Opleiding RVA voor werklozen

Jonas77
Topic Starter

Opleiding RVA voor werklozen

#1 , 12 feb 2010 19:43

Hallo

Mijn mama heeft vandaag een brief gekregen van de VDAB waarin ze wordt opgeroepen om een hele week een opleiding te volgen, voor het zoeken naar een geschikte job. Volgens de brief wordt ze verplicht op het einde van de opleiding te solliciteren bij 1 van de mogelijk functies.

Haar situatie:
Ze heeft 22 jaar gewerkt als verpleegster, met als bijbaan pedicure.
Door de ernstige rugklachten was ze verplicht de bijbaan te laten vallen en na verloop van tijd ook de job als verpleegster.
Na vele onderzoeken door dokters, aangesteld door de VDAB, werd ze voor 33% invalide verklaard.

Kunnen mijn mama nu nog full-time of half-time laten werken?

Graag enige raad.

Met vriendelijke groeten,

Jonas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonas77
Topic Starter

#2 , 22 feb 2010 20:34

niemand?

xena

#3 , 22 feb 2010 22:01

ja
één van de voorwaarden om van een werkloosheidsuitkering te kunnen genieten is beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt , toch maar opletten dat u die uitleg niet doet bij de rva .

Reclame

Jonas77
Topic Starter

#4 , 22 feb 2010 22:28

ja
één van de voorwaarden om van een werkloosheidsuitkering te kunnen genieten is beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt , toch maar opletten dat u die uitleg niet doet bij de rva .
Wat bedoelt u juist met dit laatste zinnetje?
Wat mogen we juist zeggen en wat niet?

Stel nu dat mijn mama beslist om de werkloosheidsuitkering te laten vallen en dus niet meer te gaan werken, welke gevolgen heeft dit op het pensioen?

Alvast bedankt voor de uitleg.

roharro

#5 , 22 feb 2010 22:36

ja

Stel nu dat mijn mama beslist om de werkloosheidsuitkering te laten vallen en dus niet meer te gaan werken, welke gevolgen heeft dit op het pensioen?

In dat geval is ze niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt en bouwt ze geen verdere pensioenrechten meer op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jonas77
Topic Starter

#6 , 22 feb 2010 22:42

ja

In dat geval is ze niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt en bouwt ze geen verdere pensioenrechten meer op.
Ok, en stel nu dat haar pensioen geschat wordt op 500euro, als ze nu niet meer beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, gaat dit bedrag dan naar beneden of blijft ze dit behouden voor als ze op pensioen gaat.
Mijn vraag is dus, bouwt dat bedrag terug af of behoudt ze alles wat ze tot op de dag van vandaag heeft opgebouwd?

roharro

#7 , 22 feb 2010 22:49

Ok, en stel nu dat haar pensioen geschat wordt op 500euro, als ze nu niet meer beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, gaat dit bedrag dan naar beneden of blijft ze dit behouden voor als ze op pensioen gaat.
Mijn vraag is dus, bouwt dat bedrag terug af of behoudt ze alles wat ze tot op de dag van vandaag heeft opgebouwd?
Neen dat wordt niet afgebouwd. Als ze bijvoorbeeld in totaal 2O jaar gewerkt heeft als werkneemster dan zal ze op vijfenzestig jaar een pensioen krijgen gelijk aan 20/45 van het volledige pensioen.

xena

#8 , 23 feb 2010 00:34

Stel nu dat mijn mama beslist om de werkloosheidsuitkering te laten vallen en dus niet meer te gaan werken,
waarom geen loopbaanonderbreking doen , dan behoud je toch uw rechten

xena

#9 , 23 feb 2010 01:02

toch maar opletten dat u die uitleg niet doet bij de rva .

u moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en wanneer u gaat verklaren niet meer geschikt te zijn om welke reden dan ook kunnen zij u geen werkloosheidsuitkering betalen .

Jonas77
Topic Starter

#10 , 23 feb 2010 09:28

toch maar opletten dat u die uitleg niet doet bij de rva .

u moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en wanneer u gaat verklaren niet meer geschikt te zijn om welke reden dan ook kunnen zij u geen werkloosheidsuitkering betalen .
Het is de dokter door de RVA aangesteld die haar voor 33% invalide heeft verklaard...

Stel nu dat mijn mama beslist om de werkloosheidsuitkering te laten vallen en dus niet meer te gaan werken,
waarom geen loopbaanonderbreking doen , dan behoud je toch uw rechten
Mijn mama heeft al eens 5 jaar loopbaanonderbreking gedaan om de kinderen op te voeden. Kan ze dit nog een 2de keer doen?

Stel dat ze haar uitkering toch zou verwerpen, om niet meer te moeten gaan werken, wat zijn daar de gevolgen van (ivm belastingen en ziekteverzekeringen,..) ?

xena

#11 , 23 feb 2010 13:48

Stel dat ze haar uitkering toch zou verwerpen, om niet meer te moeten gaan werken, wat zijn daar de gevolgen van (ivm belastingen en ziekteverzekeringen,..) ?
en gaan we dan gras grazen in de wei , of komen er nog centjes in de lade wil maar zeggen je geeft maar een halve uitleg is ze getrouwd of valt dan ten laste van ...... ? is dan eerder voor het onderwerp huwelijk en samenwonen denk ik

roharro

#12 , 23 feb 2010 20:00

Aangezien ze geen beroepsinkomsten of vervangingsinkomen meer zal hebben moet ze ook geen belasting op beroepsinkomsten meer betalen.
Haar statuut voor ziekteverzekering zal ook veranderen. Hoe? Dat hangt er vanaf of ze alleenstaande is of niet, of ze woont op een adres waar iemand anders al ziekteverzekering heeft, enz.

Jonas77
Topic Starter

#13 , 23 feb 2010 20:02

en gaan we dan gras grazen in de wei , of komen er nog centjes in de lade wil maar zeggen je geeft maar een halve uitleg is ze getrouwd of valt dan ten laste van ...... ? is dan eerder voor het onderwerp huwelijk en samenwonen denk ik
Ja natuurlijk getrouwd. Mijn papa heeft een mooi loon.
Mijn mama is valt dan dus ten laste van mijn papa als ze de uitkering verwerpt.

Jonas77
Topic Starter

#14 , 23 feb 2010 20:04

Aangezien ze geen beroepsinkomsten of vervangingsinkomen meer zal hebben moet ze ook geen belasting op beroepsinkomsten meer betalen.
Haar statuut voor ziekteverzekering zal ook veranderen. Hoe? Dat hangt er vanaf of ze alleenstaande is of niet, of ze woont op een adres waar iemand anders al ziekteverzekering heeft, enz.
Ja ze woont dus samen met mijn papa. Hij heet dus een ziekteverzekering (wij, de kinderen ook.)

Alvast bedankt iedereen!

Jonas77
Topic Starter

#15 , 27 feb 2010 01:01

Iemand?

Terug naar “Werkloosheid”