Werkloosheidsuitkering

tinedeman
Topic Starter
Berichten: 1

Werkloosheidsuitkering

#1 , 13 jul 2011 15:16

Sinds '96 tot 2006 heb ik steeds full tim gewerkt tot ik ontslagen werd. In oktober 2008 heb ik mij uitgeschreven als werkzoekende en ben ik voor mijn grootmoeder gaan zorgen.
Toen hadden ze me verteld dat ik mij terug moet inschrijven voor dat er 3 jaar verstreken zijn en dat ik dan terug uitkeringsgerechtigd zou zijn. En dat ik na een maand full time werken opnieuw een periode van 3 jaar zou hebben om me terug te kunnen inschrijven, Klopt dit?
Hoe lang kan ik stempelen alvorens ik een zelfstandig beroep zou starten?
Zijn er hulpmiddelen om opgeleid te worden als zelfstandige?
Mijn uitkeringsgeld valt dit terug op het laatste bedrag dat ik ontvangen heb of hoe gaat dat in zijn werk?
Is mijn uitkeringsgeld hoger als ik alleen zou ga wonen dan dat ik bij mijn ouders ga wonen?
Veel vragen ineens, allesinds bedankt voor de antwoorden.

Tine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 jul 2011 10:52

“Art.42.§ 1. De werknemer die opnieuw uitkeringen aanvraagt, is vrijgesteld van wachttijd en kan opnieuw toegelaten worden tot het stelsel volgens hetwelk hij laatst werd vergoed, indien hij in de loop van de drie jaar die de uitkeringsaanvraag voorafgaan voor ten minste één dag uitkeringen heeft genoten als volledig werkloze of als deeltijdse werknemer die een inkomensgarantie-uitkering genoten heeft...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘In oktober 2008 heb ik mij uitgeschreven als werkzoekende en ben ik voor mijn grootmoeder gaan zorgen‘.

In oktober 2011 verstrijken voornoemde drie jaar binnen dewelke u ten minste één dag uitkeringen moet genoten hebben als volledig werkloze.

Indien u vóór n oktober 2011 opnieuw uitkeringen aanvraagt wordt u toegelaten tot het stelsel volgens hetwelk u laatst werd vergoed.

U kan te allen tijde een zelfstandig beroep starten. Zie http://www.belgium.be/nl/Leren/permanen ... standigen/" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Onverminderd de verschillen uit art.114 geldt “Art.115.Het minimum dagbedrag van de werkloosheidsuitkering wordt vastgesteld op :1° 31,79 euro voor de werknemer met gezinslast;2° 26,71 euro voor de alleenwonende werknemer; 3° 20,02 euro voor de samenwonende werknemer...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Voornoemde bedragen zijn te indexeren , dit is te vermenigvuldigen met 1,0278/1,0266.= 1,0212
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”