Hallo,
ik zal mijn situatie hier zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen om hopelijk een zo duidelijk mogelijk antwoord op mijn vraag te krijgen.
Ik ben werkloos gevallen op 10 september 2009. Ik ben dan meteen een uitkering gaan aanvragen en heb die zonder problemen gekregen.
Omdat ik niet direct werk vond, ben ik beginnen werken bij een slagerij met een contract van bepaalde duur voor 7u per week. Dit contract was enkel om te drukkere zaterdagen op te vangen en liep van 14/11/2009 tem 02/01/2010.
Daarbij komt dat ik verhuist ben. Ik zat eerst bij HVW district Brussel en daarna bij HVW district Mechelen. Toen ik deze verhuis ging doorgeven bij de HVW heb ik vermeld dat ik een contract heb van 7u/week ergens en heb dan gevraagd wat ik moest doen. Daar zeiden ze me dat ik hiervoor niets moest aanvragen omdat dit een "gelegenheidscontract" is. Dit heb ik dan ook niet gedaan. Het was voldoende om dit op mijn controlekaart te vermelden.
De maand november loopt ten einde en ik doe mijn controlekaart binnen, met alle vakjes dat ik gewerkt heb duidelijk aangeduid. Dagen gaan voorbij en ik ontvang maar geen uitkering. Na ontelbare keren gebeld te hebben kreeg ik uiteindelijk te horen dat er een fout zit in mijn dossier. Volgens de HVW zou ik voltijds werken, terwijl dit niet zo is.
Ze vragen me om hierover een bewijs te vragen bij mijn werkgever (de slagerij) en een kopie van mijn contract op te sturen naar Brussel. Ik doe dit en wacht weer af. Een paar dagen later heb ik mijn uitkering ontvangen van Brussel, maar nog steeds niet van Mechelen.
Ik besluit van dan maar weer mijn telefoon te nemen en nog maar eens onophoudelijk te bellen naar HVW Mechelen. Daar hoor ik dat ze hetzelfde probleem hebben als bij HVW Brussel, nl dat ik voltijds zou werken. Ook hier moet ik dezelfde papieren nog eens naar opsturen, want de HVW Brussel en HVW Mechelen staan totaal niet met elkaar in contact. Ik doe 24 december(!) deze papieren nog eens op de bus en wacht af.
Vorige week woensdag 13 januari (!) krijg ik telefoon van de HVW Mechelen met de melding dat mijn contract dan toch geen gelegenheidscontract is volgens de HVW, maar een gewoon deeltijds contract en dat ik dit zal moeten laten rechtzetten. Ze vertellen er dan ook doodleuk bij dat dit normaal binnen de 2 maandan na de aanvang van mijn contract dient te gebeuren. Dat vertellen ze me dat een dag voor deze limiet verstrijkt. Ze zeggen me dat ze het toch gaan doorvoeren en dat ik weer een hele papierwinkel in orde moet brengen.
Ik doe dit dan maar weer, want ik heb ondertussen al recht op een uitkering van de volledige maand december en een week van november. Ik ga afgelopen maandag persoonlijk naar de HVW Mechelen en bezorg hen al mijn papieren.
Deze morgen krijg ik dan uiteindelijk telefoon dat mijn aanvraag tot rechtzetting geweigerd is en dat ik dus nooit mijn uikering van eind november en december zal krijgen. Dit omdat ik te laat was met mijn aanvraag.
Dus dan nu mijn vraag: kan ik iets ondernemen om toch nog mijn uitkering te krijgen? Want naar mijn mening is de enige schuldige van dit alles de HVW zelf. Zij hebben me van het begin foutieve informatie gegeven en hebben te lang gewacht om alles op te volgen, daar de nodige documenten al zeker eind december in hun bezit waren en mij niets hebben laten weten tot het uiteindelijk te laat was.
Moest het niet duidelijk zijn, laat maar iets weten en dan probeer ik dit recht te zetten.
Groeten Dorothy