Belgische wetgeving over werkloosheid

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

Belgische wetgeving over werkloosheid

#1 , 15 feb 2011 15:30

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het vinden van informatie over de Belgische wetgeving met betrekking tot werkloosheid?
In Nederland kennen wij de Werkloosheidswet als sociale zekerheidswetgeving.
In een boek heb ik wel informatie gevonden over het Belgische Besluit betreffende arbeidsvoorziening en werkloosheid (B.A.W.) uit 1963.
Is dit nog steeds geldend recht?
Iemand tips hoe en waar (websites?) ik het best kan zoeken?

Ik ben met name geinteresseerd in de scholingsbepalingen die in de Belgische werkloosheidswetgeving zijn opgenomen. Dus hoe een werkloze met behulp van scholing weer kan terugkeren in het arbeidsproces.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 15 feb 2011 15:49

Goede startpunten daarvoor zijn zondermeer de websites van VDAB en RVA

http://www.vdab.be" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.rva.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer bepaald:
rechten en plichten
individuele beroepsopleiding
instapopleiding
PWA
beroepsopleiding

En wat betreft de wetteksten:

wetteksten

Veel leesplezier!
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 15 feb 2011 17:01

Alvast heel erg bedankt!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 feb 2011 17:21

het interessantst is nog altijd (voor juridische materie): http://www.rvatech.be" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 16 feb 2011 10:42

Ah ik had dus het oude Werkloosheidsbesluit van 1963, ik zie nu dat de huidige van 1991 is.
Is dit federale wetgeving; voor heel België? Ik had deze site ook nog gevonden: http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=739" onclick="window.open(this.href);return false;
Want de VDAB heeft alleen betrekking op Vlaanderen?

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 16 feb 2011 10:46

Het Waalse VDAB

FOREM
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 feb 2011 11:53

Voor het lezen van de site van FOREM zal je de Franse taal machtig moeten zijn. Ik denk niet dat hiervan een Nederlandstalige uitgaven bestaat.

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 16 feb 2011 12:32

Even Google Chrome downloaden en de website wordt voor u vertaald.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 16 feb 2011 13:11

Want VDAB en FOREM zijn twee aparte instellingen, voor respectievelijk Vlaanderen en Wallonië begrijp ik.
Hoe verhouden deze instellingen zich tot RVA?

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 16 feb 2011 13:40

http://vdab.be/wegwijs/instanties.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 17 feb 2011 11:18

De Belgische werkloosheidswetgeving vindt u in:
25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering.
26 NOVEMBER 1991. - Ministerieel besluit houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering.

Ga daartoe naar Belgische wetgeving onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; . Op afkondigingsdatum vindt u voornoemde akten. Klik volledigheidshalve in de hoofding daarvan op ‘uitvoeringsbesluiten’

Die website garandeert u met minieme vertraging bijgewerkte teksten zonder foute ‘vertalingen’[Traduttore, traditore (« Traduire, c'est trahir » (Wikipedia),ook al is dit in ‘mensentaal‘]

Zie onder meer art.59bis,§5 van voornoemd Koninklijk besluit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 17 feb 2011 17:04

Bedankt voor alle hulp, ik heb het nu zo'n beetje op een rijtje:

RVA is een federale OISZ, belast met toekennen en controleren van werkloosheidsuitkeringen.
Arbeidsbemiddeling/tewerkstelling is voorbehouden aan de Belgische Gewesten; aan de Diensten voor Arbeidsbemiddeling.
Beroepsopleiding is voorbehouden aan de Belgische Gemeenschappen.
De geldende regelgeving is het Werkloosheidsbesluit 1991.
Vanaf 1 juli 2004 geldt opvolgingsprocedure ‘activering van het zoekgedrag naar werk’ van toepassing. Gedurende de periode dat de werkloze scholing volgt, wordt de opvolgingsprocedure opgeschort. Dit is bepaald in art. 59bis paragraaf 5.
Naast de uitkering, is het volgen van opleiding mogelijk. Het moet dan gaan om een beroepsopleiding in de zin van artikel 27 lid 6.
Als het RVA vrijstelling verleent tot het volgen van een beroepsopleiding, hoeft de werkloze niet meer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt, zo bepaalt artikel 91. Ook kan de RVA vrijstelling verlenen tot het volgen van een ander soort opleiding.
Als de werkloze scholingsverplichtingen heeft geschonden, kan hij uitgesloten worden van uitkering op grond van artikel 51 sub 4 t/m 6 en 52bis paragraaf 1 sub 3 en 4 en paragraaf 2 sub 3.
Heb ik het zo volledig wat betreft werkloosheid en scholing?

Wat ik mij nog afvroeg:
- Wat zijn de criteria voor het geven van vrijstelling tot het volgen van beroepsopleiding? (regeling?)
(In NL moet het gaan om een NOODZAKELIJK geachte opleiding)
- Wie betaalt de beroepsopleiding? Artikel 131locties???
(In NL wordt scholing/opleiding betaald door UWV (vergelijkbaar met RVA) als de opleiding noodzakelijk wordt geacht).

Enig idee waar ik dit kan terugvinden?

EvilFreD
Berichten: 677

#13 , 17 feb 2011 17:21

Volgens mij geeft elke erkende opleiding die kansen biedt op de arbeidsmarkt recht op vrijstelling van de verplichting om beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.
Opleidingen die niets met je huidige werk te maken hebben, maar wel met andere beroepen kunnen dus ook resulteren in een vrijstelling.
Maar zoals je zelf al zegt bepaald de RVA of vrijstelling verleent wordt. Criteria moet je vermoedelijk dan ook daar zoeken.
RVA

Voor de betaling van de opleiding zelf moet iig aan criteria worden voldaan:
VDAB
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Catharina
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 20 feb 2011 12:50

Dat van de financiering kan ik toch niet helemaal terugvinden... maar in ieder geval bedankt.
Een laatste vraag: waar zijn de Werkloosheidsbesluiten 1963 en 1991 en het KB van 4 juli 2007 (activering van zoekgedrag naar werk) gepubliceerd? Ik kan wel de wetteksten, maar geen betreffend Staatsblad terugvinden?

Terug naar “Werkloosheid”