Van werkloos naar zelfstandige naar werkloos

Amy1984
Topic Starter

Van werkloos naar zelfstandige naar werkloos

#1 , 06 jul 2010 19:58

Ik heb drie vergoedingsperiodes bij mijn uitkeringen.

De eerste van 16-02 tot 16-08 aan 50,92 euro
De tweede van 16-08 tot 16-05-2011 aan 47,46 euro
De derde vanaf 16-05-2011 aan 17,2 euro

Nu wou ik dus graag zelfstandige worden.

Dit vind ik daarover op de website van de RvA.

U hebt geen recht op uitkeringen tijdens de periode waarin u dit beroep uitoefent.

Indien u, gedurende de 6 maanden voorafgaand aan de vestiging als zelfstandige in hoofdberoep, verbonden was door een overeenkomst met een activiteitencoöperatie als kandidaat-ondernemer behorende tot de doelgroep "uitkeringsgerechtigd vergoede werkloze", dan kan u eventueel een acco-werkhervattingstoeslag ontvangen ten laste van de RVA en dit gedurende maximaal 12 maanden. Meer uitleg hieromtrent is opgenomen in het infoblad ‘U wil een overeenkomst als kandidaat-ondernemer sluiten met een activiteitencoöperatie?’.

Indien u ten minste 50 jaar bent als u zich vestigt als zelfstandige in hoofdberoep, dan kan u tijdens uw zelfstandige activiteit eventueel een “gewone” werkhervattingstoeslag ontvangen ten laste van de RVA. Meer uitleg hieromtrent is opgenomen in het infoblad "Hebt u, als werkloze van 50 jaar of ouder, recht op de werkhervattingstoeslag?".

Na de stopzetting van uw zelfstandig beroep kunt u evenwel opnieuw toegelaten worden tot het recht op uitkeringen indien u dit beroep maximum 15 jaar hebt uitgeoefend (3 jaar onderbreking van de werkloosheid tijdens dewelke u uw toelaatbaarheid behoudt ongeacht uw activiteit, verlengd met maximum 12 jaar activiteit als zelfstandige). Indien uw zelfstandige activiteit evenwel vóór 01.08.2007 de maximumduur voorzien in de vroegere reglementering al heeft bereikt (3 jaar + maximum 6 jaar zelfstandige activiteit), zult u de termijn van 15 jaar om opnieuw toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen niet kunnen inroepen.

Het bedrag van de werkloosheidsuitkering wordt beïnvloed door de duur van de werkloosheidsperiode. Een korte zelfstandige activiteit wordt echter met werkloosheid gelijkgesteld. Een periode van zelfstandige activiteit van minstens 6 maanden, wordt daarentegen niet als een werkloosheidsperiode gerekend. Duurt de activiteit minstens 6 maanden, dan zult u in principe na de stopzetting van uw activiteit een uitkering ontvangen die even hoog is als voordien.

Stel ik word nu zelfstandige, op 7 juli 2010 en na zes maanden blijkt dat het niet gelukt is en ik wens terug te gaan naar de uitkeringen. In welke categorie kom ik dan terecht? Houd ik dan nog één maand over van mijn eerste periode? Of welke invloed heeft een zelfstandige activiteit hierop als je naderhand terugkeert naar de werkloosheid? Iemand?

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding