Gelukkig is mijn vraag volkomen hypothetisch maar ik had toch graag geweten hoe het precies in elkaar zit.
Ik ben Belg en woon ook in Belgie. Doordat ik in Belgie geen werk had wat mij beviel ben ik in Nederland gaan werken in de relaxbranche. Zoals de meesten wel weten is dit hier volkomen legaal en betaal ik ook braafjes mij inkomstenbelastingen aan de Nederlandse staat onder het statuut grensarbeider.
Ik werk onder de opting-in regeling. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... lp-17.html
Dit houdt in dat ik een soort tussenstatus heb. Ik ben eigenlijk een zelfstandige werknemer, dus wel in loondienst van het bureau en zonder eigen btw nummer, doch dit statuut is niet volkomen gelijk ana dat van een gewone werknemer. Een dergelijke status bestaat in Belgie niet, denk ik.
Moest ik ooit met dit werk willen stoppen (wat in de toekomst zeker het geval zal zijn) kan ik dan terug werkloosheidsvergoeding krijgen in Belgie. Zoja op welk loon wordt dit dan berekend? Ik heb hiervoor weliswaar in Belgie gewerkt maar zelf ontslag genomen om in Nederland te gaan werken. Met mijn statuut van grensarbeider is het voor mij heel moeilijk uit te vissen waar ik dan eventuele werkloosheidsvergoeding kan krijgen, in welk land dus en hoe dat precies zit met de opting in regeling die bij mijn weten in Belgie niet erkend wordt als zijnde een statuut.