Recht op een werkloosheidsuitkering als statutaire MNBS medewerker met ook een verleden als werknemer in de privé sector

Hapa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op een werkloosheidsuitkering als statutaire MNBS medewerker met ook een verleden als werknemer in de privé sector

#1 , 18 nov 2023 10:27

Hallo,
Met veel interesse las ik het artikel in dit forum over een treinbegeleider bij de NMBS met de vraag of hij recht heeft op een werkloosheidsuitkering.

De vraag die voor mij onbeantwoord bleef is het volgende:

Als je na 15 jaar ontslagen word als statutaire NMBS medewerker , maar je hebt ervoor 23 jaar gewerkt in de privé sector. Heb je dan wel recht op een werkloosheidsuitkering? Anders gesteld, tellen de jaren vooraf in de privé sector wel mee, gezien ik toe wel bijdragen heb geleverd aan het RSZ

Alvast bedank voor jullie hulp, Mvg.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2023 11:40

Het is de openbare werkgever die je statutair heeft aangesteld die je arbeidsverleden openbare sector moet "privatiseren", m.a.w. de nodige afdrachten sociale zekerheid moet doen zodat jij voldoende arbeidsverleden kan voorleggen.
https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... 20aanvraag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5423

#3 , 18 nov 2023 15:36

“Privatiseren” is nieuw voor mij maar k weet natuurlijk niet alles….. voor werkloosheidsuitkeringen kijken ze naar uw laatste status: ambetenaar.

Als ambtenaar ben je vast benoemd en kan je niet ontslagen worden tenzij voor zware fout (en meerdere barslechte evaluaties). Dus geen werkloosheidsvergoeding: leefloon is mi je enige mogelijke uitweg tot je ander werk vindt.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2023 16:09

#3 Ik raad u aan om het laatste decreet op de lokale besturen te lezen. Je zou kunnen verschieten.
Je hebt als statutair in de huidige rechtsregels evenveel kans om ontslagen te worden als een contractueel.

Wat ik met "privatiseren" bedoelde is de betaling van de vereiste bijdragen om in aanmerking te komen voor werkloosheidsuitkeringen. Daarom dat het woord ook tussen aanhalingstekens staat.

Ik zie niet in waarom een gewezen statutaire ambtenaar niet in aanmerking zou komen voor werkloosheidsuitkeringen.

In mijn jarenlange praktijkervaring heb ik verschillende ambtenaren recht op werkloosheidsuitkeringen zien openen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”