Informatica: bijblijven is zwartwerken?

bordor
Topic Starter

Informatica: bijblijven is zwartwerken?

#1 , 15 jan 2010 19:29

Wat mag je als dopper nog doen op het gebied van informatica?

Dat is wat je zoal kunt ondernemen thuis:
  • je computer onderhouden.
  • de computer van je gezinsleden onderhouden.
  • zelf iets maken:
    • een website maken om HTML te leren.
    • een programma schrijven om Java te leren.
    • een illustratie maken.
    • een lettertype maken.
    • muziek opnemen.
    • een video maken.
Dat is wat je zoal kunt ondernemen op het internet:
  • een blog maken.
  • advies geven op een forum.
  • een forum maken waar anderen op typen in plaats van jijzelf.
  • zelf iets publiceren:
    • je website.
    • je Java-programma.
    • je illustratie.
    • je lettertype.
    • je muziek.
    • je video.
    • een opstel.
Als je iets publiceert dan onderscheiden we voornamelijk:
  • freeware: gratis te kopiëren.
  • shareware: wie het kopieert mag het houden als hij betaalt.
  • careware: wie het kopieert mag het houden als hij een gift doet aan een liefdadigheid.
  • donationware: wie het kopieert mag het houden als hij een gift doet aan de ontwerper.
  • postcardware: wie het kopieert mag het houden als hij een postkaart opstuurt.
Langs de ene kant heb je dus het probleem dat je moet bijblijven,
langs de andere kant zou je kunnen beticht worden van zwartwerk.

Is dat zwartwerk?
Is zo'n gift vrij van belastingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 19 jan 2010 06:26

En hoe exact formuleer je nu dat je geld dient te ontvangen om te kunnen 'bijblijven'? Bizar, hoor. Ik zie bv. o.a. niet in hoe het publiceren van bepaalde bestanden die betalend zijn voor de eindgebruiker, een vorm zou kunnen zijn van 'bijblijven'. Elk klein kind kan zo'n bestand publiceren en heet daardoor niet 'informaticus'.

bordor
Topic Starter

#3 , 08 feb 2010 20:00

En hoe exact formuleer je nu dat je geld dient te ontvangen om te kunnen 'bijblijven'? Bizar, hoor. Ik zie bv. o.a. niet in hoe het publiceren van bepaalde bestanden die betalend zijn voor de eindgebruiker, een vorm zou kunnen zijn van 'bijblijven'. Elk klein kind kan zo'n bestand publiceren en heet daardoor niet 'informaticus'.
Wel, het bizarre van de zaak is dat het voor de RVA niet uitmaakt of je er geld voor krijgt, want ze mogen er van uitgaan dat je geld hebt gekregen ook als dat niet zo is, dus kun je er even goed geld voor vragen, want tot een bepaald bedrag mag dat.

Het probleem is dus kort gezegd dat je beticht kunt worden van zwartwerk als je iets met je PC aanvangt, ook al ben je geen informaticus en ook al vraag je er geen geld voor. Dus is de vraag: wat mag er wel nog?

Reclame

bordor
Topic Starter

#4 , 17 feb 2010 19:50

In 2004 begon het mij op te vallen dat er nogal wat mensen actief zijn op forums, dikwijls werklozen en invaliden. Ze werken in een winkel, of ze hebben daar gewerkt maar ze blijven er contact mee houden. Daar worden zaken verkocht. Nu zijn er forums voor zulke zaken. Daar zijn rubrieken met zoekertjes. Ze gaan nu systematisch die zoekertjes afschuimen. Als er iemand is die iets zoekt dat te vinden is in die winkel, dan proberen ze die te strikken. In zulke winkels kun je ook korting krijgen als je je oude product inlevert. Ze gaan dan soms ook zulke teruggebrachte producten aanbieden op hun eigen website. Ik veronderstel dat ze daar dan hun procentje voor krijgen. De RVA zal dat ook wel veronderstellen. Het is duidelijk zwartwerk. Dit gebeurt op grote schaal. Het verwondert mij dat dit allemaal zomaar kan, terwijl iemand zou kunnen gepakt worden voor zwartwerk louter en alleen omdat hij zijn computer gebruikt. Het is het zoveelste bewijs dat de werklozenwet zeer slecht is en haar doel volledig mist.

bordor
Topic Starter

#5 , 17 feb 2010 19:52

Toen ik tweedehands begon te kopen via internet ben ik het meerdere keren tegengekomen. Iemand stelt het voor als een private verkoop, zoals dit is mijn mooi voorwerp, niet lang gebruikt enz. Als het dan op bezichtigen aankomt, dan is het antwoord: het staat in die winkel. Dat is allemaal zwartwerk.

Terug naar “Werkloosheid”