Werkloosheidsuitkering geschorst door RVA

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

Werkloosheidsuitkering geschorst door RVA

#1 , 31 aug 2010 15:44

Hallo allemaal,

Ik ben met vakantie geweest, en dit heb ik ook gewoon met een V op mijn stempelkaart
aangegeven, nou ben ik tijden mijn vakantie opgeroepen door de ACTIRIS (BGDA in Vlaanderen),
ik kon dus niet reageren op de oproep (was een werkaanbieding) van ACTIRIS, want ik zat in het buitenland
met vakantie, door deze reden is mijn uitkering stopgezet door de syndicaat, en moet ik nu wachten op
een uitnodiging van de RVA om de situatie te bespreken en uit te leggen.

Mijn vraag is, de RVA kan toch in het systeem en op mijn stempelkaart zien dat ik met vakantie was?
omdat ik dit met een V heb aangegeven op de stempelkaart, en hoe komt het dat ze mijn uitkering
toch schorsen en nu moet ik naar ze toe voor een gesprek, wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt,
of wie kan mij vertellen wat ik kan verwachten van de RVA.

Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vraag.

Mammalief.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2010 22:13

Hallo allemaal,

Ik ben met vakantie geweest, en dit heb ik ook gewoon met een V op mijn stempelkaart
aangegeven, nou ben ik tijden mijn vakantie opgeroepen door de ACTIRIS (BGDA in Vlaanderen),
ik kon dus niet reageren op de oproep (was een werkaanbieding) van ACTIRIS, want ik zat in het buitenland
met vakantie, door deze reden is mijn uitkering stopgezet door de syndicaat, en moet ik nu wachten op
een uitnodiging van de RVA om de situatie te bespreken en uit te leggen.

Mijn vraag is, de RVA kan toch in het systeem en op mijn stempelkaart zien dat ik met vakantie was?
omdat ik dit met een V heb aangegeven op de stempelkaart, en hoe komt het dat ze mijn uitkering
toch schorsen en nu moet ik naar ze toe voor een gesprek, wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt,
of wie kan mij vertellen wat ik kan verwachten van de RVA.

Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vraag.

Mammalief.
de RVA krijgt gewoon door van de VDAB/ACTIRIS dat je bij hen niet afgekomen bent. Je hebt van hen dan nog een aangetekende zending gekregen én een brief dat je uitgeschreven was als werkzoekende. Zonder reactie daarop geeft de VDAB/ACTIRIS dit automatisch door aan de RVA, waardoor zij op de hoogte zijn van het probleem en je tijdelijk uitkeringen weigert (in afwachting van je oproep en je verhoor). Ze hebben op dit moment nog niet noodzakelijk, de gegevens van je dopkaart.

Indien je effectief een "V" op je verlofkaart hebt gezet, kan je je perfect verdedigen voor de RVA. Ga je nu wel zo vlug mogelijk terug inschrijven bij de VDAB/ACTIRIS: mochten er dan toch problemen zijn met de RVA, dan kan je je tenminste al als werkzoekende laten beschouwen vanaf die dag.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#3 , 31 aug 2010 23:06

Bedankt voor je antwoord,

het is inderdaad zo dat ik 2 keer een brief heb gekregen en een aangetekende brief in 4 weken tijd,
ik heb me gelukkig wel direct de dag dat ik terug was van vakantie en de brieven thuis aantrof
weer online ingeschreven bij de actiris, ik ben de dag daarop zelfs naar mijn consulent van de actiris geweest,
en ik heb alsnog mogen solliciteren op die werkaanbieding, wat ik ook heb gedaan,
maar alsnog krijg ik een brief van de syndicaat omdat de RVA mijn uitkering geschorst heeft,
en weet je wat het is, het klinkt allemaal zo dreigerig in de brieven, het komt zo dreigend over,
terwijl ik niets verkeerd heb gedaan, ik was met vakantie en dan kan ik niet reageren op
post dat ik krijg. logisch toch?

Mammalief.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 sep 2010 08:43

en weet je wat het is, het klinkt allemaal zo dreigerig in de brieven, het komt zo dreigend over,
terwijl ik niets verkeerd heb gedaan, ik was met vakantie en dan kan ik niet reageren op
post dat ik krijg. logisch toch?

Mammalief.
Die brieven zijn standaardbrieven, vandaar dat ze wat dreigend overkomen. Hoef je je geen zorgen over te maken indien je je vakantie correct hebt genomen. Op het verhoor best je bewijzen van je vakantie meenemen om 200% zeker te zijn.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#5 , 01 sep 2010 13:08

bedankt jpv,

het is alleen zo een gedoe allemaal, wachten op beslissingen, wachten op brieven en dan pas het geld
waar je recht op heb, het is een kwestie van regelen en wachten om niets als je het logischerwijs bekijkt.

mammalief.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#6 , 05 sep 2010 22:38

Inmiddels is mijn werkloosheidsuitkering 4 weken lang geschorst, en ik heb
nog steeds geen brief van de RVA ontvangen voor verhoor, bizar???

Mammalief

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 sep 2010 13:56

niet zo abnormaal kort na de zomer.

Als je het sneller wil afhandelen, kan je eventueel het volgende proberen (al weet ik niet of dit in een groot kantoor als Brussel ook zal lukken:

- vraag aan je uitbetalingsinstelling om een kopie van je dopkaart te krijgen (best aan loket vragen, moeten ze onmiddellijk kunnen geven) én een print van de uitbetaalde dagen.
- ga met deze kopie naar de RVA (http://www.rva.be/D_RVA/Bureaux/Fiches/ ... tentNL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
- vraag daar een onderhoud met iemand van "betwiste zaken", leg hem alles voor en vraag een vlugge beslissing.

waarschijnlijk zal dit je dossier wel vlug helpen. De RVA is verplicht om binnen de 40 dagen je dossier te behandelen. Zoniet, kan je terug uitkeringen genieten (met terugwerkende kracht) in afwachting van de beslissing.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#8 , 06 sep 2010 22:04

Wat betreft die plicht van 40 dagen? Is dat 40 dagen vanaf de schorsingsdag? of 40 dagen
vanaf de datum dat de syndicaat mij een brief over de schorsing heeft gestuurd?
Maar als ik het goed begrijp mag men mij dus niet langer dan 40 dagen zonder uitkering laten?
conform de regels?

Al met al lijkt het me een optie om zelf contact op te nemen met een mw-er van de RVA,
hier in Brussel kan het idd heel erg traag gaan ivm de drukte, en met het weinig aantal
Goed Nederlandstalige medewerkers, aangezien ik in het Nederlands geholpen moet worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 sep 2010 07:32

Wat betreft die plicht van 40 dagen? Is dat 40 dagen vanaf de schorsingsdag? of 40 dagen
vanaf de datum dat de syndicaat mij een brief over de schorsing heeft gestuurd?
Maar als ik het goed begrijp mag men mij dus niet langer dan 40 dagen zonder uitkering laten?
conform de regels?
40 dagen vanaf de dag dat de RVA het dossier in ontvangst heeft genomen.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#10 , 07 sep 2010 14:50

Ik heb net telefonisch contact gehad met de RVA, de medewerkster kon geen oproep in het systeem
zien, dus zij heeft mij gevraagd om een kopie van de stempelkaarten van mijn vakantie,
met brief waarin uitleg staat op te sturen naar de afdeling betwiste zaken, en dat kan de zaak sneller laten lopen.
Dus morgen ga ik de kopie van de stempelkaarten bij de syndicaat halen en de nodige stappen zetten en hopelijk
zal het dan wat sneller gaan.

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#11 , 21 sep 2010 15:31

Ik ben vandaag voor een verhoor naar de RVA geweest, er werd een zogenaamde
proces verbaal opgemaakt , waarin staat dat ik met vakantie was etc en dat er daarom
niet gereageerd kon worden op de werkaanbieding van actiris,
de medewerker van de RVA heeft mij verteld dat het duidelijk was waarom ik niet
kon reageren op de brieven van Actiris, en dat het toeval was dat ik tijdens mijn
vakantie post van de Actiris kreeg.
Een verslag van het verhoor gaat naar de verantwoordelijke van de afdeling betwiste
zaken en binnen een paar dagen zal ik via de post een beslissing krijgen van de RVA, de
verantwoordelijke van de diens betwiste zaken moet hier een beslissing over nemen, vertelde
de medewerker mij.
dus het is weer verder wachten :? , kan iemand mij vertellen of het positief is als ik binnen een paar
dagen al een antwoord van de RVA krijg :?: ,de mw-er vertelde me dat het rap zal gaan met de beslissing nemen, ik weet
niet of dit al een positief signaal is.

Mammalief

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 sep 2010 16:38

hoeft niet noodzakelijk negatief/positief te zijn. Zowel een volledige uitsluiting als een briefje "zonder gevolg" duurt ongeveer evenlang om op te maken ;).

Maar maak je maar weinig zorgen, mocht je een schorsing krijgen, zou het me heel sterk verbazen (en laat het dan direct hier weten, samen met de stad waar je naar de RVA diende te gaan)

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#13 , 21 sep 2010 19:31

Die medewerkster zei dat er vrijwel niets aan de hand is, maar ja, er gaan zoveel
dingen niet altijd zoals het zou moeten gaan, dus vandaar dat ik toch nog met een vraag
zit of het positief of negatief is, maar dat zou me sterk lijken.
ik zal de brievenbus in de gaten houden, en dan hoor je het wel.

Mammalief

mammalief
Topic Starter
Berichten: 62

#14 , 23 sep 2010 11:58

Ik heb vandaag dus een beslissing ontvangen van de RVA.

Ze delen mee dat het onderzoek waarvoor ik naar het werkloosheidsbureau werd opgeroepen
afgesloten is en GEEN NADELIGE invloed heeft op mijn recht op uitkering. :D

Verder wil ik JPV bedanken, omdat hij/zij altijd antwoordde als ik een vraag had over dit issue.
Thanks.

Mammalief.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 sep 2010 12:52

Graag gedaan en leuk dat je ook eens het resultaat geeft (wat anderen hier vaak niet doen)

Terug naar “Werkloosheid”