Ontslag met dringende reden

iceknube
Topic Starter

Ontslag met dringende reden

#1 , 31 aug 2010 11:00

Ik ben ontslagen met dringende reden omdat ik een ongeval gehad heb met mijn bedrijfswagen terwijl ik onder invloed van alcohol was. (Was vergeten dat ik nog niet gegeten had, en ook zware medicatie genomen had tegen een longvliesontsteking waar ik onlangs meer worstelde :oops: )

Dit gebeurde wel in mijn vrije tijd, en niet tijdens de werkuren.

De werkgever verwijst naar een clausule in de arbeidsovereenkomst die stelt:
De volgende handelingen worden door de partijen als grove fouten aanzien welke de verbreking van de overeenkomst rechtvaardigen zonder vooropzegging of vergoeding:
- Het besturen van een voertuig in dronken toestand en/of het veroorzaken van een ongeval met zware gevolgen ten gevolge van dronkenschap.
- Het in opspraak brengen van de naam van het bedrijf door woorden en daden.

Het ongeval is voorgevallen op vrijdagochtend en maandag ochtend heb ik een brief met kennisgeving van mijn ontslag met dringende reden moeten ondertekenen.

Alhoewel ik wel degelijk begrijp dat dit een ernstige fout is van mijn kant, vraag ik mij toch af of dit wel kan...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 31 aug 2010 11:55

- Het besturen van een voertuig in dronken toestand en/of het veroorzaken van een ongeval met zware gevolgen ten gevolge van dronkenschap.
Als dit gebeurt binnen de uren van de arbeidsovereenkomst lijkt het mij evident dat dit een geldige reden is.
In uw vrije tijd niet hard te maken volgens mij. Er staat trouwens "een voertuig", wat uw werkgever dan de mogelijkheid zou geven u te ontslaan als u in het weekend betrapt wordt op dronken rijden met de fiets. Ook de formulering "het veroorzaken van een ongeval" kan heel ruim geïnterpreteerd worden.

U schrijft wel dat het gebeurde op vrijdagochtend. Was u op dat moment op weg naar uw werk?
Als u bijvoorbeeld vertegenwoordiger bent en op weg naar uw eerste klant, dan is dat niet uw vrije tijd, maar bent u mogelijk aan het werk.

iceknube
Topic Starter

#3 , 31 aug 2010 12:12

Het ongeval is voorgevallen op vrijdag om 5:45. Ik keerde terug van een festiviteit, op weg naar huis. Ik ging pas later die dag beginnen aan m'n werkdag na een kort dutje.

Reclame

Veebee

#4 , 31 aug 2010 12:23

In uw vrije tijd niet hard te maken volgens mij. Er staat trouwens "een voertuig", wat uw werkgever dan de mogelijkheid zou geven u te ontslaan als u in het weekend betrapt wordt op dronken rijden met de fiets. Ook de formulering "het veroorzaken van een ongeval" kan heel ruim geïnterpreteerd worden.
Maar misschien tilt de werkgever niet aan het item besturen van "een voertuig" zo zwaar dan wel aan bvb het feit dat het met de bedrijfswagen gebeurde.

Staat er reclame op deze bedrijfswagen? Want dan denk ik eerder dat de werkgever gewag maakt van
"Het in opspraak brengen van de naam van het bedrijf door woorden en daden."

iceknube
Topic Starter

#5 , 31 aug 2010 12:45

Neen... De wagen is niet herkenbaar als bedrijfswagen.

Lightning

#6 , 31 aug 2010 12:53

Misschien interessant om het volgende artikel te lezen, want alcoholintoxicatie blijkt voor de rechter voldoende verzwarend te zijn om een ontslag om dringende reden toch aanvaarden in dit geval.

Het artikel is geschreven als informatie gericht aan werkgevers!
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... ch&domid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 aug 2010 15:06

dit is reeds frequent aanvaard als geldige reden voor ontslag om dringende reden:

- Arbh. Gent (afd. Brugge) 15 november 1991
- Arbrb. Antwerpen 20 januari 2001
- Arbh. Luik 21 december 2005

Een dringende reden hoeft niet van contractuele aard te zijn, ook privé-gebeurtenissen kunnen een aanleiding zijn.

Terug naar “Werkloosheid”