Btwnr en werkloosheiduitketing

Hala_madrid
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Btwnr en werkloosheiduitketing

#1 , 15 mar 2023 02:22

Beste,

Binnenkort wil ik als zelfstandige willen starten maar eerst moet ik een opleiding moeten volgen van 1 maand. De voorwaarde om aan die opleiding te beginnen is om eerst een btw nr aan te vragen.
Dat terwijl ik pas de maand nadien effectief te werk zal gaan.

Is het mogelijk om gedurende die maand van opleiding om een werkloosheiduitkering aan te vragen terwijl ik al een btwnr heb aangevraagd?


Alvast bedankt,

Mvg

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2023 06:29

Bij aanvraag van een ondernemingsnummer (btw-nummer) kan je alleszins zelf een startdatum ingeven. Dit wordt dan geregistreerd als startdatum van je activiteit en niet de aanvraag- of verwerkingsdatum.

Wat is de reden van hun vraag? Voor de facturatie of om zeker te zijn dat enkel zelfstandigen zich kunnen inschrijven voor de opleiding?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 15 mar 2023 07:32

U mag beginnen werken van zodra uw btw-nummer actief is, dus dan valt die uitkering normaal weg. De cursus speelt daar geen rol in.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2023 12:21

Starten vanuit werkloosheid: steunmogelijkheden
lees dit eens

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... elijkheden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1680

#5 , 15 mar 2023 13:22

""Bij aanvraag van een ondernemingsnummer (btw-nummer) kan je alleszins zelf een startdatum ingeven.""

een ondernemingsnummer is (nog) geen BTW nummer.

na ontvangst van het het ondernemingsnummer van KBO, dient dit nummer ( met formulier 604 A) geactiveerd te worden op de BTW administratie.

Terug naar “Werkloosheid”