Werkloze wil deeltijds aan de slag.

chacha
Topic Starter

Werkloze wil deeltijds aan de slag.

#1 , 23 jan 2010 11:37

Ik ben werkloos na 25 jaar fulltime gewerkt te hebben (ben 47).

Nu zou ik een job kunnen nemen die 60% van een full time is. Doch als ik dit neem werk ik maar 60% en heb ik ook maar opbouw pensioen voor 60% (ondank dat het goed betaald is).

Is er een manier om dit toch als full time te laten inschrijven ? Bv contractueel verlof ten belope van 40% van de full time ? Of mag de rva dit "gelijkstellen aan fulltime" wegens gebrek aan betere jobs ? Of mag de rva dit als tijdskrediet "niet volgens de regels" inschrijven (want gebrek aan ancienniteit) ?

En zijn er dan bijverschijnselen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 27 jan 2010 00:47

surf eens naar www.kenuwpensioen.be daar kan u met de simulator alle mogelijkheden berekenen

chacha
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 10:28

Xena,

Dit is net iets te eenvoudig.

Reclame

xena

#4 , 27 jan 2010 12:13

Dit is net iets te eenvoudig.
je hebt allicht al enige opzoekwerk verricht zie ik ,
op welke basis word je pensioen berekend op basis van het aantal uur je in dienst bent of op het aantal centen je verdient ? ook al eens nagegaan of je dan niet in aanmerking komt voor een aanvullende inkomsgarantie-uitkering bij de deeltijdse job .

21/7/1844
Afdeling II. - Berekening van pensioenen.

Art. 8.§ 1. Het rustpensioen wordt berekend op de grondslag van, voor elk jaar dienst, 1/60 van de referentiewedde.
De referentiewedde is de gemiddelde wedde van de laatste vijf jaar van de loopbaan of van de volledige duur van de loopbaan als die minder dan vijf jaar bedraagt.

chacha
Topic Starter

#5 , 27 jan 2010 18:17

Xena,

Wat je gaf is voor o.a. staatsambtenaren.
Het pensioen van een bediende wordt berekend op basis van 60% van je wedde, doch enkel het stuk onder de +- 3400 eur bruto. Het stuk erboven is voor de armen, niet voor mijn pensioen.
En het verleden wordt geindexeerd en je moet 45 jaar werken om een volledig pensioen te krijgen. Bij deeltijds is het plafond prorata.
Ik las al iets van "minstens 140 dagen per jaar werken om als full timer te gelden" maar de exacte details ken ik niet. En die zou ik willen weten.

xena

#6 , 27 jan 2010 23:25

Ik las al iets van "minstens 140 dagen per jaar werken om als full timer te gelden" maar de exacte details ken ik niet. En die zou ik willen weten.
volgens mijn cursus = 15jaar oud , is het minstens 185 dagen van 4 uur

maar volgens de overheids site rijksdienst voor pensioenen
voor de jaren vanaf 1992, de vergelijking van het aantal door u gepresteerde uren met de gegevens van de "maatman" aantoont dat uw prestaties met ten minste 104 volle dagequivalenten (gewerkte en gelijkgestelde dagen) overeenstemmen ,
maar bij de voorbeelden van berekening tellen ze de volle werkloosheidsdagen erbij

mijn cursus verwijst naar deze 2 kb's en niet naar hetgeen ik eerder opgaf
kb nr. 50 , 24/10/1967
21 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers.
en lees ook eens het hoofdstuk vanaf art. 22

JPV

#7 , 28 jan 2010 20:39

Ik ben werkloos na 25 jaar fulltime gewerkt te hebben (ben 47).

Nu zou ik een job kunnen nemen die 60% van een full time is. Doch als ik dit neem werk ik maar 60% en heb ik ook maar opbouw pensioen voor 60% (ondank dat het goed betaald is).

Is er een manier om dit toch als full time te laten inschrijven ? Bv contractueel verlof ten belope van 40% van de full time ? Of mag de rva dit "gelijkstellen aan fulltime" wegens gebrek aan betere jobs ? Of mag de rva dit als tijdskrediet "niet volgens de regels" inschrijven (want gebrek aan ancienniteit) ?

En zijn er dan bijverschijnselen ?
behoud van rechten aanvragen? geeft je toch al een basis aan extra rechten. ivm gelijkgestelde dagen.

chacha
Topic Starter

#8 , 01 feb 2010 16:41

Volgens de vakbond is het inderdaad best om gelijkgestelde aan te vragen. Te veel verlof zou verdacht zijn en de rva zou dit kunnen bestempelen als omzeiling van de wet.

Met gelijkstelling mag je zo'n 10 jaar parttimer aan 60% zijn. Maar mag dan tijdskrediet nog (bv 50+) ?

xena

#9 , 02 feb 2010 21:13

Met gelijkstelling mag je zo'n 10 jaar parttimer aan 60% zijn. Maar mag dan tijdskrediet nog (bv 50+) ?
cao 77bis 19/12/2001
Afdeling 1. - Recht op een tijdskrediet.
art. 3 , 2° hetzij door hun arbeidsprestaties te verminderen tot een halftijdse betrekking voorzover zij ten minste ten belope van 3/4e van een voltijdse betrekking in de onderneming tewerkgesteld zijn gedurende de 12 maanden die voorafgaan

chacha
Topic Starter

#10 , 03 feb 2010 16:15

Actueel is het zo.
http://www.rva.be/D_opdracht_LBO/Regl/W ... InfoNL.pdf

Doch wordt "tijdelijke met behoud van rechten" ook gelijkgesteld voor tijdskrediet ?

Wim

JPV

#11 , 04 feb 2010 22:18

Actueel is het zo.
http://www.rva.be/D_opdracht_LBO/Regl/W ... InfoNL.pdf

Doch wordt "tijdelijke met behoud van rechten" ook gelijkgesteld voor tijdskrediet ?

Wim
nee

Terug naar “Werkloosheid”