, maar kan het in dit geval wel? Het is een school die de hoofdzetel in Zwitserland heeft.
Op de website van de RVA lees ik de volgende voorwaarde voor een vrijstelling:
Studies of een opleiding gevolgd in het buitenland kunnen eveneens het recht openen op wachtuitkeringen onder bepaalde voorwaarden (zie verder). De dagen die vallen tijdens de periodes van verblijf in het buitenland met het oog op het volgen van een stage of een opleiding, op voorwaarde dat deze stage of deze opleiding door de directeur wordt aanvaard. De toestemming van de directeur van het werkloosheidsbureau moet worden gevraagd door middel van het formulier C94C
Ik heb deze opleiding deels in het buitenland gevolgd. Inhoudelijk is er geen verschil, of ik dit in Belgie volg of in het buitenland. Waarom is een vrijstelling dan wel toegelaten bij opleiding in buitenland en niet binnen Belgie?

Verder heb ik onder de rubriek "Volledig werkloos" ook dit gevonden : http://www.rva.be/frames/Main.aspx?Path ... ems=1/2/35
Dit is niet geldig voor schoolverlaters, of wel? De RVA zei telefonisch dat dit enkel voor mensen is die al uitkeringen ontvangen hebben.. Dit kan ik toch nergens terugvinden.
Ik vind de RVA heel erg grof en helemaal niet behulpzaam. Daarom dat ik zou willen weten of ik op iets recht heb of eventueel iets zou kunnen ondernemen.

Ik ben 21 jaar, woon alleen en dus ongehuwd.
Secundaire studies liepen af op 06/2008. (Daarna ben ik voor lange tijd heel ziek geweest door klierkoorts.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 aug 2011 22:37

"Ik heb deze opleiding deels in het buitenland gevolgd. Inhoudelijk is er geen verschil, of ik dit in Belgie volg of in het buitenland. Waarom is een vrijstelling dan wel toegelaten bij opleiding in buitenland en niet binnen Belgie? "

Het gaat hier niet over een vrijstelling, maar over een uitbreiding recht op wachtuitkeringen. De reden hiervan is dat duidelijk gereglementeerd is welke opleidingen in België nuttig kunnen zijn voor mensen met wachtuiterkignen, terwijl dit voor het buitenland niet zo is. Als de opleiding deels in het buitenland gevolgd is, maar identiek is als ene in België zal de directeur in principe géén uitbreiding van het recht op uitkereingen geven.

En je 2e link zal idd niet geldig zijn voor schoolverlaters. U bent dan immers niet strikt genomen "volledig werkloos", maar schoolverlater.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”